UNO cloon met 12MHz kristal

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 20
Geregistreerd: 20 Mrt 2018, 21:11

UNO cloon met 12MHz kristal

Berichtdoor Duckman » 20 Mrt 2018, 21:32

Ik heb bij Alie een paar UNO's gekocht van WAVGAT. Tijdens de levering krijg ik een maitje dat ik extra bibliotheken bij de arduino IDE moet zetten voor deze UNO. Beetje gek maar goed. Probeer nu de gewone Arduino bootloader er op te zetten. Maar dit lukt niet.
Ik zie nu dat er een 12mHz Kristal opzit (twee een voor de TTL en één voor de MEGA328P). Kan ik zonder problemen de 12mHz kristal er af halen en vervangen voor een 16mHz of moet ik ook de condensators veranderen?


https://www.aliexpress.com/item/Free-sh ... 78826.html
Ter Leeringe ende Vermaeck

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: UNO cloon met 12MHz kristal

Berichtdoor nicoverduin » 20 Mrt 2018, 22:17

Ik vind het wel heel bijzonder als je er een hebt met 12mhz. Waarschijnlijk zullen de capjes geen probleem leveren. Die processor is vrij tolerant. Wat staat er op dat andere kristal?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: UNO cloon met 12MHz kristal

Berichtdoor Koepel » 20 Mrt 2018, 22:21

Ze hebben een fout gemaakt, en nu durven ze op die pagina er niet bij te zetten dat er per ongeluk een 12 MHz X-tal op zit.

Je kunt die 12 MHz vervangen door een 16 MHz X-tal. Verder is niets nodig.

Je gaat toch niet niet zomaar iets van internet downloaden en dat op je computer zetten ? Kun je dat weghalen ? Wanneer je een ander board download, dan komt dat in de verborgen "arduino15" map te staan.

Ik hoop voor je dat de bootloader van 16 MHz er op zit. Misschien hebben ze ook een fout met de bootloader gemaakt. Heb je een programmer om zelf de officiële Arduino bootloader er op te zetten ?
De CH340G chip bij de USB connector heeft wel een 12 MHz X-tal nodig. De driver kun je het best bij de fabrikant zelf ophalen: http://www.wch.cn/download/CH341SER_EXE.html.

Hieronder het plaatje van de verkeerde X-tal.
Bijlagen
xtal.png
xtal.png (218.72 KiB) 8600 keer bekeken

Berichten: 20
Geregistreerd: 20 Mrt 2018, 21:11

Re: UNO cloon met 12MHz kristal

Berichtdoor Duckman » 21 Mrt 2018, 00:06

@Koepel
Bedankt voor je reactie. De reden dat ik de officiële bootloader er op wil zetten is dat ik die Chineze bibliotheken niet op mijn computer wil. Ik kan op geen enkele manier inschatten of ik niet een deurtje open zet naar China. (zeker niet om 2,50 uit te sparen)
Ga een setje 16mHz kristallen bestellen en dan ff over zetten. Altijd leuk beetje klooien.
Ja de CH340G heeft 12mHz nodig.
Vroeg me al af waarom er UNO's zijn met 12 mHz ipv 16 mHz. Vind "uit het verkeerde bakje" wel een goede optie.

@nicoverduin er zitten dus twee kristallen op elk van 12mHz. Mocht je deze UNO 12mHz willen hebben, laat ff weten heb er twee :D
Ter Leeringe ende Vermaeck

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: UNO cloon met 12MHz kristal

Berichtdoor nicoverduin » 21 Mrt 2018, 06:37

Wat koepel zei was correct. Duidelijk een productiefout. Ik zou zelfs klagenbij die chinezen. Krijg je waarschijnlijk je geld terug. Waren het trouwens libraries of moest je een aantal files in hardware vervangen?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: UNO cloon met 12MHz kristal

Berichtdoor shooter » 21 Mrt 2018, 12:53

je zet er een nieuw type board bij, en daarin staat dat het kristal anders is. Dus eigenlijk niuet veel aan de hand. Maar je kunt het gaan klagen, dan krijg je het geld terug en je mag de bordjes houden.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: UNO cloon met 12MHz kristal

Berichtdoor nicoverduin » 21 Mrt 2018, 13:03

Duckman schreef:@Koepel
Bedankt voor je reactie. De reden dat ik de officiële bootloader er op wil zetten is dat ik die Chineze bibliotheken niet op mijn computer wil. Ik kan op geen enkele manier inschatten of ik niet een deurtje open zet naar China. (zeker niet om 2,50 uit te sparen)
Ga een setje 16mHz kristallen bestellen en dan ff over zetten. Altijd leuk beetje klooien.
Ja de CH340G heeft 12mHz nodig.
Vroeg me al af waarom er UNO's zijn met 12 mHz ipv 16 mHz. Vind "uit het verkeerde bakje" wel een goede optie.

@nicoverduin er zitten dus twee kristallen op elk van 12mHz. Mocht je deze UNO 12mHz willen hebben, laat ff weten heb er twee :D

Neu hoor. Bedankt voor het aanbod. Maar heb al genoeg van die dingen liggen tot ergernis van de chef :mrgreen:
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 20
Geregistreerd: 20 Mrt 2018, 21:11

Re: UNO cloon met 12MHz kristal

Berichtdoor Duckman » 21 Mrt 2018, 13:53

klacht gestuurd naar Alie. Kijken of we nog iets krijgen :)
Kristalletjes besteld.
Laat jullie weten of het is gelukt of dat ze decoratie zijn geworden.
Ter Leeringe ende Vermaeck

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: UNO cloon met 12MHz kristal

Berichtdoor nicoverduin » 21 Mrt 2018, 14:14

Je kan ze altijd gebruiken als smd oefenbordjes:)
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 20
Geregistreerd: 20 Mrt 2018, 21:11

Re: UNO cloon met 12MHz kristal

Berichtdoor Duckman » 21 Mrt 2018, 14:16

Nog wat info:
De oplossing die de Chinezen geven zijn drie mappen met files die je in de Arduino IDE map moet zetten tijden starten van de IDE worden extra borden worden aangemaakt voor de IDE.
Probleem is dat je dit voor elke computer moet doen. Nadeel, dit werkt niet voor de online editor. Verder geef ik als vrijwilliger programmeer lessen aan kinderen. Dan wil ik dus niet dat ik een UNO heb die weer net ff anders werkt. Ook gebruik ik Mblock (Scratch met oa Adruino addon) voor kinderen om te leren. Hierbij werkt die Chinese oplossing dus niet. Verder gooi ik niet alle zomaar op mijn PC, zeker niet vage Chinese software.
Vandaar dat ik de normale Arduino bootloader er op probeerde te zetten. Wat nog niet is gelukt.
Met goedkope spullen weet je dat er iets mis kan zijn. Daar had ik al rekening mee gehouden. Neemt niet weg dat we een refund kunnen vragen. Als de bordjes er toch liggen is het wel leuk om ze te laten werken. Al was het maar ter lering en vermaak.
Ter Leeringe ende Vermaeck

Volgende

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten