Misschien wel geen Arduino hardware

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 22
Geregistreerd: 07 Nov 2020, 10:29

Misschien wel geen Arduino hardware

Berichtdoor Danny. » 12 Nov 2020, 22:32

Hello iedereen, ik probeer mij met het "werken" met Arduino te familiariseren, daarom heb ik mij zo een Arduino starterkit aangeschaft.
Daarin is onder andere een 8X8 led matrix te vinden waarop volgende informatie te lezen is, 15888S.
Ik kan echter nergens een bruikbare en begrijpbare pinout (16 aansluitingen) van dat onderdeel vinden.
Iemand die mij kan verder helpen? Waarvoor dank.
Groetjes
Danny

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 270
Geregistreerd: 30 Dec 2012, 11:42

Re: Misschien wel geen Arduino hardware

Berichtdoor Rudi » 13 Nov 2020, 14:48

Is waarschijnlijk 1588BS.
pin layout: https://icdayroi.com/led-matrix-1588bs
Arduinows!
Why do computer programmers confuse Halloween with Christmas? Because Oct 31 = Dec 25
I got 01100011 problems but a bit ain't 00000001

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Misschien wel geen Arduino hardware

Berichtdoor Koepel » 13 Nov 2020, 15:42

De ene rij pinnen zijn de rijen en de andere pinnen zijn de kolommen. Het is een matrix.
Je hebt 8 weerstanden nodig.

Er zijn veel tutorials en Youtube filmpjes voor. Bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=G4lIo-MRSiY.

Mijn voorstel is om dit over te slaan en niet te gebruiken. Iets met Neopixels is leuker en eenvoudiger aan te sluiten.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Misschien wel geen Arduino hardware

Berichtdoor shooter » 13 Nov 2020, 16:01

zo nu weet je dus welk ic het wel is, dat scheelt, echter het door koepel voorgestelde youtube filmpje is niet correct want er gaat dan teveel stroom lopen door het geheel. Een oplossing is met een ULN2803 te werken dan gaat het wel goed want de stroom loopt dan door een buffer heen.
maar laat het door jou bedachte schema maar zien, dan geven we daar commentaar op.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 22
Geregistreerd: 07 Nov 2020, 10:29

Re: Misschien wel geen Arduino hardware

Berichtdoor Danny. » 13 Nov 2020, 16:41

Hello Rudi, Koepel en Shooter, bedankt voor de geboden hulp.

@Rudi, als ik die matrix onder een vergrootglas bekijk is het inderdaad een 1588BS.

@Koepel, mijn eerste gedacht was ook dat de anodes allen op een rij te vinden waren alsook de kathodes, wel dat is niet zo, althans bij die matrix waarvan hier sprake. Dit is ook te zien op de site naar waar Rudi verwijst (de Y en X aansluitingen).

@Shooter, ik heb nog geen schema, betreffende die stroom, daar ben ik mij van bewust, maar daar is een mogelijkheid dat te omzeilen, namelijk iedere LED die men wil aansturen, een heel korte tijd aan te sturen zodat er niet bestendig verbruik is, deze tip gevonden tijdens mijn zoektocht naar de aansluiting van die matrix.

Groetjes
Danny

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten