Helemaal nieuw.

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 15
Geregistreerd: 12 Nov 2017, 21:19

Helemaal nieuw.

Berichtdoor Ballegooijen » 12 Nov 2017, 21:37

Hallo iedereen,
Ik ben helemaal nieuw hier op het forum, en sterker nog ook helemaal nieuw met Arduino. Ik heb er nog nooit iets mee gedaan maar ben toch begonnen om een 3D printer te bouwen.
Ik heb hiervoor een Arduino Mega 2560 met daarop een RAMPS 1.4 en daarop drivers van het type G3D A4988

Nu heb ik een bordje gemaakt met daarop de voeding, de arduino met RAMPS en een stappenmotor.
Ook heb ik de Marlin firmware gedownload alsook Arduino 1.8.5.
Met een USB kabel verbonden naar mijn laptop.
Tot zo ver allemaal goed. Ik heb volgens mij verbinding met het bordje maar hoe nu verder?? Hoe krijg ik die stappenmotor nu aan het draaien??
Ik hoop hier wat hulp te vinden en Arduino een beetje te leren kennen.

Groet,
Johan

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Helemaal nieuw.

Berichtdoor nicoverduin » 12 Nov 2017, 22:25

Daar heb je software voor nodig op de pc. Ik werk met repetier host. Maar heb je die marlin software ook goed geconfigureerd?
Zelf zou ik EERST die printer helemaal afbouwen... Dan configuration.h aanpassen aan bijv. jouw bordje om maar wat te noemen en dan testen of alles goed werkt en tenslotte tweaken en afregelen.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 15
Geregistreerd: 12 Nov 2017, 21:19

Re: Helemaal nieuw.

Berichtdoor Ballegooijen » 12 Nov 2017, 23:00

Dank voor je tip Nico. Ik heb inmiddels Pronterface gevonden en kan daarmee de motoren aansturen.
Er zullen nog wel veel meer vragen van mij komen denk ik want het is helemaal nieuw voor me.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Helemaal nieuw.

Berichtdoor shooter » 12 Nov 2017, 23:18

als marlin er inzit, dan heb je nogal wat voorwaarden voordat er iets beweegt, dus simpeler is het om gewoon pulsen naar de driver te sturen, dan kun je al heel wat bewegen, en afstellen etc.
Het is niet simpel om een goede printe te bouwen, dus rustig aan.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 15
Geregistreerd: 12 Nov 2017, 21:19

Re: Helemaal nieuw.

Berichtdoor Ballegooijen » 12 Nov 2017, 23:25

Dank voor je reactie Paul.
Ik kan de motoren nu bewegen via Pronterface maar het zijn idd ongecontroleerde bewegingen. Ik kan nu ook een printopdracht naar de "printer" sturen en dan gaan de motoren draaien. Ik ben dus op de goede weg. Ik heb ook niet echt haast maar voor ik alles ga (in)bouwen weet ik graag of het kan bewegen, vandaar mijn eerste test.

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten