vraag over Rad van Fortuin sensoren

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 8
Geregistreerd: 25 Apr 2017, 23:25

vraag over Rad van Fortuin sensoren

Berichtdoor richie » 25 Apr 2017, 23:36

Voor een onderdeel van een familiespelletje wil ik graag iets maken.
Het idee. Iemand draait aan een rad, het rad stopt op een bepaald punt, Doormiddel van een MP3 shield zegt Hans van der Togt (de klassieke presentator van RvF) waar je op beland bent.

Wat ik al heb:
Een draaiend rad.
Een Arduino
Een MP3 Shield voor mijn Arduino

De vraag:
Ik heb een aantal ideeën over hoe ik kan lezen waar ik op beland ben.
Namelijk:
- Een camera die een QR-code af leest VANAF DE ACHTERKANT (nadeel: Moet focussen, reactie snelheid kan traag zijn)
- color sensor. De vraag is hoeveel kleuren een Arduino color sensor kan scheiden en of dit kwa lezen de beste oplossing lijkt
- Een rotary encoder (kan dit wel gezien je soms aardig fysieke zwaaien maakt)

Dit zijn maar ideeen. Ik heb niet zo heel veel ervaring met sensoren voor een draaiend bewegend rad. En sensoren opzich.
Een probleem lijkt me ook, dat hij pas moet lezen op het moment dat het rad helemaal stil is.

Misschien heeft iemand al een idee hoe ik het zou kunnen aflezen waar het rad op beland (een camera van bovenaf die objecten op het rad af leest heeft niet mijn voorkeur)

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 210
Geregistreerd: 03 Sep 2013, 10:03
Woonplaats: Katwijk ZH

Re: vraag over Rad van Fortuin sensoren

Berichtdoor baco1978 » 26 Apr 2017, 00:26

met een camera kan je dat vergeten, of je moet er een raspberry pi voor inzetten.

wat je wel kan doen is met behulp van 8 ringen ( goed voor 255 combinaties) wat je dan met 8 inputs kan lezen.
d.m.v. optisch (zwarte en witte vlakken) kan detecteren of dit 1 of 0 is
en als deze waarde voor een paar seconde hetzelfde blijft, weet je dat het rad stil staat
Met vriendelijke groet Arjan

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: vraag over Rad van Fortuin sensoren

Berichtdoor Koepel » 26 Apr 2017, 00:51

Dat wiel gaat echt geen 1000 rpm maken, dus een rotary encoder kan prima.
Dat kan optisch zoals baco1978 schreef, probeer eens dit: http://www.bushytails.net/~randyg/encoder/encoderwheel.html.
Misschien kan met sleepcontacten ook, zoals in een multimeter.
De optische zwart/wit blokken of de sleepcontacten kunnen zowel op het wiel als op de as.

Het is misschien ook mogelijk om mechanische iets te maken waardoor er pulsen gegeven worden, die kun je dan tellen. Maar dan heb je iets extra's nodig om toch de (begin)positie te kunnen bepalen.

Je kunt ook voor een leuk lichteffect een ledstrip in een ring rondom het wiel maken. En zonder dat iemand het ziet een puls langs alle leds sturen. Die puls lezen met een lichtsensor. Dan is het dus nodig dat elk segment een led heeft, en dan heb je weer een soort van sleepcontacten nodig om die leds van stroom te voorzien.

Met een kleurensensor wordt het lastig. Er is misschien omgevingslicht, en misschien kunnen de kleuren vervagen in daglicht. Of de kleuren veranderen juist in het donker, ik keek deze week op een blikje verf en daar staat op dat de kleur geler kan worden in het donker.

Een accelerometer op het wiel monteren, en dan kijken hoe scheef het staat. Als je betrouwbare verbindingen kunt maken, dan is het te doen.

Of je maakt van het wiel een hele grote luchtcondensator. En dan de capaciteit meten.

Ik zit de peinzen over iets met magneten. Daar kan ik nog niets mee verzinnen.

Wat dacht je van gaten in het wiel, en dan het omgevingslicht gebruiken om de positie te decoderen ? Dat klinkt nogal onbetrouwbaar.

Ik denk dat meerdere ringen van zwart/witte blokken het meest gangbare is. Je kunt een rotary encoder kopen van bijvoorbeeld 32 stappen en die op de as monteren. Volgens mij heten die: "hollow shaft encoder". De meeste die ik kan vinden tellen stappen (zoals de scroll-wheel van een muis) maar geven niet de positie door. En die wel de positie doorgeven kosten een paar honderd euro.
Laatst gewijzigd door Koepel op 26 Apr 2017, 01:20, in totaal 1 keer gewijzigd.

Berichten: 8
Geregistreerd: 25 Apr 2017, 23:25

Re: vraag over Rad van Fortuin sensoren

Berichtdoor richie » 26 Apr 2017, 01:16

Koepel schreef:Een accelerometer op het wiel monteren, en dan kijken hoe scheef het staat. Als je betrouwbare verbindingen kunt maken, dan is het te doen.


Hmmm had ik nog niet over nagedacht, klinkt als een hele simpele betrouwbare oplossing wat betreft coding. Je hebt dan ook 2 vliegen in 1 klap, en de positie, en of het wiel stil staat.
Tenminste, zo op het eerste idee.

Enige extra werk is me wiel waterpas maken zodat je geen output verschillen krijgt van de ene op de andere dag

Magneten heb ik ook over nagedacht inderdaad, daar zou je dus de snelheid van het rad mee kunnen meten, alleen kan ik daarmee nog niet de positie bepalen. Dus lijkt me een accelerometer doeltreffender/minder werk

baco1978 schreef:met een camera kan je dat vergeten, of je moet er een raspberry pi voor inzetten.

wat je wel kan doen is met behulp van 8 ringen ( goed voor 255 combinaties) wat je dan met 8 inputs kan lezen.
d.m.v. optisch (zwarte en witte vlakken) kan detecteren of dit 1 of 0 is
en als deze waarde voor een paar seconde hetzelfde blijft, weet je dat het rad stil staat


Bedankt voor de reactie, op het eerste gezicht lijkt me dit nog iets te veel reken/coding werk voor een leek als ik ;) dan zou ik toch liever de accelerometer gaan
Laatst gewijzigd door richie op 26 Apr 2017, 01:28, in totaal 1 keer gewijzigd.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: vraag over Rad van Fortuin sensoren

Berichtdoor Koepel » 26 Apr 2017, 01:23

richie schreef:Enige extra werk is me wiel waterpas maken zodat je geen output verschillen krijgt van de ene op de andere dag

Dan zet je een tweede accelerometer in het frame. Het probleem is een betrouwbare verbinding naar de accelerometer op het wiel. Dat probleem heb je niet met een paar banden met een zwart/witte codering.

Berichten: 8
Geregistreerd: 25 Apr 2017, 23:25

Re: vraag over Rad van Fortuin sensoren

Berichtdoor richie » 26 Apr 2017, 01:31

Koepel schreef:
richie schreef:Enige extra werk is me wiel waterpas maken zodat je geen output verschillen krijgt van de ene op de andere dag

Dan zet je een tweede accelerometer in het frame. Het probleem is een betrouwbare verbinding naar de accelerometer op het wiel. Dat probleem heb je niet met een paar banden met een zwart/witte codering.


Oja tuurlijk vandaar ik er natuurlijk niet over na heb gedacht, de accelerometer moet op het wiel gemonteerd worden dus dan zou ik de Arduino met een batterij moeten voeden ivm de snoeren. Dat word idd wel een gedoe, en ik moet de ruimte vrij houden tussen het draaimeganisme en het rad.

Bovendien zou ik dan ook nog met bluetooth technologie moeten werken om de audio naar de speakers te versturen. Ook niet handig

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: vraag over Rad van Fortuin sensoren

Berichtdoor Koepel » 26 Apr 2017, 01:35

Dit was een testje voor een waterpas: http://www.arduinoforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=2337&start=30#p17776
Gewoon de ruwe waarden van een accelerometer, en die door een softwarematig filter. Ik had wat onregelmatigheden, dus het kan misschien verkeerd gaan als het wiel op een grens staat.
Dat met een batterij op het wiel, en dan draadloos oversturen ? Dan wordt het heel ingewikkeld, terwijl het resultaat niet heel betrouwbaar is.

Dan lijkt me de encoder met zwart/witte banden betrouwbaarder.

Berichten: 8
Geregistreerd: 25 Apr 2017, 23:25

Re: vraag over Rad van Fortuin sensoren

Berichtdoor richie » 26 Apr 2017, 01:42

Koepel schreef:Dit was een testje voor een waterpas: http://www.arduinoforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=2337&start=30#p17776
Gewoon de ruwe waarden van een accelerometer, en die door een softwarematig filter. Ik had wat onregelmatigheden, dus het kan misschien verkeerd gaan als het wiel op een grens staat.
Dat met een batterij op het wiel, en dan draadloos oversturen ? Dan wordt het heel ingewikkeld, terwijl het resultaat niet heel betrouwbaar is.

Dan lijkt me de encoder met zwart/witte banden betrouwbaarder.


Ik zal eens gaan kijken voor een kleursensor en daar mee kloten.

Maar dan is nu alleen getackled of het wiel stil staat ja of nee, in geval van zwart/wit - 0/1.
Wat is het handigst om dan de positie te bepalen waar het wiel op beland is.
Is elk vlak een andere kleur geven dan een optie? Ik kan een klein ledlampje op de achterkant schijnen zodat de kleuren in dag en nacht nagenoeg hetzelfde blijven.
Mijn vraag is alleen, hoeveel kleur combinaties kan een Arduino color sensor onderscheiden (edit: limitless las ik http://www.fut-electronics.com/wp-conte ... o-Code.pdf)

Berichten: 8
Geregistreerd: 25 Apr 2017, 23:25

Re: vraag over Rad van Fortuin sensoren

Berichtdoor richie » 26 Apr 2017, 03:06

Naarmate ik meer antwoorden krijg zie ik meer problemen. Zo is het project meer werk dan het in eerste instantie leek.
Toch lijkt het me wel leuk om het ooit een keer te maken als ik wat meer tijd heb.

Dus ik los het maar op als een Wizard of Oz (een hardwarematig soundboard maken die door iemand bestuurd word) betrouwbaarder kan niet :mrgreen:

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: vraag over Rad van Fortuin sensoren

Berichtdoor Koepel » 26 Apr 2017, 08:21

Begrijp je wat baco1978 en ik bedoelen ?
Een relatief encoder wiel kan stapjes omhoog en omlaag tellen.
Een absoluut encoder wiel kan de positie bepalen. Dat is wat we bedoelen.

Een 8-bit encoder wiel wordt dan dit patroon:
Bijlagen
wheel2.png
wheel2.png (66.44 KiB) 9898 keer bekeken

Volgende

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten