Antieke voltmeter aan Arduino koppelen?

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 2
Geregistreerd: 21 Aug 2020, 23:29

Antieke voltmeter aan Arduino koppelen?

Berichtdoor Rrrrogier » 21 Aug 2020, 23:54

Hallo!
Ik ben helemaal nieuw in de microcontroller- hoek maar ben met een leuke klus bezig waarmee ik vastloop.
Ik maak van een oude naaimachine kist een oud lijkende draagbare radio, BT, USB etc speler. Oud hout, roestig messing en zwarte knoppen zijn tot nu toe het thema!
Nou heb ik een goede accu gekocht; 20 Ah, levert bij max 3,5A een zeer constante 19,5V. En daar gaat het voor mij mis! Ik wilde deze radio voorzien van een echte oude voltmeter (met spanningsdeler en evt potmeter om aan te passen aan de gewenste input van de voltmeter, bijv 12V) die, na het aantikken van de terugveerschakelaar, de huidige accuspanning geeft. En daarmee een indicatie van het resterend aantal mAh's zou geven. Maar de accu levert dus constant 19,5V.

Is het mogelijk om dit met een microcontroller op te lossen? Die bijvoorbeeld de afgegeven stroom bijhoudt (spanning is dus gelijk) weet hoeveel er in totaal in voorraad is (20 Ah) en kan omzetten in een spanninkje voor een voltmeter oid dat dan het accuniveau weergeeft?

Voor mij is het belangrijk dat er geen moderne bedieningspanelen en lcd displays in het zicht komen. Ik zou het liefst iets inbouwen dat geen bediening of simpele tuimelschakelaars nodig heeft.
De Li-ion accu heeft een USB poort voor 5V en een 19V DC uitgang.
max diameter voor de (volt)meter is trouwens 5,3 cm.

Weet iemand of en hoe dit kan, niet te veel stroom verbruikt en niet gek in de papieren gaat lopen?

Bvd! Rogier

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Antieke voltmeter aan Arduino koppelen?

Berichtdoor Koepel » 22 Aug 2020, 03:15

Ja, dat kan.

Je kunt een "vintage" analoge voltmeter met een wijzer soms zonder extra onderdelen aan een Arduino koppelen en ermee doen wat je wilt.
De Arduino Uno kan 5V 20mA leveren, dus als dat genoeg is voor de voltmeter dan is verder niets nodig. Meestal is een weerstand nodig omdat de voltmeter veel te gevoelig is.
Er zijn nieuwe analoge voltmeters te koop die er "vintage" uit zien, maar als je een echte oude kunt kopen dan is dat mooier.
Sommige ampèremeters zijn een voltmeter met weerstand, dan kun je die weerstand weghalen. Sommige ampèremeters hebben een spoeltje met dikke draden waar alle stroom doorheen gaat, die kun je niet gebruiken.

Om het Arduino board van power te voorzien kun je 7.5V of 9V gebruiken (eventueel kan 5V ook). Het beste is om een DC/DC-converter te gebruiken om de spanning van de accu te verlagen. Dat heb je misschien al voor je andere hardware.
Een goedkope Arduino Uno clone kost 4 euro, maar het 16MHz crystal kan vaak niet tegen lage vriestemperturen.
Er zijn andere clones en vergelijkbare boards (Arduino Leonardo) die soms net even anders zijn en geen goedkoop crystal hebben.

Kun je programmeren ? Dat maakt het gebruik van een Arduino een stuk gemakkelijker. Het maakt niet uit welke taal.

Er is een functie analogWrite() die een PWM signaal van zo'n 500 Hz kan geven op pinnen die geschikt zijn voor PWM. Die varieert van 0 tot 255 en dat is meestal goed genoeg voor een analoge voltmeter. Sommigen voegen een condensator toe na de weerstand om de 500 Hz te dimmen. Dan staat de voltmeter niet constant te buzzen op 500 Hz.

De Arduino kan met een spanningdeler (twee weerstanden) het voltage meten en er zijn modules om stroom te meten.
Het inschatten van het accuniveau lijkt me lastig, ik weet niet hoe betrouwbaar dat zal zijn. Ik vermoed erg onbetrouwbaar.

Als je eenmaal een Arduino board hebt ingebouwd, dan kun je nog meer dingen toevoegen:
- Een klop-sensor met een piezo element. Als je een klop tegen de kast geeft, dan kun je iets doen.
- Een temperatuursensor.
- Verlichting met ledstrips. Ik heb een RGBWW (Rood Groen Blauw Warmwhite) ledstrip gekocht en die geeft warm wit licht, waarvan ik de kleur enigszins kan wijzigen door er RGB bij te mengen. Dat is heel mooi. Ik kan het opstarten van radiobuizen simuleren door met rood te beginnen en met warm-rood-wit te eindigen.
- Het aflezen van een "vintage" knop. Er zijn verschillende manieren, zoals met een magneetje, om een draaiknop in te lezen en die in de Arduino om te zetten voor iets anders.

Berichten: 2
Geregistreerd: 21 Aug 2020, 23:29

Re: Antieke voltmeter aan Arduino koppelen?

Berichtdoor Rrrrogier » 22 Aug 2020, 23:53

Heel erg bedankt voor je uitleg!
Ik ga er eens op studeren en om me heen vragen. En kan ik er nog eens bij je op terug komen?

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Antieke voltmeter aan Arduino koppelen?

Berichtdoor shooter » 23 Aug 2020, 12:25

ik ben het helemaal met koepel eens.
Een klein voltmetertje heb ik wel liggen en die kun je dus met een weerstandsbrugje op een PWM zetten.
er zit 5 Volt op de accu dus dat is geen probleem.
Je kunt de verbruikte stroom meten met een ACS712, dat betekent wel dat je arduino dan constant aan moet zijn en dus stroom verbruikt.
Je kunt een aanraaksensor gebruiken of een PIR om iets te starten.
de voltmeter verbruikt nagenoeg niks bijv 1 mA.
Je kunt ook het voltage van de cellenblok (dus voor regeling meten) dan krijg je wel een goede indicatie over de vulling van de batterij.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten