Tiny RTC i2c moduul

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 14
Geregistreerd: 26 Jan 2013, 16:18

Tiny RTC i2c moduul

Berichtdoor A.Voorn » 26 Jan 2013, 16:59

Ik ben een newby met de arduino.
Ik heb een 2560 MEGA netjes aangesloten op een RTC moduul en heb verschillende programma's geprobeerd om de tijd gelijk te zetten en via de seriele monitor uit te lezen.
Dit alles werkt zonder probleem zolang er maar spanning op het board blijft staan.
Als ik de spanning van het board af haalt en dan de tijd weer wil inlezen met de seriele monitor krijg ik niet meer de ingestelde datum / tijd terug maar een willekeurige instelling.
Wie kan mij een tip geven wat hier de oorzaak van kan zijn.
BVD.

Ad..

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Tiny RTC i2c moduul

Berichtdoor pjh » 26 Jan 2013, 17:25

heeft de rtc ook een separate batterij?

Berichten: 14
Geregistreerd: 26 Jan 2013, 16:18

Re: Tiny RTC i2c moduul

Berichtdoor A.Voorn » 27 Jan 2013, 12:51

Ja, het is gewoon zo'n rtc moduul kant en klaar.
En als ik op de connector de batterij spanning meet dan is deze aanwezig.

Gebruikers-avatar
Berichten: 116
Geregistreerd: 23 Dec 2011, 00:11
Woonplaats: Enschede

Re: Tiny RTC i2c moduul

Berichtdoor bigred » 27 Jan 2013, 13:23

Ik weet niet welke lib je gebruikt.
Ik gebruik de rtclib.h voor real time clock.

In de voorbeeld sketch staat deze regel:
RTC.ADJUST(DateTime(__DATE__, __TIME__));

Deze moet je eenmalig gebruiken om de rtc op tijd te zetten.
Daarna kun je het beste deze regel verwijderen en de sketch een keer opnieuw uploaden.
Anders kan die regel de tijd weer in de war gooien als je de spanning opnieuw op je arduino zet.

Berichten: 14
Geregistreerd: 26 Jan 2013, 16:18

Re: Tiny RTC i2c moduul

Berichtdoor A.Voorn » 27 Jan 2013, 22:41

Bigred, Ik heb het nu met de rtclib.h en een bijbehorend programma gedaan zoals je hierboven opgeeft.
Ik krijg nog steeds de zelfde resultaten, de tijd word netjes overgenomen en ik kan het met meerdere progjes uitlezen en
dan blijft de tijd gewoon doorlopen. Maar ook nu weer zodra de 2560 spanningsloos is geweest gaat de datum weer naar eind 2099.
ik begin nu aan het printje te twijfelen of de batterij spanning niet ergens is onderbroken.
Nog bedankt voor je advies.

Berichten: 29
Geregistreerd: 01 Dec 2012, 18:34

Re: Tiny RTC i2c moduul

Berichtdoor h.lith » 28 Jan 2013, 13:44

Hoi geeft de batterij uberhoupt spanning af?
Groet, Henk

Berichten: 14
Geregistreerd: 26 Jan 2013, 16:18

Re: Tiny RTC i2c moduul

Berichtdoor A.Voorn » 29 Jan 2013, 17:47

Henk de batterij geeft zijn spanning af.
ik heb een 3,6v battery nu via de de connector geplaatst maar nu laat het zich niet meer instellen.
Er is een nieuwe onderweg uit China maar dat duurt meestal een week of 3.
ik ga nu eerst verder met een 4 regelig display en een relai kaart en als de nieuwe RTC binnen is ga ik daar wel weer mee verder.
Allen bedank voor de input vooralsnog ga ik er vanuit dat ik een defect printje heb gehad.

Groet AD..

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Tiny RTC i2c moduul

Berichtdoor pjh » 29 Jan 2013, 19:23

Ik heb eens een stukje tekst met plaatjes op m'n site gezet over een RTC (http://huinink.info/goedkope-tijd-de-dallas-ds1307-real-time-clock-rtc/). Ik bleek achteraf de versie met de ini-mini pootjes te hebben besteld. Is wel spannend solderen.. :D :? Voor wat het waard is...

Berichten: 29
Geregistreerd: 01 Dec 2012, 18:34

Re: Tiny RTC i2c moduul

Berichtdoor h.lith » 30 Jan 2013, 00:59

Wat ik vreemd vind is dat de interne werking van de time module toch niets te maken heeft met de arduino, SLC en SDA mogen wegwallen (bij spanningsafschakeling van de arduino doenze dat ook) zonder dat de time module daar intern hinder van heeft.
Het lijkt mij (als volstrekte no no van dit gebeuren) dan ook te zoeken in het programma dat op de arduino draait, metname in het opstart gedeelte.
Is de mc ook de cluts kwijt na een reset?
En is een powerup reset dan anders als een gewone reset?
Groet, Henk

Berichten: 14
Geregistreerd: 26 Jan 2013, 16:18

Re: Tiny RTC i2c moduul

Berichtdoor A.Voorn » 30 Jan 2013, 15:02

PJH, ik weet dat smd klein is om te solderen daarom heb ik het ook kant en klaar gekocht op Ebay de prijs is nog geen 2euro met knoopcel en een klein geheugen.

Henk, het vreemde is als ik de spanning tijdens het uitlezen via serial monitor van het printje afhaalt de tijd er wel in blijft staan. De ic2 communicatie valt bij geen spanning op de rtc gewoon weg
maar zodra ik het er weer opzet gaat het gewoon verder op de juiste tijd. Ook als ik het programma reset blijft alles netjes op tijd doordraaien.
Daarom vind ik het ook zo vreemd dat bij een powerup het niet meer werkt.

Ad..

Volgende

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten