EDBG ervaringen aanwezig?

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 6
Geregistreerd: 03 Dec 2017, 18:04

EDBG ervaringen aanwezig?

Berichtdoor Puffeltje » 03 Dec 2017, 18:37

Hallo,

ik zal mij even voorstellen: John van der Putte, en in het verleden veel met PIC-processoren gedaan, maar recentelijk langzaam aan het overstappen naar Arduino.
Het ontwikkelen met de PIC heb ik veelal gedaan via de ontwikkelborden van MikroE. In de software welke hierbij door mij gebruikt werd (programmeertaal Basic) zat een goede debugger ingebouwd.

Nu bij de Arduino is de standaard debugger-methodiek her en der in je code controle teksten via de RS232 naar de PC sturen. Dat werkt maar ik vind het in verhouding met wat ik gewend ben redelijk prehistorisch.
Ik zag dat de Arduino M0 Pro een hardwarematige debugger aan boord heeft welke ook stap voor stap door de code heen kan gaan. Voorheen alleen geprogrammeerd in basic, en niet in de taal C (of zijn varianten/afgeleiden). Ik probeer daar nu een beetje de eerste stappen in te doen. Na een simpele 8-bits Arduino Uno aangeschaft te hebben en hier de eerste voorzichige stappen mee gedaan ook maar de stoute schoenen aangetrokken en deze 32-bits Arduino M0 PRO aangeschaft. (tevens is er een kleinere 'ATmega328P Xplained Mini' in aantocht, maar dat is pas met kerst)

De simpele BLINK-voorbeelden naar de M0 pro sturen via de Arduino IDE gaat prima, maar voor de EDBG moet er gewerkt worden met Atmel Studio. Hierbij gaat het niet zoals ik zou verwachten: er worden voorbeelden gegeven op internet ( bijvoorbeeld: https://learn.adafruit.com/proper-step-debugging-atsamd21-arduino-zero-m0/overview ) welke ik volledig heb gevolgd maar op verschillende PC's met mijn huidige kennis niet werkend te krijgen zijn, en per PC verschillende foutmeldingen geven. Deze foutmeldingen komen op mij over als zijnde ontstaan tijdens het compileren/linken, en lijken mij geen programmeerfouten, maar ik kan het mis hebben (wat mij niets zal verbazen...)

Kort om: ik ben op zoek naar mensen welke mij kunnen en willen helpen/assisteren om de EDBG werkend te krijgen zodat ik helemaal los kan gaan op de Arduino's.

Advertisement

Berichten: 6
Geregistreerd: 03 Dec 2017, 18:04

Re: EDBG ervaringen aanwezig?

Berichtdoor Puffeltje » 16 Dec 2017, 16:28

Eindelijk, na vele avonden experimenteren en vele frustraties verder heb ik de EDBG werkend. Hierbij heeft de volgende pagina mij enorm geholpen:

https://blogs.msdn.microsoft.com/dglover/2017/06/25/arduino-m0-pro-debugging-using-the-built-in-edbg-interface-with-atmel-studio-7

Hierop staat keurig aangegeven hoe je Atmel Studio 7 moet instellen om de EDBG te kunnen gebruiken met de Arduino M0 Pro.
Zojuist de eerste demo BLINK met stap voor stap debugging uitgeprobeert en het werkt erg vertrouwd, alsof ik nooit iets anders heb gedaan.

De volgende stap is C en C++ aanleren zodat de overstap van PIC naar AVR en ARM verder uitgevoerd kan worden. Ik hoop dat dit redelijk vlot onder de knie is

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: EDBG ervaringen aanwezig?

Berichtdoor Koepel » 16 Dec 2017, 23:44

Bedankt dat je het ons laat weten :D
De Arduino M0 Pro heeft twee poorten. Ik heb niet de "Pro", maar de sulletjes uitvoering (https://www.elecrow.com/crowduino-m0-sd-p-1649.html). De J-Link heb ik nog niet geprobeerd. Ik ben intussen gewend geraakt om geen debugger te hebben. Toen we programmeerden met potloodvakjes invullen op soort van (pons)kaarten, toen hadden we toch ook geen debugger :lol:

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten