Een gps-logger met hoogtemeter (bmp180)

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 5
Geregistreerd: 30 Dec 2016, 09:38

Een gps-logger met hoogtemeter (bmp180)

Berichtdoor supafly1975 » 27 Jun 2018, 21:24

Hey,
Ik zou willen proberen om een datalogger te maken. Maar ken niet zoveel, van arduino.
Hoe dan ook zou ik uit die sketch wel leren.

Hij moet gps-tijd en -locatie loggen, alsook de hoogte dmv een bmp180-luchtdrukmeter.
Deze hoogte moet bij aanvang van een berg-wandeling via smartphone kunnen gecalibreerd worden, bij voorkeur over Wifi. (Via een webpaginaatje de correcte hoogte ingeven en calibreren.) Ook de sample-rate moet op die pagina ingesteld kunnen worden (samples/minuut)

Ook de gps-hoogtebepaling moet gelogd worden, zodat acuraatheid gecheckt kan worden van de bmp. Maar verder moet daarmee niks gebeuren.
Met 1 knop op die pagina moet de logger gestopt en gestart kunnen worden. Via een knipperende led moet de status van de logger getoond moeten worden.

Ik dacht aan een Arduino Yun voor de webcontrol?
En een adafruit gps-shield en bmp180 die ik heb liggen.
Wie kent genoeg om dit projectje te maken?

Voeding via usb en gsm powerbank.
Gr,
P.

Advertisement

Berichten: 5
Geregistreerd: 30 Dec 2016, 09:38

Re: Een gps-logger met hoogtemeter (bmp180)

Berichtdoor supafly1975 » 27 Jun 2018, 21:25

Vooral het gedeelte webpagina en dataoverdracht via het arduinogedeelte naar de bmp-180 ken ik niet....

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Een gps-logger met hoogtemeter (bmp180)

Berichtdoor Koepel » 29 Jun 2018, 10:18

Je wilt erg veel.
Wij schrijven geen code voor je, dus dat zul je zelf moeten doen.

De Arduino MKR1000 met Wifi kan al heel veel. Misschien kun je daar een GPS module aan toevoegen.

Adafruit heeft boardjes met Wifi, en ze hebben GPS modules van goede kwaliteit.
Misschien een Adafruit Huzzah met een GPS module.
Of misschien iets uit de Feather serie.
Maar dan zit je voor hardware en software vast aan Adafruit. Het zijn geen officieel Arduino boards.

Een goede oplossing is misschien een Raspberry Pi met een GPS hat van Adafruit.
Dan kun je Bluetooth en wifi gebruiken.
Je kunt de I2C bus op de Raspberry Pi aanzetten, en daar een BMP280 op aansluiten.
Wanneer je met linux bekend bent, dan kun er een webserver op draaien.
Ik hoop dat je ook voldoende kennis hebt van beveiliging, want je wilt natuurlijk niet dat iemand de Raspberry Pi gebruikt om in andere apparaten te komen.

Maar wat je ook doet, gebruik vooral geen Arduino Yún.
Ze hebben met nieuwe firmware het flink aangepast, en ik heb die nieuwe firmware niet geprobeerd, maar ik vertrouw het niet. Dat ding levert vooral problemen op.

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot] en 12 gasten