Batterij + netvoeding

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 11
Geregistreerd: 06 Jan 2021, 21:05

Batterij + netvoeding

Berichtdoor Guy » 13 Feb 2021, 15:47

Momenteel heb ik een projectje lopen met een 4-tal 7-segment LEDs (1,8inch) met een 4-tal pushknoppen (laat ons zeggen een soort up/down counter) en bijhorend Arduino programma.
Alles loopt goed op breadboard maar ik ondervind problemen met de aansluitengen en mogelijkheden van de voeding/batterij(en).
Nu aangesloten via USB op de PC, lichten de displays minder fel en onvoldoende op (enig idee waarom? waarschijnlijk wel 5V maar te weing mA?).
Eerst en vooral nog te vermelden dat ik een leek ben op het gebied van electronica, met reeds 2 gecrashte A. Uno's wegens het experimenteren met verschillende voedingsaansluitingen.
Waar ik naartoe zou willen gaan, is een project dat mobiel EN via netwerkvoeding kan gebruikt worden. Ik zou willen opteren voor 2 oplaadbare 18650 batterijen (3.7V) voor mobiel in combinatie met een adapter via netwerk. Daarom, om mijn laatste Arduino Uno een gelijkaardig lot te besparen, heb ik volgende vragen :
1° Hoe combineren met batterij(en) en netvoeding?
2° Hoe dit dan aan te sluiten op de Arduino UNO?
Ik ben nog niet 100% mee met de in-en outputs van de verschillende mogelijkheden (wel als eens iets geprobeerd via Youtube-filmpjes maar met gecrasht board als gevolg >> niet meer willen uploaden en warm worden bij verbinding >> kapuut).
3° Het ideale zou zijn dat de oplaadbare batterijen mogen blijven zitten en via dezelfde adapter (voor o/h net) deze kunnen opladen (dacht op Youtube dat dit mogelijk was met een TP5100 charger board).
Algemene vraag over voeding :
wat mag aangesloten worden op : de powerplug, 5V pin, VIN pin want ik dank dat het daar eerst misgelopen is.

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Batterij + netvoeding

Berichtdoor shooter » 14 Feb 2021, 18:38

De powerplug en de Vin zitten aan elkaar en gaan naar een 5Volt spanningsregelaar, vandaar wordt de UNO gevoed en die spanning staat natuurlijk ook op de beide 5Volt aansluitingen. Die regelaar is natuurlijk beperkt in vermogen, dus displays niet op het bordje aansluiten maar op een aparte voeding.
Je mag natuurlijk wel een 5 Vvoeding gebruiken en daar alles opzetten in. Er zijn vele manieren om de batterijen aan te sluiten en een voeding.
Maak eerst maar een schema en zet daar de stromen in, zowel in de 5 Volt als in de 0.
Youtube is heel mooi maar ook daar staat omjuiste info op.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 11
Geregistreerd: 06 Jan 2021, 21:05

Re: Batterij + netvoeding

Berichtdoor Guy » 14 Feb 2021, 20:02

Dus als ik het goed begrijp, gaat alle aansluitingen v/e voeding in het Arduino board uit naar 5V.
Dus PC via USB-ingang, 9V-batterij via power plug of via VIN pin gaven als eindresultaat 5 Volt?
Maar hoe dien ik dan een batterij extern aan te sluiten zodat buiten de LEDs ook het Arduino Board voeding krijgt?

Berichten: 11
Geregistreerd: 06 Jan 2021, 21:05

Re: Batterij + netvoeding

Berichtdoor Guy » 14 Feb 2021, 20:06

Met schema's heb ik (voorlopig) nog geen ervaring. Ik heb een werkend projectje via breadboard en aangesloten op een PC of via 9V batterij op arduino-plug maar ik zou het het graag afkoppelen van de PC en ik heb ook ondervonden dat de 9V batterij ontoereikend is betreffende levensduur. Daarom dat ik op zoek ben naar alternatieven met oplaadbare batterijen en goede aansluitingen project/arduino board.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Batterij + netvoeding

Berichtdoor shooter » 14 Feb 2021, 21:09

Inderdaad een 9V batterij doet het maar even via de Vin. dus een voeding zoals een stekkervoeding is prima, een tak gaat dan naar de arduino, je kunt maar een paar leds direct op de arduino aansluiten en de rest beter via een leddriver, of een ULN2803 of een speciale voor een display, meestal zit er een communicatie protocol tussen zoals voor seriele LEDS of een HEX display.
de Vin werkt van 7 tot 12 Volt en maakt daar inderdaad via een regelaar 5 Volt van, daar werkt dus de processor en een paar ICs op, de uitgangen van de Mega kunnen maar heel weinig hebben, maar je kunt dus via een communicatie zoals SPI of I2C een hele hoop aansluiten.
Een accuvoeding is zeker mogelijk, je kunt dan het beste je accu voeden en daarvan via een Voltage regelaar een mooie 5 Volt voeding vandaan halen, en de accu gewoon aansluiten op een voeding of een zonnepaneel.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten