Bewegingsensor die LEDs aanzet...

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 26
Geregistreerd: 01 Okt 2017, 14:23

Bewegingsensor die LEDs aanzet...

Berichtdoor Dracul » 01 Okt 2017, 14:35

Zoals aangegeven, ik ben een volledige beginner...

Ik heb inmiddels een pop voor Halloween voorzien vanzelf aanelkaar gesoldeerde LEDs, weerstand en batterij. Dit is gelukt en ziet er gaaf uit, zeker in het donker.

Nu wilde ik het naar 'the next level' nemen, en eigenlijk dat de LEDs pas aanspringen op het moment dat er beweging gedetecteerd werd.

Ik naar de plaatselijke electronicazaak hier in Groningen, en ben uiteindelijk met een aantal items de deur uitgelopen, waarvan ik mij afvraag of ik überhaupt nu alle spullen heb die ik hiervoor nodig zou hebben... en... of het niet gemakkelijker zou kunnen...

Wat ik heb:

Velleman Arduino Uno
Velleman Arduine Pir Motion Sensor
een aantal knipper LEDs
Draadbruggen male/female

Hiermee zou het volgens de man achter de balie moeten kunnen... was helaas niet zo spraakzaam, dus...

Is het überhaupt niet mogelijk om die bewegingsensor tussen mijn eerste opzet te solderen? Dat hij in het geval van beweging stroom doorlaat zodat de LEDs gaan knipperen? Of stel ik het me nu te eenvoudig voor?

Ik heb net een LED werkend gekregen op de Arduino Uno (rechtstreeks op de 3.3 V en de GND aangesloten). Maar ja, het moeten er 2 zijn (2 ogen). Heb je dan zo'n 'breadboard' nodig?

Anyway, jullie merken wel, het heeft tot nu toe meer vragen opgeroepen dan dat het bezoekje aan de winkel beantwoord heeft.

Inmiddels een aantal uren zitten kijken op youtube, en Arduino for Dummies aan het lezen, maar elke keer blijkt dat voor een eerste experimentje ik de benodigde materialen niet heb. ... Misschien dan toch maar een starterset aanschaffen?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Bewegingsensor die LEDs aanzet...

Berichtdoor nicoverduin » 01 Okt 2017, 16:25

Op een arduino uitgang kun je max een led zetten. Meer stroom mag er niet doorheen. Je hebt dan een schakel mechaniek nodig bijv een relais of (beter) een mosfet. Er zijn modules tekoop met een mosfet erop. Die zouden we meerdere leds met gemak kunnen aansturen. Een relais wordt dan zo’ n klapper ding :). Beiden kosten geen drol op aliexpress.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 26
Geregistreerd: 01 Okt 2017, 14:23

Re: Bewegingsensor die LEDs aanzet...

Berichtdoor Dracul » 01 Okt 2017, 16:40

Dank je wel Nico.

Dat bevestigt dus mijn vermoeden. Ik zag tenslotte maar één 3.3 V en één 5V uitgang. Man in de winkel had het erover dat het zou moeten kunnen, maar stond vervolgens vreemd te kijken toen ik vertelde dat ik bij Conrad knipperleds had gekocht van 44 mA. Dat kon het board sowieso niet trekken zei hij. Was ook wel HEEL ERG VEEL... vervolgens maar een paar andere LEDs erbij gekocht, terwijl als je de Arduino gaat programmeren, het helemaal geen knipperled had hoeven te zijn. Maar goed, de man zal wel aan weekend toegeweest zijn (het was tenslotte al vrijdagochtend 09.00 uur ;-) ).

Is het volgende anders mogelijk?

9V batterijtje, weerstandje, draadje, 2 knipperLEDs.

De Arduino met bewegingssensor sluit je op een schakelaartje aan, die maakt dat de batterij wél of géén stroom doorlaat naar de LEDs.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Bewegingsensor die LEDs aanzet...

Berichtdoor nicoverduin » 01 Okt 2017, 17:38

Je kan het geheel al testen zonder de mosfet. Op 13 zit een led ingebouwd. Dus die pir kun je al testen. Als je 9v hebt kun je een module met schakelende voeding overwegen. Instellen op 5v oid en ga je efficienter om met verliezen ipv een weerstand.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 26
Geregistreerd: 01 Okt 2017, 14:23

Re: Bewegingsensor die LEDs aanzet...

Berichtdoor Dracul » 01 Okt 2017, 17:44

Nico, nogmaals dank.

Ik ben verder aan het experimenteren geweest, en heb het nu in ieder geval voorelkaar dat de bewegingssensor reageert op beweging en de LED die ik nu rechtstreeks op de arduino heb aangesloten wordt geactiveerd.
Dit is dus het basisprincipe van wat ik nodig heb, nu alleen nog een manier waarop er 2 LEDs aangesloten kunnen worden.

Zit net te lezen wat een mosfet is (wikipedia) maar dan moet je wel behoorlijk technisch onderlegd zijn wil je dat kunnen volgen :?:

Ik ga nog even verder experimenteren/zoeken. Nogmaals dank voor je hulp zover!!!

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Bewegingsensor die LEDs aanzet...

Berichtdoor nicoverduin » 01 Okt 2017, 17:58

Je hebt ook kant en klare modules. Veel eenvoudiger. Mogelijk ook op marktplaats maar dan wel iets duurder.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Bewegingsensor die LEDs aanzet...

Berichtdoor Koepel » 01 Okt 2017, 18:05

Je hoeft ook niet de basisbeginselen van een mosfet te begrijpen. Een mosfet kun je gewoon gebruiken, zo: http://www.pighixxx.com/test/portfolio-items/connect-a-mosfet/.
Of met een gewone transistor: http://www.pighixxx.com/test/portfolio-items/connect-a-buzzer-with-transistor/.

Er zijn ook modules met transistors/mosfets/chips om iets aan te sturen.

Zou je meer links willen geven als je iets noemt ? Bijvoorbeeld naar de leds van Conrad.
Bijvoorbeeld deze ? https://www.conrad.nl/nl/kingbright-l-816bsrc-b-led-bedraad-hyper-rood-rond-10-mm-173533.html
Trouwens, knipperen hoort natuurlijk in software te gebeuren (ik geef de voorkeur er aan om zoveel mogelijk in software te doen).
Die knipperled werkt ook op 5V, maar je hebt een transistor of mosfet nodig om het aan en uit te zetten.

Je kunt misschien beter die knipperled aan de kant leggen, en een "gewone" led kopen. Dat mag gerust een 10mm led zijn. Wanneer je een led van 40mA op 20mA zet, dan merk je meestal maar weinig verschil. En de Arduino Uno kan wel 20mA sturen.
Die knipperled kun je niet op 20mA zetten, want er zit iets in dat de led laat knipperen.

Berichten: 26
Geregistreerd: 01 Okt 2017, 14:23

Re: Bewegingsensor die LEDs aanzet...

Berichtdoor Dracul » 01 Okt 2017, 18:23

Dank Koepel, dat je nu middels programmeren de LEDs kan aansturen, ben ik inmiddels ook achter.
Toen ik aan het solderen sloeg, had ik überhaupt nog niet van Arduino gehoord.

Ik had een 'neushoornkop' gekocht bij de Action, vervolgens de ogen voorzichtig uitgeboord en daarna middels 9v batterij, weerstand en 2 knipperleds knipperende ogen gemaakt. Als die in het donker komt te hangen, met het nodige spinrag e.d. ... hartstikke leuk voor het Halloween-feestje :-)

Toen bedacht ik me dat het mooi zou zijn als hij op beweging geactiveerd werd, in plaats van continu aan te staan... vandaar dat ik aan het zoeken/experimenteren ben om dit draaiend te krijgen.

Nu ben ik bezig om de ogen van een babypop te vervangen (wit gespoten babyop, zwart om de ogen... en dan de rode LEDs erin... en mijn dochter vindt poppen sowieso al eng :-) ) ... en als je dan zo aan het experimenteren bent, dan bedenk je, goh, 't zou helemaal mooi zijn als er een of andere geluidsmodule aan zou hangen, die vervolgens vragend zegt 'Mama???' :-)

Je merkt al, we hebben zin in het feestje :-)

Maar eerst maar eens voorelkaar krijgen dat er 2 LEDs aangestuurd kunnen worden.

Ik zal trouwens voortaan links erbij zetten, dat is duidelijker! Dank voor de tip!


Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Bewegingsensor die LEDs aanzet...

Berichtdoor nicoverduin » 01 Okt 2017, 18:37

Als ik de datasheet bekijk zou je deze leds rechtstreeks op een datapin kunnen aansluiten. Een Hoog op een datapin is 5V. Bij 3.3V trekt de led 8mA. Dat zal bij 5V iets meer zijn maar geen probleem.
Als je maar een paar leds gebruikt, kun je op een datapin EEN led aansluiten. Maar omdat je meer datapinnen ter beschikking hebt, kun je dus meerdere leds aansluiten (1 per data pin.).
Wel heeft je arduino een limiet vwb. de totale afname van de stroom door de processor. Die is rond de 200mA.
Dus als jij je beperkt tot max 10 leds hoef je je nergens zorgen over te maken.
Dus vergeet de mosfet module. Is hier niet van toepassing.
En kun je de 9V rechtstreeks op de jack connector aansluiten. Samenvattend....
Die winkel heeft je voldoende materiaal meegegeven.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Volgende

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten