vraag over Rad van Fortuin sensoren

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 8
Geregistreerd: 25 Apr 2017, 23:25

vraag over Rad van Fortuin sensoren

Berichtdoor richie » 25 Apr 2017, 23:36

Voor een onderdeel van een familiespelletje wil ik graag iets maken.
Het idee. Iemand draait aan een rad, het rad stopt op een bepaald punt, Doormiddel van een MP3 shield zegt Hans van der Togt (de klassieke presentator van RvF) waar je op beland bent.

Wat ik al heb:
Een draaiend rad.
Een Arduino
Een MP3 Shield voor mijn Arduino

De vraag:
Ik heb een aantal ideeën over hoe ik kan lezen waar ik op beland ben.
Namelijk:
- Een camera die een QR-code af leest VANAF DE ACHTERKANT (nadeel: Moet focussen, reactie snelheid kan traag zijn)
- color sensor. De vraag is hoeveel kleuren een Arduino color sensor kan scheiden en of dit kwa lezen de beste oplossing lijkt
- Een rotary encoder (kan dit wel gezien je soms aardig fysieke zwaaien maakt)

Dit zijn maar ideeen. Ik heb niet zo heel veel ervaring met sensoren voor een draaiend bewegend rad. En sensoren opzich.
Een probleem lijkt me ook, dat hij pas moet lezen op het moment dat het rad helemaal stil is.

Misschien heeft iemand al een idee hoe ik het zou kunnen aflezen waar het rad op beland (een camera van bovenaf die objecten op het rad af leest heeft niet mijn voorkeur)

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 210
Geregistreerd: 03 Sep 2013, 10:03
Woonplaats: Katwijk ZH

Re: vraag over Rad van Fortuin sensoren

Berichtdoor baco1978 » 26 Apr 2017, 00:26

met een camera kan je dat vergeten, of je moet er een raspberry pi voor inzetten.

wat je wel kan doen is met behulp van 8 ringen ( goed voor 255 combinaties) wat je dan met 8 inputs kan lezen.
d.m.v. optisch (zwarte en witte vlakken) kan detecteren of dit 1 of 0 is
en als deze waarde voor een paar seconde hetzelfde blijft, weet je dat het rad stil staat
Met vriendelijke groet Arjan

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03