Dubbel com-poort probleem

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 15
Geregistreerd: 03 Mei 2019, 15:07

Dubbel com-poort probleem

Berichtdoor Karabas » 28 Sep 2019, 12:00

Ik heb een heel hardnekkig probleem met de com-poort instellingen. Bij aansluiting van de usb verschijnen er in de IDE 2 de zelfde com poorten (b.v. 2 x Com3) welke beiden aangevinkt zijn. Als ik wil upoaden krijg ik in oranje de melding "Kan op de geselecteerde poort geen board vinden. Controleer of u de correcte poort hebt geselecteerd". Tijdens het uploaden hoor ik het bekende usb riedeltje omlaag (Windows 10) waarbij hij kennelijk ontkoppeld wordt.

Met de seriële monitor of plotter kan ik echter wel het board uitlezen (bv de waarde van een analoge pin). Er is dus lijkt mij wel degelijk een communicatie.....

Ook heb ik verschillende usb kabeltjes en een ander Leonardo board geprobeerd.
Ik heb in Apparaatbeheer al diverse malen het apparaat (Driver van Arduino Leonardo (Com3)) verwijderd en opnieuw laten installeren maar dit geeft helaas niet de oplossing.

Op internet heb ik wel het e.e.a. over dit probleem gevonden maar geen ook dit heeft mij niet de oplossing geboden.

Het vreemde in dit verhaal is dat ik tot voor kort gewoon kon uploaden naar het board. Er staat inmiddels dan ook een sketch op welke ik (in sim games) probleemloos kan gebruiken. Ik zou deze echter graag aan willen passen en binnenkort een ander project(je) willen beginnen maar daar loop ik nu dus mee vast.....

Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?
Tnx,
Fer

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Dubbel com-poort probleem

Berichtdoor Koepel » 28 Sep 2019, 13:09

Dat is vreemd, dan zou je bijna gaan denken dat het nodig is om Windows opnieuw te installeren.
Kun je er een schijf in zetten (32GB is voldoende) om linux te draaien ?
Heb je een andere computer om de Arduino IDE te installeren ?
Is het ook bij een Arduino Uno ? Kun je misschien een nieuwe bootloader in het Leonardo board zetten ? Weet je welke versie van de bootloader in de Leonardo zit ? Heb je een programmer ? Ik gebruik een USBasp versie 2.
Ik zou ook proberen om de seriële drivers te verwijderen, en misschien de usb drivers ook. Daarna eventueel de Arduino IDE verwijderen en opnieuw installeren.
Heb je Java geïnstalleerd ? Kun je dat helemaal weghalen ?
Wat gebeurt er als je het arduino board achter een USB-hub zet ?

Berichten: 15
Geregistreerd: 03 Mei 2019, 15:07

Re: Dubbel com-poort probleem

Berichtdoor Karabas » 28 Sep 2019, 15:55

Dank voor je snelle reactie.


Vergat ik nog te vermelden. Ik ben een beginner in Arduino wereld. Bij mijn laptop gebeurt precies het zelfde. Je zou dus zeggen dat het dan aan het board moet liggen maar hij heeft tot voor kort gewoon gefunctioneerd... En 2 bordjes met het zelfde probleem én 2 computers met het zelfde probleem...? Bovendien wordt hij wel gezien in games en in configuratiescherm -> apparaten en printers.

Heb helaas alleen 2 Leonardo boards in huis. (moet wel nog ergens een oud project hebben liggen. Weet alleen niet welk board er in zit (ingebouwd...))

Ik heb alle drivers en de IDE verwijderd en daarna opnieuw opgestart en geïnstalleerd. Het verhaal begon helaas gewoon opnieuw.

Ook aangesloten via een hub maar dat levert geen verschil op.

Zou het nog aan de IDE versie kunnen liggen? Je komt het probleem wel op diverse plaatsen tegen op het WWW maar geen échte oplossingen.

Fer

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Dubbel com-poort probleem

Berichtdoor Koepel » 28 Sep 2019, 23:50

Heb je Arduino IDE versie 1.8.10 ?
Je kunt het downloaden bij de Arduino website: https://www.arduino.cc/en/Main/Software.

Het lijkt een combinatie van de Leonardo met de Arduino IDE te zijn. Waarschijnlijk kun je er zelf weinig aan doen.

Hier wordt er over gesproken: https://forum.arduino.cc/index.php?topic=613070.0.
Dit is het issue op Github: https://github.com/arduino/Arduino/issues/8851.
Dat issue is gesloten, dus ik neem aan dat het opgelost is.

Als er iets staat over Arduino Zero, dan kan dat hetzelfde probleem zijn als met de Leonardo. Die boards hebben een usb aansluiting op de microcontroller zelf.

Een Arduino Uno zal waarschijnlijk gewoon werken. Dat kan bijna niet anders.

Berichten: 15
Geregistreerd: 03 Mei 2019, 15:07

Re: Dubbel com-poort probleem

Berichtdoor Karabas » 29 Sep 2019, 16:25

Dank voor de linken (of links?..)

Ik heb IDE 1.8.10 geprobeerd maar dat gaf geen verbetering. In jouw link naar Github staat beschreven dat versie 1.8.8 geen problemen heeft met zowel de dubbele com-poort als de foutmelding. Na installatie is de dubbele com-poort inderdaad verdwenen. De foutmelding blijft echter terug komen. Het vreemde is echter dat soms de sketch toch ge-upload is (maar vaker niet).

Ik heb de log tekst er eens op na gelezen en daar kom ik iets vreemds tegen. Er staat: Found upload port COM6. COM6 bestaat echter m.i. helemaal niet. Zowel onder Hulpmiddelen > Poort als onder Apparaatbeheer staan alleen COM1 en COM3 vermeld. Kennelijk probeert hij dus om via een niet bestaande com-poort te uploaden.

Hieronder de volledige log:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arduino:1.8.8 (Windows 10), Board:"Arduino Leonardo"

De schets gebruikt 8732 bytes (30%) programma-opslagruimte. Maximum is 28672 bytes.
Globale variabelen gebruiken 308 bytes (12%) van het dynamisch geheugen. Resteren 2252 bytes voor lokale variabelen. Maximum is 2560 bytes.
Een reset wordt geforceerd (met 1200bps openen/sluiten) op poort COM3
PORTS {COM1, COM3, } / {COM1, COM3, } => {}
PORTS {COM1, COM3, } / {COM1, COM3, COM6, } => {COM6, }
Found upload port: COM6
C:\Program Files (x86)\Arduino\hardware\tools\avr/bin/avrdude -CC:\Program Files (x86)\Arduino\hardware\tools\avr/etc/avrdude.conf -v -patmega32u4 -cavr109 -PCOM6 -b57600 -D -Uflash:w:C:\Users\PC-Fer\AppData\Local\Temp\arduino_build_699551/H-Shifter-Handrem_Joystick-6Axis-14Buttons.ino.hex:i

avrdude: Version 6.3-20171130
Copyright (c) 2000-2005 Brian Dean, http://www.bdmicro.com/
Copyright (c) 2007-2014 Joerg Wunsch

System wide configuration file is "C:\Program Files (x86)\Arduino\hardware\tools\avr/etc/avrdude.conf"

Using Port : COM6
Using Programmer : avr109
Overriding Baud Rate : 57600
AVR Part : ATmega32U4
Chip Erase delay : 9000 us
PAGEL : PD7
BS2 : PA0
RESET disposition : dedicated
RETRY pulse : SCK
serial program mode : yes
parallel program mode : yes
Timeout : 200
StabDelay : 100
CmdexeDelay : 25
SyncLoops : 32
ByteDelay : 0
PollIndex : 3
PollValue : 0x53
Memory Detail :

Block Poll Page Polled
Memory Type Mode Delay Size Indx Paged Size Size #Pages MinW MaxW ReadBack
----------- ---- ----- ----- ---- ------ ------ ---- ------ ----- ----- ---------
eeprom 65 20 4 0 no 1024 4 0 9000 9000 0x00 0x00
flash 65 6 128 0 yes 32768 128 256 4500 4500 0x00 0x00
lfuse 0 0 0 0 no 1 0 0 9000 9000 0x00 0x00
hfuse 0 0 0 0 no 1 0 0 9000 9000 0x00 0x00
efuse 0 0 0 0 no 1 0 0 9000 9000 0x00 0x00
lock 0 0 0 0 no 1 0 0 9000 9000 0x00 0x00
calibration 0 0 0 0 no 1 0 0 0 0 0x00 0x00
signature 0 0 0 0 no 3 0 0 0 0 0x00 0x00

Programmer Type : butterfly
Description : Atmel AppNote AVR109 Boot Loader

Connecting to programmer: .
Found programmer: Id = "CATERIN"; type = S
Software Version = 1.0; No Hardware Version given.
Programmer supports auto addr increment.
Programmer supports buffered memory access with buffersize=128 bytes.

Programmer supports the following devices:
Device code: 0x44

avrdude: devcode selected: 0x44
avrdude: AVR device initialized and ready to accept instructions

Reading | ################################################## | 100% -0.00s

avrdude: Device signature = 0x1e9587 (probably m32u4)
avrdude: reading input file "C:\Users\PC-Fer\AppData\Local\Temp\arduino_build_699551/H-Shifter-Handrem_Joystick-6Axis-14Buttons.ino.hex"
avrdude: writing flash (8732 bytes):

Writing | ################################################## | 100% 0.67s

avrdude: 8732 bytes of flash written
avrdude: verifying flash memory against C:\Users\PC-Fer\AppData\Local\Temp\arduino_build_699551/H-Shifter-Handrem_Joystick-6Axis-14Buttons.ino.hex:
avrdude: load data flash data from input file C:\Users\PC-Fer\AppData\Local\Temp\arduino_build_699551/H-Shifter-Handrem_Joystick-6Axis-14Buttons.ino.hex:
avrdude: input file C:\Users\PC-Fer\AppData\Local\Temp\arduino_build_699551/H-Shifter-Handrem_Joystick-6Axis-14Buttons.ino.hex contains 8732 bytes
avrdude: reading on-chip flash data:

Reading | ################################################## | 100% 0.09s

avrdude: verifying ...
avrdude: 8732 bytes of flash verified

avrdude done. Thank you.

Kan op de geselecteerde poort geen board vinden. Controleer of u de correcte poort hebt geselecteerd. Indien deze correct is, druk dan op de resetknop van het board nadat u de upload hebt geïnitialiseerd.

Dit rapport zou meer informatie bevatten met
"Uitgebreide uitvoer weergeven tijden compilatie"
optie aan in Bestand -> Voorkeuren.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Dubbel com-poort probleem

Berichtdoor Koepel » 29 Sep 2019, 20:09

Sorry, maar ik weet het niet.
Het uploaden met avrdude lijkt goed te gaan. Als daarna de Arduino IDE het weer overneemt dan zit die verkeerde COM-poort in de weg.
Als je kunt uploaden, en als je daarna weer de correcte COM-poort selecteert, kun je er dan mee werken ?

Weet iemand anders iets ?

Berichten: 15
Geregistreerd: 03 Mei 2019, 15:07

Re: Dubbel com-poort probleem

Berichtdoor Karabas » 30 Sep 2019, 15:39

Beste Koepel,

Je hoeft je niet te verontschuldigen hoor. Je hebt heel wat ideeën aangedragen dus daar ben ik al blij mee en ik ben daardoor toch een paar stapjes verder gekomen.

Inmiddels heb ik al een paar maal kunnen uploaden dus er is wel enigzins mee te werken. Overigens reageert de andere Leonardo helemaal nergens op. Ben dus bang dat deze niet goed is (china...).
Heb wel 2 nieuwe boardjes besteld. Hopelijk werken die wel.

In elk geval voor je zeer gewaardeerde bijdragen,

Fer

Berichten: 4
Geregistreerd: 16 Jun 2018, 12:41

Re: Dubbel com-poort probleem

Berichtdoor kees de koning » 13 Okt 2019, 07:57

Hallo ik weet niet of de problemen zijn opgelost rond de com-poorten.
Maar hier een goed tooltje om de overtollige toewijzingen aan com-poorten te verwijderen.
wel administrator uit voeren https://www.uwe-sieber.de/misc_tools_e.html en de tool heet "DeviceCleanup".
en via start - linker muisknop - apparaat beheer vind u ook de alle com en lpt poorten.
maar niet alles staat daar alleen de actieve poorten.
klik op beeld en op verborgen apparaten weergeven en de hele riedel komt te voorschijn.

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten