Easydrivers + stepper motor

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 14
Geregistreerd: 12 Apr 2013, 22:25

Easydrivers + stepper motor

Berichtdoor kevindejongh » 17 Apr 2013, 22:36

Hallo ik heb een vraag. Ik heb een arduino UNO, 3 easydrivers en 3 stepper motor om een experimenteel cnc apparaatje te bouwen.

Nu sluit ik mijn easydrivers en mijn steppermotors aan op 12VDC en beginnen de motoren te brommen. Ze zijn nog nieuw. Is dit OK.

Alvast bedankt.

Kevin

Advertisement

Berichten: 24
Geregistreerd: 07 Apr 2013, 17:57

Re: Easydrivers + stepper motor

Berichtdoor moegibike » 18 Apr 2013, 13:17

hoi , dit lijkt me niet ok .ben zelf net arduino bezig maar altijd met cnc machines bezig geweest , zelf gebouwd en zelf macros geschreven , ik gebruikte hiervoor de steppenmotor breakout boards , en weet dat je voor elk type stappenmotoer de current / amp moet instellen . kijk even als ze grommen je ook de as kunt roteren ? zal wel niet en er zal wel teveel amp op staan . een stappenmoter kan wel wat hebben wat verkeerd aansluiten of amp betreft , meestal blaas je de brug op bij iets verkeerd doen .
cnc besturing met stappenmotors en breakoutboards , software and hardware ben ik wel goed in .met een arduino kaart nog niet helemaal , ben er net mee bezig . meestal zijn het kleine stappen motoren ,tot 2 amp voor een arduino ? mijn projecten waren tot/met 12 amp motoren , kheb hier nog 6 stuks compumotor sx8 staan met bijbehorende stappen motoren , nema 42 , 12 nm. wou de arduino gebruiken om deze aan te sturen met mach3 software en dan rx/ tx signaal , maar kom er niet uit .

Berichten: 14
Geregistreerd: 12 Apr 2013, 22:25

Re: Easydrivers + stepper motor

Berichtdoor kevindejongh » 20 Apr 2013, 21:00

He bedankt voor je reactie. Ik ben er ondertussen uit gekomen. Ik had de Ground draad niet aangesloten en dat was het probleem.
Ben nu ook bezig om het in mach3 aan te sturen maar dat lukt ook nog niet echt. Misschien heb je nog tips voor me!

Gebruikers-avatar
Berichten: 229
Geregistreerd: 20 Jan 2013, 12:01

Re: Easydrivers + stepper motor

Berichtdoor astrofrostbyte » 21 Apr 2013, 11:05

Over werken met mach3 is er een kort topic geweest nog niet zo lang geleden http://arduinoforum.nl/viewtopic.php?f=13&t=358
Gear: Arduino- Uno,Due,Ethernet,Mega2560 , OLS LogicAnalyser, TDS1002, Rigol DG1022, J-Link EDU, BusPirate

Berichten: 24
Geregistreerd: 07 Apr 2013, 17:57

Re: Easydrivers + stepper motor

Berichtdoor moegibike » 21 Apr 2013, 16:30

voor gebruik van mach3 kun je beter een breakout bordje nemen of een compleet driverboard . kost bijna niks . breakout ligt er hier nog wel 1 , voor 4 assig , 4 releays erop , pwm , dig input , voeding onboard , enz enz . met mach3 software erop heb je alles draaiend in 15 min . kheb hier ook software voor makkelijk G code progs te maken voor mach3 , cut 2D , cut3D en artcam . deze sturen rechtstreeks naar mach3 to [ interface al in het prog verwerkt ] eventueel 3Dtaster hier , toolwisselaar voor een kress [ usovo ] vacuum pompen en afzuiger , dit voor een portaal freesmachine . cnc draaibank heb ik toolwisselaars ook voor , 124 mm doorsnede 8 tool wisselaar cnc gestuurd . breakoutboards om voor je cnc portaal een 3Dprinter te maken moet hier ook nog ergens liggen [ leeuwinga cnc ] complete cnc portaal freesmachine 700x700x120 mm , 4 assig compleet tafelmodel met electronic erin verwerkt heb ik ook nog staan , compact tafelmodel , 25 mm assen , tr spindels , 4 amp motoren erop ,eventueel met 4de as [ rotatie 80 mm 3 klauw ] . kheb veel spul hier liggen wat cnc betrefd , veel macros al geschreven voor mach3 .

Berichten: 14
Geregistreerd: 12 Apr 2013, 22:25

Re: Easydrivers + stepper motor

Berichtdoor kevindejongh » 22 Apr 2013, 16:34

He dat klink goed, voor onderdelen heb ik altijd wel intresse maar dan wil ik eerst me motoren laten draaien.

Kom daar alleen niet echt uit. Ik heb een modbus code op me arduino geupload. In mach3 heb ik het ingesteld. (Com poort, baudrate) deze is getest. Dat werkt. Dan heb ik bij ports en pins me motoren ingesteld. Maar het werkt niet! Wat die ik fout?

Berichten: 24
Geregistreerd: 07 Apr 2013, 17:57

Re: Easydrivers + stepper motor

Berichtdoor moegibike » 22 Apr 2013, 18:20

mach3 instellingen voor als de motoren niet willen lopen , eerste wat ik altijd doe is mach3 software openen en de treiber test doen , kijken op welke die draaien wil , standaard of speciaal . bij mach3 in het menu bij motorinstellingen staan step pulse en dir pulse , meestal staat daar 1 en 5 in , probeer eens 20 . hoe hoog staat je frec hz in mach3 ? begin eerst met 25.000 . kun je later altijd nog verhogen . en wat ook zou kunnen is de poort en pin nr in menu poort setup instellingen om te gooien , dus 2-3 naar 3-2 te zetten , en dit voor alle motoren doen . 3-4 word 4-3 enz enz .

ik ken alleen mach3 met stappenmotoren met arduino ben ik nog niet zo ver en zal ik ook wel nooit doen omdat ik alles met mach3 met breakoutboards doe . hoeveel V staat er op de stappenmotor ? meestal regelen die zelf de gewenste stroom tot een bepaalde limit , direct 12 v erop zal niet goed gaan , wel via een driver kaart .

Berichten: 14
Geregistreerd: 12 Apr 2013, 22:25

Re: Easydrivers + stepper motor

Berichtdoor kevindejongh » 22 Apr 2013, 18:44

Ik heb de motor instellingen ondertussen op alle standen gehad. Me freq staat op 25.000. Ik heb de poort setup ook al om gedraait werkt allemaal niet.

Vertel eens wat voor breakoutboards ik kan gebruiken want ben nu al weken bezig zonder resultaat. :(

Berichten: 24
Geregistreerd: 07 Apr 2013, 17:57

Re: Easydrivers + stepper motor

Berichtdoor moegibike » 22 Apr 2013, 21:16

breakout boards : ligt er meestal aan welk type motoren je hebt , mijn regel is tot 3 amp een combikaart, breakoutboard en driver ineen kaart , na 3 amp een breakoutboard en losse driverkaarten .
aangezien je al de driverkaarten hebt kun je voor een breakout board gaan , deze geven meestal 4 draden uit voor een stappenmotor , A ,A+ ,B , B+ signaal , en de voeding gaat rechtstreeks op de driverkaart .
meestal heb ik het hele gebeuren hier met 15 min aan het werk . hoe ziet je driverkaart eruit ? welk type is het ? kheb nog een breakoutboard hier liggen , een uitgebreide , met releays , pwm signaal , eindschakelaar aansluitings , onboard voeding , enz, enz . deze heb je echt met 15 min aan het werk met mach3 . 4 assige kaart . volgens mij kun je jou arduino er naast laten lopen en deze gebruiken voor meer opties voor in en output . met een macro in mach3 kun je dan de arduino aansturen en dingen laten doen die je wilt in mach3 , of laten samen gaan met mach3 . zo heb ik al eens een complete toolwisselaar gemaakt voor mach3 die gewoon naast mach3 liep op een usb poort en aangestuurd word met een geschreven macro , [ macro is een vb script die je een,, nr .. geeft die je dan weer in je prog zet en zo aangeeft wanneer je hem wilt starten . ] zoals bv M6 een macro is voor een toolwissel . in mach3 kun je dit makkelijk weervinden . vb script editor .

maar geef even het type driver door wat je hebt , zal ik even voor je kijken hoe en wat je er mee kunt doen met een breakoutboard .eventueel is er wat te handelen , ik zoek nog een arduino voor mn project als backup .
voor ik het vergeet , er zijn combikaarten voor mach3 en andere , hiermee bedoel ik een kaart waar de drivers al bijop zitten . dus geen extra driverkaart nodig . meestal tot 3 amp kunnen deze opbrengen . spotgoedkoop te krijgen . [ chinees spul , maar het werkt ] voor iets prof spul of gebruik beter een kwaliteits kaart kopen .
met een mxl bestand kun je de gehele instellingen van mach3 overzetten naar een andere opstelling van machine met mach3 met hetzelfde breakoutboard. dus kaart aansluiten aan de pc , je mxl laden en alle juiste instellingen staan erin en je kunt direct met mach3 aan het werk .

Berichten: 14
Geregistreerd: 12 Apr 2013, 22:25

Re: Easydrivers + stepper motor

Berichtdoor kevindejongh » 22 Apr 2013, 21:28

Ik heb nu een adruino UNO, 3 easydrivers (https://iprototype.nl/products/robotics ... tor-driver) en 3 stepper motor (https://iprototype.nl/products/robotics ... pper-motor).

Dus als ik je goed begrijp kan ik laten draaien met een zogenaamde "macro".

Volgende

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Majestic-12 [Bot] en 21 gasten