Antieke voltmeter aan Arduino koppelen?

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 2
Geregistreerd: 21 Aug 2020, 23:29

Antieke voltmeter aan Arduino koppelen?

Berichtdoor Rrrrogier » 21 Aug 2020, 23:54

Hallo!
Ik ben helemaal nieuw in de microcontroller- hoek maar ben met een leuke klus bezig waarmee ik vastloop.
Ik maak van een oude naaimachine kist een oud lijkende draagbare radio, BT, USB etc speler. Oud hout, roestig messing en zwarte knoppen zijn tot nu toe het thema!
Nou heb ik een goede accu gekocht; 20 Ah, levert bij max 3,5A een zeer constante 19,5V. En daar gaat het voor mij mis! Ik wilde deze radio voorzien van een echte oude voltmeter (met spanningsdeler en evt potmeter om aan te passen aan de gewenste input van de voltmeter, bijv 12V) die, na het aantikken van de terugveerschakelaar, de huidige accuspanning geeft. En daarmee een indicatie van het resterend aantal mAh's zou geven. Maar de accu levert dus constant 19,5V.

Is het mogelijk om dit met een microcontroller op te lossen? Die bijvoorbeeld de afgegeven stroom bijhoudt (spanning is dus gelijk) weet hoeveel er in totaal in voorraad is (20 Ah) en kan omzetten in een spanninkje voor een voltmeter oid dat dan het accuniveau weergeeft?

Voor mij is het belangrijk dat er geen moderne bedieningspanelen en lcd displays in het zicht komen. Ik zou het liefst iets inbouwen dat geen bediening of simpele tuimelschakelaars nodig heeft.
De Li-ion accu heeft een USB poort voor 5V en een 19V DC uitgang.
max diameter voor de (volt)meter is trouwens 5,3 cm.

Weet iemand of en hoe dit kan, niet te veel stroom verbruikt en niet gek in de papieren gaat lopen?

Bvd! Rogier

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Antieke voltmeter aan Arduino koppelen?

Berichtdoor Koepel » 22 Aug 2020, 03:15

Ja, dat kan.

Je kunt een "vintage" analoge voltmeter met een wijzer soms zonder extra onderdelen aan een Arduino koppelen en ermee doen wat je wilt.