Meetcyclus sensor

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 8
Geregistreerd: 11 Mrt 2018, 16:16

Meetcyclus sensor

Berichtdoor Peeters » 12 Apr 2018, 14:31

Ik ben bezig met een project waar ik de snelheid van een balletje wil meten. Ik gebruik hiervoor een analoge sensor, de sharp IR sensor (GP2Y0A41SK0F). Als je de datasheet bekijkt zie je dat de meetcyclus van de sensor ongeveer 16,5 ms bedraagt. Ik gebruik een balletje met een diameter van 3cm. Wat is de maximum snelheid dat de bal mag hebben zodat de sensor de snelheid nog kan meten?

Alvast bedankt

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Meetcyclus sensor

Berichtdoor Koepel » 12 Apr 2018, 14:52

16.5 ms en 4 tot 30 cm.

Ik hoop dat dit een beetje klopt:
Dat is 26 cm in 16.5 ms, dat is 15.7 m/s, dat is 57 km/h.
Een pingpong balletje kan sneller.

Dit kan als je precies bij de 4 cm en bij de 30 cm een meting doet. Die kans is heel klein. Misschien heb je 5 meetpunten nodig, dus dan kun je nog maar tot 10 km/h meten.

De Arduino leest het analoge signaal. Een analogRead met een Arduino Uno is ongeveer 112 µs. Dat meerdere keren en nog wat berekenen.
Misschien verlies je de helft met de Arduino en kun je maar tot 5 km/h meten.

Heb je wel eens gehoort dat een IR sensor voor de snelheid wordt gebruikt ?
Tot welke snelheid wil je kunnen meten ?
Wat voor balletje is het ?
Wat is het project ?

Berichten: 8
Geregistreerd: 11 Mrt 2018, 16:16

Re: Meetcyclus sensor

Berichtdoor Peeters » 12 Apr 2018, 16:03

Dank voor het snelle antwoord

Ik ben wat te vaag geweest denk ik. Mijn project is de snelheid meten van een balletje dmv 2 sensors die bv 5 cm van elkaar verwijderd zijn (beide zijn dezelfde sensoren). Wanneer de eerste sensor het balletje detecteert zal er een timer starten met tellen. Wanneer de 2de sensor het balletje detecteert stopt de timer. Dan kunnen we de formule v=s/t toepassen. Ik gebruik het balletje van een kickertafel en de diameter hiervan is 3 cm. Ik hoop dat het nu wat duidelijker is. Mijn vraag wat concreter nu: Hoeveel mag de maximum snelheid bedragen om nog een aanvaardbare nauwkeurigheid te hebben?

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Meetcyclus sensor

Berichtdoor shooter » 13 Apr 2018, 09:59

Dit is een typisch voorbeeld, van erg moeilijk doen, voor iets heel eenvoudigs.
In de sensor zit een heel circuit om het anakoge eerst digitaal en dan weer analoog te maken.
Dat heb je hier niet nodig, je hoeft alleen maar te weten of er iets is of niet. Dus een simpele lichtsluis (zoals die ook in een oude muis zit, maar dan breder is voldoende.

Met jouw ding is de nauwkeurigheid (vooral door de cyclus tijd) erg slecht.
twee lichtsluizen, en twee interupt ingangen is prima, gebruik dan microseconden en je kunt heel snel gaan, in relatief korte afstand, houd wel rekening dat de micros() niet precies is
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 12 gasten