Arduino Mega 2560 driver installatie

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 34
Geregistreerd: 04 Nov 2018, 11:11
Woonplaats: Delfzijl

Arduino Mega 2560 driver installatie

Berichtdoor HarvdLaan » 17 Nov 2018, 14:25

De mega 2560 aangesloten op de pc. Uno werk wel maar Mega 2560 niet.
Wanneer ik de mega aansluit krijg ik de melding apparaat niet herkend.
Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar het driver pakketje met de Mega.
In een pakketje "old Arduino drivers "( 2012 ) staat de Mega er netjes bij in het rijtje maar ik vind hem nergens anders voor de X64.

Op het internet gezocht en filmpjes gekeken maar ik kom er niet uit.
7 Zip (X64) geinstalleerd , Van Arduino.cc / downloads de zip file Arduino-1.8.7 gedownload en in de map van de bestaande draaiende Arduino uitgepakt.
Daar ligt nu dus een volledige extra Arduino installatie !
In de map drivers zit geen " Mega ".
Kijkende in "apparaatbeheer "id de Uno zichtbaar onder "Poorten". Dit is weg wanneer het mis gaat met de Mega.
Ik probeer dan de driver te installeren onder het 3hoekje melding "onbekend usb apparaat "in "Universal Serial bus-controllers " maar vind nergens de Mega.
Vraag 1 : Moet ik naast de " Aruino Ide " ook het programma ! "Arduino "installeren onder c: programma,s X86 of onder programma,s ?
Vraag 2 : is er ergens een .ZIP bestand met de juiste Drivers , incl de Mega en waar installeer ik die bij installatie van de IDE op de standaard "Documenten / Arduino map ?
In een nieuwe map Drivers ?
vraag 3 : is het nodig steeds te wisselen van driver bij het wisselen van Uno en Mega !
Foutmelding"
Arduino:1.8.7 (Windows Store 1.8.15.0) (Windows 10), Board:"Arduino/Genuino Mega or Mega 2560, ATmega2560 (Mega 2560)"

De schets gebruikt 656 bytes (0%) programma-opslagruimte. Maximum is 253952 bytes.
Globale variabelen gebruiken 9 bytes (0%) van het dynamisch geheugen. Resteren 8183 bytes voor lokale variabelen. Maximum is 8192 bytes.
avrdude: ser_open(): can't open device "\\.\COM3": Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.


avrdude: stk500v2_ReceiveMessage(): timeout
avrdude: stk500v2_getsync(): timeout communicating with programmer

Dit rapport zou meer informatie bevatten met
"Uitgebreide uitvoer weergeven tijden compilatie"
optie aan in Bestand -> Voorkeuren.
"

vraag 4 : ik had bij een draaiende Uno op COM 3 ook nog een vrije com 4 terug ?

Advertisement

Berichten: 34
Geregistreerd: 04 Nov 2018, 11:11
Woonplaats: Delfzijl

Re: Arduino Mega 2560 driver installatie

Berichtdoor HarvdLaan » 17 Nov 2018, 16:53

Arduino tevens als een gewoon programma geinstalleerd vanuit het .zip bestand.

Opstarten beide ( IDE en gewoon ) geven aan op de onderste balk "Mega 2560 geinstalleerd op COM 3.

Arduino/Hulpmiddelen/Poort is echter grijs. Laat geen poorten zien.
In Apparaatbeheer onder Poorten :
Driehoekje USB-Serial CH340 (COM4).
Geen foutmeldingen onder Universal Serial Bus controllers.
Probeer ik de driver te vervangen wordt vermeld dat de juiste driver is geinstalleerd.
Windows Instellingen / Bluetooth en andere apparaten /
USB-Serial CH340 (COM4)
Stuurprogrammafout .
"Gewone programma"is weer geinstalleerd onder programma,s (X86).
Ga ik nu verder in de drivers probeer ik "handmatig "".
Geselecteerd "Arduino "
Krijg nu een lijst met modellen :lol:
Selecteerd Mega 2560 ( er staan 2 ! )
Waarschuwing "
"Installatie niet aangeraden" , ga het toch eens doen !
Mega 2560 geinstalleerd!

Alles herstart.
Windows instellingen / Bluetooth en apparaten :
Onbekend USB Apparaat ( Verzoek voor apparaatdescriptor is mislukt.
Apparaatbeheer , Verborgen app weergeven "laat zien :
Poorten ( Com en LPT)
Arduino Mega 2560 (Com4)
Arduino UNO (COM3)
USB-Serial CH340(Com5)
Ik ga nu proberen de Mega aan de Universal Serial Bus te hangen die ook weer een fout geeft.
Geeft code 43)
Handmatig :
Ik krijg de Arduino Mega niet te zien onder X86 / arduino / drivers , wel de UNO maar deze wordt niet geaccepteerd.
Nu alle apparaten met foutmeldingen verwijderd.
Ik ga de PC opnieuw opstarten.
Alleen een bliepje van de PC.
Arduino (gewoon ) en Arduino , beide laten in de onderste balk " Mega 2560 op COM3 "zien maar Poort is grijs !
Bij "Board info "krijg ik in beide gevallen "Selecteer een poort "bericht .
Windows / Instellingen / Bluetooth laat nu zien :
Arduino Mega 2560 (Com4) StuurprogrammafoutApparaatbeheer / poorten laat zien "
Driehoekje :oops: , Arduino Mega 2560 (Com4) !
Laatst gewijzigd door HarvdLaan op 17 Nov 2018, 17:38, in totaal 1 keer gewijzigd.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Arduino Mega 2560 driver installatie

Berichtdoor Koepel » 17 Nov 2018, 17:33

Het klopt inderdaad dat de huidige versie in de Windows Store meer problemen geeft.

Het is mogelijk dat er bij jou nu verschillende drivers tegen elkaar in werken, want je schrijft een paar dingen die ik niet begrijp.
Misschien is het beter om opnieuw te beginnen.

Je kunt alles van Arduino en de usb-serial drivers verwijderen. Bij de programma's, dat heet "Apps en Toepassingen" dacht ik.
De map C:\Program Files (x86)\Arduino verwijderen.
De verborgen map(pen) "arduino15" verwijderen.
Kijk in je Documenten\Arduino\libraries en verwijder de libraries die je niet meer gebruikt en verwijder de standaard libraries die aan de Arduino IDE zijn toegevoegd.

Vervolgens de .zip downloaden van Arduino zelf (https://www.arduino.cc/en/Main/Software) en uitpakken in een map. Ik maak vervolgens een snelkoppeling naar het Arduino programma voor op het bureaublad.
Bij de uitgepakte bestanden naar de map "drivers" gaan en de drivers installeren. Dan heb je de nieuwste drivers.

Voor een Arduino clone heb je waarschijnlijk een driver voor de CH340G nodig. Pak de driver van de fabrikant: http://www.wch.cn/downloads/CH341SER_EXE.html.

De toekenning van de COM poort gebeurt semi-automatisch. Wanneer je de volgende keer de computer aan zet, dan kan het opeens COM4 zijn, terwijl het eerst COM3 was. Bij het opstarten van de Arduino IDE kun je beter even controleren of de juiste poort geselecteerd is.

Berichten: 34
Geregistreerd: 04 Nov 2018, 11:11
Woonplaats: Delfzijl

Re: Arduino Mega 2560 driver installatie

Berichtdoor HarvdLaan » 17 Nov 2018, 17:41

Koepel schreef:Het klopt inderdaad dat de huidige versie in de Windows Store meer problemen geeft.

Het is mogelijk dat er bij jou nu verschillende drivers tegen elkaar in werken, want je schrijft een paar dingen die ik niet begrijp.
Misschien is het beter om opnieuw te beginnen.

Je kunt alles van Arduino en de usb-serial drivers verwijderen. Bij de programma's, dat heet "Apps en Toepassingen" dacht ik.
De map C:\Program Files (x86)\Arduino verwijderen.
De verborgen map(pen) "arduino15" verwijderen.
Kijk in je Documenten\Arduino\libraries en verwijder de libraries die je niet meer gebruikt en verwijder de standaard libraries die aan de Arduino IDE zijn toegevoegd.

Vervolgens de .zip downloaden van Arduino zelf (https://www.arduino.cc/en/Main/Software) en uitpakken in een map. Ik maak vervolgens een snelkoppeling naar het Arduino programma voor op het bureaublad.
Bij de uitgepakte bestanden naar de map "drivers" gaan en de drivers installeren. Dan heb je de nieuwste drivers.

Voor een Arduino clone heb je waarschijnlijk een driver voor de CH340G nodig. Pak de driver van de fabrikant: http://www.wch.cn/downloads/CH341SER_EXE.html.

De toekenning van de COM poort gebeurt semi-automatisch. Wanneer je de volgende keer de computer aan zet, dan kan het opeens COM4 zijn, terwijl het eerst COM3 was. Bij het opstarten van de Arduino IDE kun je beter even controleren of de juiste poort geselecteerd is.

Wil je nog even naar mijn toegevoegd verhaal kijken of je nog iets wilt toevoegen.

We hebben elkaar net gekruist.
Is een 1 Arduino Mega 2560 met USB kabel (open-source kloon) .

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Arduino Mega 2560 driver installatie

Berichtdoor Koepel » 17 Nov 2018, 17:56

Ik begrijp niet alles, maar het lijkt alsof verschillende drivers tegelijk proberen te werken op hetzelfde Arduino board.
Kun je de Bluetooth nog even niet doen?

In mijn beschrijving was ik nog vergeten om te zeggen om geen Arduino board aan te sluiten. Pas als de drivers zijn geïnstalleerd, dan pas een board aansluiten en de Arduino IDE opstarten. Dus eerst één Arduino board (alleen het Arduino board, zonder verdere dingen zoals leds, displays, motors en servos), en bijvoorbeeld de computer eens opnieuw opstarten. Pas als dat stabiel is kun je meerdere boarden aansluiten.

Een grijze COM-poort rechtsonder in de Arduino IDE betekend dat die COM-poort niet bestaat. Dat zegt niets, want het is nodig om in het menu zelf de COM-poort te selecteren. In het menu staan de COM poorten die op dat moment gevonden kunnen worden.

Je hebt ook nog een goede USB kabel nodig, en de Arduino Mega 2560 kan niet tegen een spanning lager dan 4.5V. Dus je kunt niet veel dingen aan de Arduino Mega 2560 hangen.

Een originele Mega :roll: :?: :lol: Daar geloofde ik al weinig van. Het is een open-source clone :lol: Zijn er dan ook gesloten clones :lol:
Herken je de drivers in de lijst van programma's ? Volgens mij is het nodig om opnieuw te beginnen en dan de drivers netjes te installeren.

Berichten: 34
Geregistreerd: 04 Nov 2018, 11:11
Woonplaats: Delfzijl

Re: Arduino Mega 2560 driver installatie

Berichtdoor HarvdLaan » 17 Nov 2018, 18:08

Koepel schreef:Ik begrijp niet alles, maar het lijkt alsof verschillende drivers tegelijk proberen te werken op hetzelfde Arduino board.
Kun je de Bluetooth nog even niet doen?

In mijn beschrijving was ik nog vergeten om te zeggen om geen Arduino board aan te sluiten. Pas als de drivers zijn geïnstalleerd, dan pas een board aansluiten en de Arduino IDE opstarten. Dus eerst één Arduino board (alleen het Arduino board, zonder verdere dingen zoals leds, displays, motors en servos), en bijvoorbeeld de computer eens opnieuw opstarten. Pas als dat stabiel is kun je meerdere boarden aansluiten.

Een grijze COM-poort rechtsonder in de Arduino IDE betekend dat die COM-poort niet bestaat. Dat zegt niets, want het is nodig om in het menu zelf de COM-poort te selecteren. In het menu staan de COM poorten die op dat moment gevonden kunnen worden.

Je hebt ook nog een goede USB kabel nodig, en de Arduino Mega 2560 kan niet tegen een spanning lager dan 4.5V. Dus je kunt niet veel dingen aan de Arduino Mega 2560 hangen.

Een originele Mega :roll: :?: :lol: Daar geloofde ik al weinig van. Het is een open-source clone :lol: Zijn er dan ook gesloten clones :lol:
Herken je de drivers in de lijst van programma's ? Volgens mij is het nodig om opnieuw te beginnen en dan de drivers netjes te installeren.

Heb nu in elk geval Geen Arduino aan de PC hangen. Mega was verder niet opgetuigd. Bluetooth laat nu niets zien. Dank voor je lesstof. De chinese drivers al gedownload . Ik doe nog een poging de driver hier uit te installeren , daarna jouw advies naar nul !
Op de een of andere manier toch gelukt terwijl de driver map uitgepakt was :)
De Mega (kloon :)) hangt nu aan Com4.
Krijf board info!
lege schArduino:1.8.7 (Windows Store 1.8.15.0) (Windows 10), Board:"Arduino/Genuino Mega or Mega 2560, ATmega2560 (Mega 2560)"

De schets gebruikt 656 bytes (0%) programma-opslagruimte. Maximum is 253952 bytes.
Globale variabelen gebruiken 9 bytes (0%) van het dynamisch geheugen. Resteren 8183 bytes voor lokale variabelen. Maximum is 8192 bytes.
avrdude: stk500v2_ReceiveMessage(): timeout
avrdude: stk500v2_ReceiveMessage(): timeout
avrdude: stk500v2_ReceiveMessage(): timeout
avrdude: stk500v2_ReceiveMessage(): timeout
avrdude: stk500v2_ReceiveMessage(): timeout
avrdude: stk500v2_ReceiveMessage(): timeout
avrdude: stk500v2_getsync(): timeout communicating with programmer
Er trad een error op gedurende laden van de schets

Dit rapport zou meer informatie bevatten met
"Uitgebreide uitvoer weergeven tijden compilatie"
optie aan in Bestand -> Voorkeuren.
ets upload geeft :


Mega gekoppeld, nu in Instellinen / bluetooth met fout.
Morgen verder ,mijn vriendin begint te mopperen waarom het huis koud en donker is :)

Berichten: 34
Geregistreerd: 04 Nov 2018, 11:11
Woonplaats: Delfzijl

Re: Arduino Mega 2560 driver installatie

Berichtdoor HarvdLaan » 18 Nov 2018, 18:55

Dank je Koepel.
Verborgen map Arduino 15 niet gezien!
Toch maar alles opnieuw geïnstalleerd. De 2e optie genomen van het zip bestand.
Niet geïnstalleerd in de map download maar in de map /bieb Documenten.
De drivers ..341.exe als zip gedownload en uitgepakt in documenten/drivers .
Hier zaten dus al diverse bestanden in.
Stap lager naar .341 map.
Hier in zitten map drvsetup64 met daar iets in waar ik niets mee kan..
Bij de andere bestanden zie ik geen .341g !
Setup gerund .
Maar een optie , installeer ch340, de 8-8-2014 .
Geen 341G.

Succes, preinstalled and in advance !
Waar? Geen flauw idee.
Draait nog niet! Nog een idee ?

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Arduino Mega 2560 driver installatie

Berichtdoor Koepel » 18 Nov 2018, 19:00

Ik begrijp niet alles wat je schrijft, en ik weet niet hoeveel drivers je hebt uninstalled en nog hebt geinstalleerd.
Kun je zoeken naar een verborgen map?
De chip op de Arduino clones is de CH340G. De driver die daar voor nodig is, is de driver voor de CH341 (die is ook voor de CH340G).

Berichten: 34
Geregistreerd: 04 Nov 2018, 11:11
Woonplaats: Delfzijl

Re: Arduino Mega 2560 driver installatie

Berichtdoor HarvdLaan » 18 Nov 2018, 20:12

Moet ik eerst een driver unistallen?
Ik dacht dat ik gewoon met apparaatbeheer de driver kon vervangen.
Morgen verder!
De verborgen Arduino 15 , is dit een sub binnen Arduino of moet ie onder programs x86 liggen?het verbaasde mij dat ik terwijl alles geïnstalleerd was nog Arduino drivers vond.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Arduino Mega 2560 driver installatie

Berichtdoor Koepel » 18 Nov 2018, 20:50

Ik raak een beetje de weg kwijt. De bedoeling is om ergens naar toe te werken, maar dat lukt nog niet. Ik heb ook geen idee of je de lijst met programma's hebt bekeken. Ik zit in linux, maar ik dacht dat het zo ging: rechtermuis-klik op Start, en dan "Apps en toepassingen". Gooi daar alle usb-serial drivers uit en alles van Arduino er uit.

Apparaatbeheer is dan niet nodig. Natuurlijk is het mogelijk om van een onbekend apparaat de juiste driver op de harde schijf op te zoeken. Dat zou goed moeten gaan. Maar je hebt nu zoveel driver problemen, dat ik daar aan ga twijfelen.

Het lijkt alsof er meerdere usb-serial drivers op hetzelfde moment aktief worden als je een Arduino board aansluit. Verder lijkt het er op dat mogelijk de bootloader corrupt is. En misschien heb je de FTDI-gate (https://hackaday.com/tag/ftdi-gate/) te pakken.

Heb je een Arduino Uno waarvan je weet dat die werkt ? Kun je die op een frisse computer proberen ?

Windows 10 heeft een flink aantal verborgen mappen bij iedere gebruiker. De locatie van "arduino15" is niet altijd hetzelfde.

Volgende

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot] en 20 gasten