Sketch uploaden niet mogelijk

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 2
Geregistreerd: 06 Mei 2018, 07:48

Sketch uploaden niet mogelijk

Berichtdoor TheRephaim23 » 06 Mei 2018, 08:00

Beste mede forummers ,

toen ik gisteren een nieuwe sketch op mijn Arduino Uno wilde uploaden kreeg ik : avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding

na veel gelezen te hebben over de toedracht van dit probleem , kan ik concluderen dat ik niet meer weet hoe ik het probleem kan verhelpen.


de Arduino hangt aan een Macbook pro (waar hij al op gewerkt heeft in dezelfde configuratie : usb C Bus met daarin een USB hub 2.0 )

de Arduino wordt herkend door de Macbook

in Arduino IDE is de poort waar hij op aangesloten zit ook zichtbaar

verder heb ik geprobeerd met een externe voeding te uploaden (iemand met hetzelfde probleem kwam erachter dat de USB poort te weinig mA leverde)

de Arduino geeft bij het indrukken van de reset knop aan dat hij een bootloader heeft (als ik het goed begrepen heb) het Ledje (L) knippert 2x snel en blijft dan branden



Wie o Wie kan mij helpen

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Sketch uploaden niet mogelijk

Berichtdoor Koepel » 06 Mei 2018, 12:22

Is het een officiële Arduino Uno ? of een namaak ?
Weet je welke officiële Arduino Uno of welke namaak Uno het is ? Staat er iets op het board ?

Haal alles los wat aan de Arduino Uno is verbonden, alleen de USB stekker naar de computer gebruiken.
Probeer eens: Hulpmiddelen / Haal Board Info
Komen daar getallen uit ?

Ondanks dat de bootloader knippert, zou de bootloader beschadigd kunnen zijn.

In deze situatie heb je 50% kans dat het probleem te verhelpen is door de bootloader er opnieuw in te branden.
Dan heb je een programmer nodig. Het is ook mogelijk om een Arduino Uno als programmer te gebruiken.

Het is altijd handig om ergens een Uno te hebben liggen als reserve of om even iets uit te proberen.
De clones kosten 3 euro: https://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-300pcs-lot-The-New-Large-Medium-Small-Alligator-Clip-Crocodile-Clip-Test-Clip-55/1412830279.html.
Die clones hebben een CH340G usb-serial chip, dus daar is een extra driver voor nodig want die wordt niet ondersteund door Arduino.

Berichten: 2
Geregistreerd: 06 Mei 2018, 07:48

Re: Sketch uploaden niet mogelijk

Berichtdoor TheRephaim23 » 06 Mei 2018, 14:50

bedankt alvast voor het reageren !

nou ik heb de volgende gegevens :

UNO R3 board model

bij board info komt :

BN: Arduino/Genuino Uno
VID: 2341
PID: 0043
SN: 8563334353935190A0F1

ik zag het op internet voorbij komen , en ik hoopte uiteraard dat ik niet de bootloader opnieuw moest branden aangezien je daar een andere arduino voor nodig hebt

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Sketch uploaden niet mogelijk

Berichtdoor Koepel » 06 Mei 2018, 16:20

Dat lijkt een normale echte Arduino Uno.

Ik denk nog steeds dat je 50% kans hebt dat de bootloader corrupt is.
Iets beters of een andere oplossing weet ik helaas niet.

Ik heb een paar Arduino boards liggen, maar als programmer gebruik ik een USBasp V2 met een 10-pin naar 6-pin verloopje.

De snelste en gemakkelijkste oplossing is om een nieuw Uno board te kopen :( (3 euro en een maand wachten voor een clone).

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten