Luchtpomp voor arduino die kan zuigen en blazen

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 45
Geregistreerd: 17 Dec 2014, 16:08

Luchtpomp voor arduino die kan zuigen en blazen

Berichtdoor appie21 » 25 Mrt 2022, 11:43

Hallo

Ik ben opzoek naar een pompje (ieder geval iets dat kan blazen en zuigen en dat uitgezet kan worden.) dat bediend kan worden met een arduino, Heeft daar iemand iets voor? Ik vind wel pompjes maar volgens mij zijn die een richting.
Volgens mij kan je dan wel de + en - omdraaien en dat de pomp de andere kant op draaien (is dit zo?)
Maar hoe maak je dit dan met een Ardujino?

Ook zou ik het fijn vinden dat ik de hoeveelheid lucht kan regelen. vanaf de arduino dus dat ik waarde invul hoe hoger de waarde hoe meer lucht.

Wat heb ik hier voor nodig en wat bestaat er hiervoor?

Alvast bedankt.

Advertisement

Berichten: 68
Geregistreerd: 04 Sep 2021, 08:31

Re: Luchtpomp voor arduino die kan zuigen en blazen

Berichtdoor RobGood » 25 Mrt 2022, 12:35

Appie
Twee stofzuigers? Afhankelijk van de hoeveelheid benodigde lucht grote of kleine 'kruimelzuigers' Bij Ali heb ik wel eens van die bureau zuigertjes gezien die op USB werken... voor het heel kleine werk...
Rob

Berichten: 45
Geregistreerd: 17 Dec 2014, 16:08

Re: Luchtpomp voor arduino die kan zuigen en blazen

Berichtdoor appie21 » 25 Mrt 2022, 12:53

RobGood schreef:Appie
Twee stofzuigers? Afhankelijk van de hoeveelheid benodigde lucht grote of kleine 'kruimelzuigers' Bij Ali heb ik wel eens van die bureau zuigertjes gezien die op USB werken... voor het heel kleine werk...
Rob



Ah Sorry het gaat om 6-12 volt "iets"
Ik heb nu een pompje op accu (ballenpomp maar hoe kan ik die laten zuigen / soppen / blazen.

EDit: Je bedoelt gewoon 2 machines/ pompjes gebruiken

Berichten: 68
Geregistreerd: 04 Sep 2021, 08:31

Re: Luchtpomp voor arduino die kan zuigen en blazen

Berichtdoor RobGood » 25 Mrt 2022, 13:09

Ja, meestal is de richting van de luchtpomp vast, gewoon mechanisch in het pomphuis. Als omkeren van de polariteit bij jouw pompje ook werkt kun je een H-brug gebruiken om de motor in twee richtingen te kunnen sturen. Lucht stroom is dan misschien ook te regelen met een PWM signaal uit de arduino.... maar alles begint bij die pomp...daar is weinig algemeens over te zeggen ...
Wat is eigenlijk het uiteindelijke doel? Wat gebeurt er met die luchtstroom? Is er niet gewoon een motor/pomp ergens te koop die hier echt voor is bedoeld?

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Luchtpomp voor arduino die kan zuigen en blazen

Berichtdoor shooter » 26 Mrt 2022, 10:25

hoeveel lucht, bijv een aquariumpomp kan alleen blazen, en heeft ook maar weinig druk 0.5 bar max, die kun je natuurlijk wel in een bak stoppen waardoor zuigen ook mogelijk is. of een slangenpomp die wel 2 richtingen op kan. je zult wat meer zelf moeten bedenken en uitleggen.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 45
Geregistreerd: 17 Dec 2014, 16:08

Re: Luchtpomp voor arduino die kan zuigen en blazen

Berichtdoor appie21 » 28 Mrt 2022, 16:16

Bedankt

Het is een eigen ontwerpje / idee. ik wil een knikker koor een buis blazen maar wil dat de knikker 2 kanten op kan.


EDIT Ik was zaterdag bij de action en daar lagen pompjes in de schappen.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Luchtpomp voor arduino die kan zuigen en blazen

Berichtdoor shooter » 02 Apr 2022, 11:34

ik denk dat de druk een beetje erg weinig is voor een knikker ik denk dat je een 3 bar nodig hebt dus een flinke druk en dito lucht. je kunt overigens wel zuigen met perslucht (zelfs industriele zakken hangen aan een slagetje
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Luchtpomp voor arduino die kan zuigen en blazen

Berichtdoor Gompy » 04 Apr 2022, 12:55

Waarom niet een drie/vier weg klep ?

Met twee van deze klepjes en 1 luchtbedpomp gaat het lukken.
https://www.amazon.nl/Precision-Magneet ... C78&sr=8-7

Afbeelding

Met deze pomp kan je zowel zuigen als blazen, gebruik hem zelf ook voor de luchtbedden.
Als we aankomen blazen we ze op en als we weg gaan zuigen we ze weer leeg.
https://www.lidl.nl/p/silvercrest-elekt ... GEQAvD_BwE

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten