Arduino UNO defect (2e keer)

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 17
Geregistreerd: 18 Jun 2018, 20:52

Arduino UNO defect (2e keer)

Berichtdoor Kees_02 » 18 Jun 2018, 21:15

Het is nu de 2e keer dat er een Arduino UNO defect is geraakt. D.w.z. de groene power LED licht wel op en de gele LED flitst 3x (bootloader ok) na inpluggen USB kabel.
Op de +5V power pin van de Arduino is een circuit aangesloten dat 30 mA trekt.

Bij het uploaden van de juist gecompileerde sketch gaat het fout. Er kan niet meer met de comport van de Arduino gecommuniceerd worden. Vele malen daarvoor nog wel.
De foutmelding van de IDE is: Problemen bij het uploaden naar het board. Later: Er is een fout opgetreden bij het uploaden van de schets
avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
avrdude: stk500_getsync() attempt 1 of 10: not in sync: resp=0x4a etc.
De Com port staat uiteraard goed. Baudrate etc.

De RX en TX LEDs op het Arduino board blijven uit. Het lijkt erop dat ook van dit Arduino board de COM poort weer defect is geraakt. Weer, omdat bij het vorige board het op een gegeven moment ook zo was. Bij dat exemplaar raakte een component rond de comport oververhit en bleven RX en TX LEDs continue branden. Of de oververhitting bij het 2e board zo was is niet geconstateerd.

Nu had ik nog een Arduino NANO en heb dit exemplaar op dezelfde USB kabel aangesloten en daar kan gewoon mee worden gecommuniceerd en de sketch worden uitgevoerd.

Wie kan mij misschien helpen?

Advertisement

Berichten: 17
Geregistreerd: 18 Jun 2018, 20:52

Re: Arduino UNO defect (2e keer)

Berichtdoor Kees_02 » 18 Jun 2018, 22:29

Aanvulling op berichtArduino UNO defect (2e keer):

De Loop Back test uitgevoerd. Verzenden via de serieele monitor (vanuit de IDE) met tekst ging fout. Er kwamen andere (vraag)tekens terug (⸮⸮⸮⸮8).
Ook de "Board Info" (onder de tab Hulpmiddelen in de IDE) uitgevoerd. Die info klopt.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Arduino UNO defect (2e keer)

Berichtdoor Koepel » 19 Jun 2018, 00:35

Dus de usb-serial chip werkt maar een beetje half-half.
Zijn de boardjes hetzelfde ? Probeer eens een board dat op een andere manier gemaakt is.
Of nog beter: probeer eens een Pro Micro of Micro of Leonardo. Dan is er geen usb-serial chip die stuk kan gaan.

Sommigen van ons hebben een aantal Arduino boards liggen en een programmer. Dan is het even proberen, misschien een nieuwe bootloader er op branden, en als het dan nog niet werkt meteen weg doen.

Sommige Arduino clones zijn zo goedkoop dat ze onderdelen weglaten. Ik heb ook wel eens gelezen dat de CH340G stuk kan gaan, maar dat heb ik nog nooit gehad.

Die 30 mA kan het probleem niet zijn.

Heb je een link naar het boardje, naar waar je het gekocht hebt ?
Zijn er bijzondere omstandigheden ? Een te sterke USB of een te zwakke USB spanning ? Bijvoorbeeld met een USB hub met adapter. Een slechte USB kabel ? Een motor of iets ander met inductie verbonden met de Arduino ? Heb je ergens grote elco's aan toegevoegd ?

Berichten: 17
Geregistreerd: 18 Jun 2018, 20:52

Re: Arduino UNO defect (2e keer)

Berichtdoor Kees_02 » 19 Jun 2018, 08:37

Koepel schreef:Zijn de boardjes hetzelfde ? Probeer eens een board dat op een andere manier gemaakt is.

Het waren beide Arduino UNO boards. Zij zagen er hetzelfde uit. Beide Rev. 3

Koepel schreef:Zijn er bijzondere omstandigheden ? Een te sterke USB of een te zwakke USB spanning ? Bijvoorbeeld met een USB hub met adapter. Een slechte USB kabel ? Een motor of iets ander met inductie verbonden met de Arduino ? Heb je ergens grote elco's aan toegevoegd ?

De voedingsspanning in de USB kabel is 4.99 … 5V. Rechtstreeks vanuit een USB 2.0 port van een "moderne" pc met Windows10. Ik gebruik wel de met de Arduino meegeleverde USB kabel. Geen motoren of grote elco's aanwezig.
Als de pc wordt gebruikt (aanstaat) zonder dat de arduino nodig is, dan haal ik de usb stekker er wel eens uit. Of steek ik de stekker er weer eens in tijdens experimenteren. Ik neem aan dat dat geen invloed heeft op het defect gaan van de COM port van de Arduino als zodanig.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Arduino UNO defect (2e keer)

Berichtdoor Koepel » 19 Jun 2018, 11:56

Natuurlijk mag je de USB stekker zo vaak verbinden en losmaken als je wilt. Dat mag met een muis en toetsenbord ook.

Ik weet niet of je een officieel Arduino board hebt of een goedkope clone.
Het komt voor dat er een hele reeks goedkope rommel is gemaakt waar een foutje in zit. Die worden soms gedumpt op Ebay en Amazon. Ik stel voor om andere te kopen en deze maar snel te vergeten.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Arduino UNO defect (2e keer)

Berichtdoor Koepel » 19 Jun 2018, 21:36


Berichten: 17
Geregistreerd: 18 Jun 2018, 20:52

Re: Arduino UNO defect (2e keer)

Berichtdoor Kees_02 » 20 Jun 2018, 10:41

Nadat ik dus geconstateerd had dat de NANO de Blinking LED skecth wel meteen uitvoerde heb ik de USB kabel toch weer in de UNO geplugd. Nog geen teken van leven, behalve dan de groene led.
Na nogmaals in-/uitpluggen van de USB kabel aan beide kanten, het opzettelijk wisselen van compoortnummers, het verzenden van tekst met de serieele monitor, trachten de Blinking Led sketch te uploaden, lichtten onverwacht de RX- en de TX Led van deze UNO weer op en begon de gele led te knipperen. Dus deze UNO werkt weer. Het blijft voor mij onduidelijk wat er is misgegaan en waarom het nu weer werkt.
Foto 1 is de definitief defecte UNO waarbij de TX en RX leds blijven oplichten.
Foto 1.jpg
Foto 1.jpg (60.63 KiB) 9102 keer bekeken


Foto 2 is de weer werkende UNO te zien met opdruk "www.arduino.cc-made in Italy".
Foto 2.jpg
Foto 2.jpg (68.99 KiB) 9102 keer bekeken


Een ieder bedankt voor het meedenken.

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten