Sterk flucturerende waarden analoge inputs

Hardware geleverd door Arduino
Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Sterk flucturerende waarden analoge inputs

Berichtdoor Koepel » 10 Apr 2018, 00:42

Je hebt toch wel een lastig probleem te pakken. Ook met een beetje prutsen zou het in een bepaalde richting op moeten gaan, en dat gaat het nog niet.

Als jij zegt "0 Volt", dan grijpen wij meteen naar het potje tenen-ontkrommings-zalf :o Wat is 0 Volt ? Dat bestaat helemaal niet.
Is het minder dan 1mV ? en heb je AC en DC gemeten ?

De potmeter geeft een stabiele waarde, gelukkig maar ! Dus het probleem ontstaat door de verbinding.

De Arduino geïsoleerd opstellen kan door de Arduino met een laptop te verbinden en de laptop op de accu draaien, helemaal los van alles. Of de Arduino op een batterij en alleen de analoge ingang en GND verbinden met het apparaat en verder niets. Je hebt dan een display nodig of een SD kaartje om de gegevens kwijt te kunnen.
Nu je de potmeter getest hebt, zou dit een flinke stap voorwaarts zijn, want dat levert interessante gegevens op.

RS-232 lijkt me een prima oplossing. De RS-232 is gespecificeerd maximum -15 tot +15 V.
Daar zijn RS-232 naar TTL niveau converters voor.
https://www.aliexpress.com/item/MAX3232-RS232-to-TTL-Serial-Port-Converter-Module-DB9-Connector-MAX232/32842352700.html

Advertisement

Berichten: 15
Geregistreerd: 29 Mrt 2018, 22:48

Re: Sterk flucturerende waarden analoge inputs

Berichtdoor Mai Pensato » 12 Mei 2018, 13:04

Update: inmiddels met een goede multimeter nog wat metingen gedaan. Op de AC stand gemeten 101 mV op de analoge uitgang van de meetapparatuur. Dat wijst dan inderdaad op een 50 Hz brom? Vervolgens een RC filter ertussen geplaatst met condensator van 100 nF en weerstand 10 kOhm. Nog steeds 97 mV. Vervolgens een RC filter 1MicroF en 100 Ohm en dst verlaagt de wisselspanning naar 33 mV. De schommelingen op de Arduino zijn nu een stuk kleiner. Ik vraag me nu af wat voor RC filter ik er tussen moet zetten om wel een stabiele meting te krijgen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Sterk flucturerende waarden analoge inputs

Berichtdoor Koepel » 12 Mei 2018, 14:06

Dat wijst inderdaad op 50 Hz brom. De kans dat het iets anders is, is erg klein.
Met een RC filter krijg je dat er niet zomaar af. Natuurlijk wel met een grote weerstand en een grote condensator, maar dan krijg je lekstroom door de condensator.

Zoals ik eerder schreef deed ik 10000 samples gedurende 3.5 seconden om een vervelende brom weg te werken.

Hoe zit het met de RS-232 verbinding ?

Vorige

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten