Sketch uploading mislukt Arduino Pro Mini

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 1
Geregistreerd: 03 Mrt 2017, 20:43

Sketch uploading mislukt Arduino Pro Mini

Berichtdoor Bullitt RS » 03 Mrt 2017, 22:09

Ik begin nog maar net met Arduino dus alle hulp is welkom.

Ik ben bezig met een modelbouw project ( RC Tractor Guy en dan de John Deere 9560R voor de geïnteresseerden ) en loop vast bij het uploaden van de sketch.
Ik heb een Arduino Uno en hierbij is het uploaden wel gelukt maar deze heeft een usb connector.

Ik gebruiken een Arduino Pro Mini ATMega 328 3.3V 8Mhz. Ik heb er inmiddels 2 omdat ik wilde controleren of de eerste niet stuk was. Misschien zijn ze inmiddels beide stuk omdat ik met kabels gewisseld heb. De lampjes op de Arduino branden nog wel.

Maar ik weet niet meer wat ik moet. Ik heb al zoveel sites gelezen en zoveel dingen geprobeerd.
De melding die ik krijg blijft:
Code: Alles selecteren
avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
avrdude: stk500_getsync() attempt 10 of 10: not in sync: resp=0x76


Ik heb zowel een FTDI cable https://cdn.sparkfun.com//assets/parts/3/6/3/1/09717-01.jpg
Als een usb adapter http://www.ebay.nl/itm/272303731840?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Met beide connectoren wil het niet lukken.
Nu heb ik begrepen dat sommige ftdi kabels niet goed bedraad zijn. Ik heb geprobeerd volgens een plaatje de ftdi kabel aan mijn breadboard te koppelen, de Arduino Pro Mini ook en deze te verbinden met bedrading volgens het plaatje maar helaas.

Ook betwijfel ik soms of het contact bij alle pinnen wel zuiver genoeg is en dat dit misschien het probleem is. Vaak moet ik de Arduino lichtelijk optillen zodat de lampjes gaan branden.

Met de usb adapter hetzelfde probleem. Hier kan ik de Arduino zo opschuiven en deze tesamen op de usb poort aansluiten. Ook dan krijg ik dezelfde melding.

Overigens branden er 2 lampjes op de Arduino. Een grote in het midden die constant fel brand (heb deze ook al eens minder fel zien branden) en een aan de rand van de Arduino. Deze knippert langzaam. Soms knippert deze een aantal keer 3x snel als ik spanning op de Arduino zet.

Poorten op de usb adapter in volgorde:
DTR
RD0 (of D)
TX0 (of D)
VCC
CTS
GND

Poorten op de Arduino in volgorde:
DTR
TX0
RX1
VCC
GND
GND ( ja 2x naast elkaar )

Als ik het goed heb begrepen zijn dit de programmeer poorten.

Ik heb de juiste poort geselecteerd in het programma van Arduino. COM4 voor de FTDI Cable en COM6 is de usb adapter.
Het juiste board is geselecteerd en de juiste versie (Voltage+Chip)

Is er iemand die mij kan vertellen waar mijn probleem ligt en wat ik moet doen om het op te lossen?

Mocht er iemand in Zeeuws Vlaanderen of Zeeland wonen en het zien zitten om eens af te spreken om me te helpen bij het programmeren dan graag !

Alvast bedankt voor jullie moeite.

PS: mocht het belangrijk zijn, ik gebruik Windows 7

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Sketch uploading mislukt Arduino Pro Mini

Berichtdoor Koepel » 04 Mrt 2017, 13:50

Heb je het andere topic gezien : http://arduinoforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=2405.

Een Arduino Nano is klein en goedkoop en gemakkelijk. Een Pro Micro is nog iets kleiner. Wanneer je echt low level nerd moeilijk wilt gaan doen, dan kun je Pro Mini gaan gebruiken. Ik doe dat tegenwoordig steeds minder, het is veel te onhandig.

Je kunt de sketch ook er in branden met een programmer (dan wordt de bootloader uitgeschakeld). Dus heb je een programmer nodig. Om te kijken waar de signalen verloren gaan is een oscilloscope ook handig.

Sparkfun verkoopt de Pro Mini en een FTDI module, en die werken samen:
https://www.sparkfun.com/products/11113
https://www.sparkfun.com/products/9716

Wanneer je zelf aan de slag gaat, dan is het uitproberen:
1 ) Zit er een goede bootloader op ? Probeer eens om er zelf een bootloader in te branden.
2 ) Er zijn 5 verbindingen nodig: GND, 5V, RX, TX en DTR (of reset).
3 ) Er is blijkbaar geen standaard manier om iets het label "RX" of "TX" te geven. Probeer dus om RX en TX eens te verwisselen.
4 ) De DTR gaat via een 100nF naar de Reset. Die reset is nodig zodat de Arduino IDE kan communiceren met de bootloader. Sommigen drukken zelf op de reset knop tijdens het uploaden, maar dat lukt mij niet. Meestal kun je een Reset signaal verbinden met de RESET van een Arduino board. Een DTR signaal kun je via een 100nF condensator verbinden met de RESET van een Arduino board. Sommige Pro Mini boards hebben een DTR ingang, maar dat is niet altijd zo.
5 ) Een 3.3V DTR signaal is soms niet genoeg om de Pro Mini een reset te geven. Veel usb-serial omzetters zijn 3.3V. Je kunt een 5V 16MHz Pro Mini ook tijdelijk op 3.3V proberen zodat de reset beter doorkomt.

Er zijn ook usb-ttl modules die blijkbaar niet goed zijn. Ze kunnen wel de 9600 baud aan van de seriële monitor, maar niet de upload snelheid voor een sketch.

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten