PIR van de Action

Hardware geleverd door Arduino
Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

PIR van de Action

Berichtdoor pjh » 06 Mrt 2012, 00:29

Bij de Action is momenteel een nachtlampje met o.a. een PIR sensor. Deze kun je "uitlezen" door een draadje van pin 12 van de LP0001 IC op een analoog pinnetje van de Arduino te zetten. Werkt perfect.
Voortvarend als ik ben heb ik meteen 6 van die dingen ingeslagen. Ze zijn 2,39 per stuk.
Het lijkt me dat een PIR sensor gevoeliger is voor LINKS-RECHTS dan voor BOVEN-ONDER. Kan me dus voorstellen dat meerdere PIR sensors onder verschillende hoeken in het zelfde vlak een hevigere uitslag geven als de orientatie van de sensor overeenkomt met de richting van de beweging. Of is dat onzin? Vraag ht voordat ik 6 van die dingen mol.
Overigens: ben erg nieuw met Arduino's, maar houd sinds kort mijn vorderingen bij op http://huinink.info/?page_id=5

Advertisement

Berichten: 26
Geregistreerd: 04 Apr 2012, 09:42

Re: PIR van de Action

Berichtdoor r2d2 » 04 Apr 2012, 09:50

Dit is cool. Kun je nagaan als je er niet een lampje op aansluit maar een motortje.

Of je maakt zoiets met een RFID chip die je bij je kat omhangt en het kattenluik dan automatisch opengaat bij de juiste kat. Gelukkig heb ik geen katten dus ik heb dat probleem niet ;)
Groeten van René

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: PIR van de Action

Berichtdoor pjh » 04 Apr 2013, 21:47

Geloof dat bovenstaande mijn eerste post hier op het forum was.
Had sindsdien een idee. Namelijk dat je met meerdere PIR sensors meer kunt afleiden dan OF er beweging is.
Dat je pin 12 van de IC in deze nachtlampjes eenvoudig met de analoge input vd arduino kunt uitlezen, maakte het al meer dan AAN-UIT.
Pin 12 geeft een mooie golf af bij beweging. Dit is inherent aan de werking van ee PIR sensor.
Door nu de Arduino het VERSCHIL van de twee NAAST elkaar liggende PIR sensors te laten berekenen, kan ik afleiden of de beweging naar links of naar rechts is.
De uitslag is evenredig met de afstand en de hevigheid van de beweging.
Misschien zijn deze grootheden te om te zetten in geluid, om een soort "Theremin-ding" te krijgen. Een instrument met 'losse handen'.

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: PIR van de Action

Berichtdoor pjh » 10 Apr 2013, 23:09

Heb een filmpje gemaakt van de sensors. Ze onderscheiden NAAR links en NAAR rechts goed.
Verder is het een testje om eens een youtube filmpje te ondertitelen.
Volstrekt zinloos in dit geval. Maar ja. Alles eens proberen he? :mrgreen:
http://youtu.be/QOmAChJunJ4

Berichten: 36
Geregistreerd: 17 Dec 2012, 23:26
Woonplaats: Den haag

Re: PIR van de Action

Berichtdoor marco01 » 09 Mei 2013, 11:50

Een losse pir sensor in de winkel kosten al gouw 5 tot 8 euro dus je hebt geen miskoop gedaan .
en weer tof gedaan PJH

Berichten: 36
Geregistreerd: 17 Dec 2012, 23:26
Woonplaats: Den haag

Re: PIR van de Action

Berichtdoor marco01 » 02 Jul 2013, 17:57

Ik heb ook nog een PIR sensor liggen " kaal zonder extra elektronica" eens kijken of ik daar wat mee kan doen..
misschien iets voor de Trap .. trap op naar boven = blauw aan, trap naar beneden - groen aan

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten