Brown out reset ivm statische ladingen

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 7
Geregistreerd: 18 Jan 2018, 14:43

Brown out reset ivm statische ladingen

Berichtdoor Erik78 » 03 Mrt 2018, 22:55

Momenteel is het vriezend weer, en de luchtvochtigheid is hier 28%. Dit in combinatie met een bureaustoel met synthetische bekleding zorgen ervoor dat is contuinu statisch geladen ben.
Op het moment dat ik mijn bureau (met aluminium omranding) aanraak hoor je ook echt een tik. Vervolgens springen mijn displays (16x2 en 20x4) volledig in de stress. De ledjes op de arduino blijven vaak wel knipperen.
Nou heb ik iets gezien over een brown out reset. Dus bij een piekspanning of statische lading reset het apparaat zichzelf. Is hier iemand bekend mee ?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Brown out reset ivm statische ladingen

Berichtdoor nicoverduin » 03 Mrt 2018, 23:59

Een brown out reset houdt in dat de processor zichzelf reset als er een significante uitval van de voeding is. Bij een statische ontlading is het nog maar de vraag of dat gebeurt. Daarnaast zeg je dat de ledjes blijven knipperen (as designed?). Dat zou betekenen dat de processor stabiel blijft. Die LCD's hebben kennelijk niet voldoende afscherming (wat ook wel klopt omdat ze normaliter geïsoleerd worden ingebouwd). En het buro fungeert kennelijk als een uitstekende antenne.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 7
Geregistreerd: 18 Jan 2018, 14:43

Re: Brown out reset ivm statische ladingen

Berichtdoor Erik78 » 04 Mrt 2018, 00:35

De LCD's zijn gemonteerd in een stalen/aluminium behuizing welke dus in principe HF dicht is. Echter zijn de lcd's zo gevoelig en of de statische lading zo groot dat ze toch over hun nek gaan. Die brown out reset is wel de moeite waard maar ik kan er weinig specifieks over vinden.
Want betreft het hier nu een hardwarematige of softwarematige oplossing ? Geen idee.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Brown out reset ivm statische ladingen

Berichtdoor Koepel » 04 Mrt 2018, 01:15

De goedkope LCD displays staan er om bekend dat ze alleen werken met voldoende spanning (5.0V) en heel gevoelig zijn voor storingen. Dat kan via het schermpje naar de elektronica er achter gaan (bijvoorbeeld storing van een mobieltje), of via de draden. Daar staan ze om bekend, en je kunt er weinig aan doen.

Het staat dus los van de Arduino. De Arduino kan volgens mij ook niet detecteren of het display raar doet.

Je kunt misschien de draden afschermen en misschien de signalen met ferriet of andere ontstoorders. Maar dan nog blijft het display gevoelig.

De Brown Out heeft er niets mee te maken. Dat is zoals Nico beschreef. Als de spanning (bijvoorbeeld van een batterij) langzaam lager wordt, dan zou de microcontroller onstabiel kunnen gaan werken. De Brown Out kijkt naar de spanning en geeft een reset bij een lage spanning. Op die manier wordt voorkomen dat de microcontroller onstabiel raakt. Dus de microcontroller werkt óf goed óf hij staat in reset mode.

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot] en 10 gasten