nieuw en een vraag

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 24
Geregistreerd: 07 Apr 2013, 17:57

nieuw en een vraag

Berichtdoor moegibike » 07 Apr 2013, 23:31

ben nieuw met arduino , mijn vraag is kan ik met een arduino een stroomtip lezen van een plasma , en de voltage geregeld krijgen om een stappenmotor te regelen ? dus om de hoogte constand te regelen door de stroom constand te lezen en deze te corrigeren door de stappenmotor te bewegen om daardoor weer de juiste stroomsterkte te krijgen ? een tool height control voor een plasma snijder .
b.v - tussen de punt van de plasma en het materiaal is b.v. 12v . nu is de plaat krom en word de hoogte groter tussen de tip en materiaal , dus de stroom word groter , door de as te laten zakken door de stappenmotor aan te sturen tot die weer 12v heeft is die weer op de juiste tiphoogte . dus hoe krom de plaat ook is , de tip blijft altijd constand op 12v en op de juiste snijhoogte . kan ik dit voor elkaar krijgen met een arduinokaart ?

Advertisement

Berichten: 27
Geregistreerd: 23 Feb 2013, 12:07

Re: nieuw en een vraag

Berichtdoor walker » 09 Apr 2013, 00:41

Hiervoor kun je een Arduino gebruiken. De 12V spanning die je constant wilt houden sluit je, via een spanningsdeler, aan op een analoge ingang van de Arduino. Met een zenerdiode kun je er voor zorgen dat de analoge ingang niet boven de 5V uitkomt. De spanningsdeler maakt van de 12V bijv. 4V. Met een regel programma, dat de stappenmotor aanstuurt, zorg er dan voor dat de spanning op de analoge ingang op die 4V gehouden wordt.

Gebruikers-avatar
Berichten: 229
Geregistreerd: 20 Jan 2013, 12:01

Re: nieuw en een vraag

Berichtdoor astrofrostbyte » 09 Apr 2013, 15:07

Ja, walker geeft het duidelijk aan , meer dat dat is de basis niet.
Mischien dat je wat filtering nodig hebt aan de ingang om het evt glitches eruit te halen.
En de regelsnelheid is waarschijnlijk niet zo hoog toch ?. dus het gedrag zal redeljk goed in een PID standaard regelloop op te nemen zijn, is zelf ook al een library voor http://playground.arduino.cc/Code/PIDLibrary , dus daarna is het een kwestie van testen ,testen, en nog eens testen.
Gear: Arduino- Uno,Due,Ethernet,Mega2560 , OLS LogicAnalyser, TDS1002, Rigol DG1022, J-Link EDU, BusPirate

Berichten: 24
Geregistreerd: 07 Apr 2013, 17:57

Re: nieuw en een vraag

Berichtdoor moegibike » 10 Apr 2013, 19:25

bedankt alvast voor de reacties , zal er eens mee aan de gang gaan en kijken hoever ik kom .laat wel even weten of het gelukt is .

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten