BT module met arduino Nano

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 47
Geregistreerd: 24 Nov 2014, 19:47

BT module met arduino Nano

Berichtdoor corolla_g6 » 18 Mrt 2018, 10:10

hallo,

ik wil graag mijn brievenbus aansluiten op mijn domotica, helaas heb ik bij de brievenbus geen spanning om de arduino te voeden en wil ik dit gaan doen met een kleine accu met zonnepaneel, lees powerbank met zonnepaneel.

de verbinding wil ik gaan opzetten met bleutooth naar een arduino welke kleine 5 meter verder is geplaatst bij de watermeter.

ik wil graag 1 reedcontact plaatsen bij de opening van de brievenbus en 1 bij de deur van de brievenbus.

mij lijkt het beste om dan de arduino uit zijn slaap te halen met 1 van de inputs en dan signaal te verzenden met BT en dan weer te laten ''slapen'' dit natuurlijk voor stroomverbruik.

wat vinden jullie van dit idee? en eventueel een arduino welke nog minder verbruikt dan de Nano? of andere soort verbinding? zigbee of 433? 868?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: BT module met arduino Nano

Berichtdoor nicoverduin » 18 Mrt 2018, 11:34

Ik weet niet waar jouw watermeter zit? Als die nogal laag onder of tegen de grond zit, is het maar de vraag of je wel ontvangst hebt. Voor wat betreft het slapen ed zal da nano of welke chip tegenwoordig ook het probleem niet zijn. Dit project : http://www.verelec.nl/?page_id=437
Slaapt continu en wordt alleen wakker als er een interrupt komt van een tilt sensor (ADXL345). Die draait op 3xAAA batterijen en blijft ruim 2 jaar werken voordat de batterij het opgeeft.
Als je de Nano gebruikt EN ook nog eens een accu + zonnepaneel kun je berekenen hoelang je zonder zon zit voordat de accu leeg is. Mijn eerste inschatting zou zijn dat je niet eens zo'n groot paneel en accu nodig hebt omdat het stroom verbruik in slaap mode minimaal is. Of dit het gaat doen met de typische HC-05 of HC-06 Bluetooth modules weet ik niet.
Zelf ben ik nu aan het experimenteren met deze: https://learn.adafruit.com/bluefruit-nr ... /downloads
Daar zit alles op een enkele chip. Dus zowel de bluetooth BLE als de processor (Cortex M4). En er is een Arduino board beschrijving beschikbaar voor de board manager. Tevens is er een accu aansluit mogelijkheid op en zou je een zonnepaneel kunnen aansluiten via de USB oid.Goh dat ik reclame ga maken voor Adafruit :)
De ESP32 zou ook een alternatief kunnen zijn. Die is kwa prijs goedkoper als een losse nano + HC-xx module en heeft ook BLE in zich.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: BT module met arduino Nano

Berichtdoor shooter » 18 Mrt 2018, 21:34

of je gebruikt een kleine vossejacht zender die gewoon een toon uitzend, en die dan binnen ontvangt. Naar keuze de zender alleen aanzetten als de postbode de klep bedient, of daarna aan laten staan.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten