Input pin erg gevoelig

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 14
Geregistreerd: 05 Apr 2016, 12:34

Input pin erg gevoelig

Berichtdoor Koemi » 09 Feb 2017, 23:03

Hallo,

momenteel druk bezig om een besturing in elkaar te sleutelen voor een carnavalswagen (nog twee weken te gaan).

Met behulp van een Arduino Mega worden relais' aangestuurd die luchtventielen kunnen aansturen. Deze zorgen er op hun beurt weer voor dat diverse luchtcilinders kunnen worden aangestuurd. Elke cilinder heeft zijn eigen tijdsschema en dat werkt perfect. Vorig jaar probleemloos verlopen.

Eén van de cilinders is uitgerust met een centraal geplaatst reed-contact welke een magneet in de luchtcilinder kan detecteren. Zodra dit signaal binnenkomt wordt het relais uitgeschakeld, waardoor de cilinder (tijdelijk) stilvalt.

Normaliter functioneren alle cilinders op tijdbasis, totdat een knop wordt ingedrukt. Op dat moment wordt een speciale sequence gestart, waarbij het reed-signaal van belang wordt. Tevens gaat er een lamp branden tijdens deze sequence. Zodra de sequence is afgerond, gaat alles weer normaal bewegen en de lamp uit.

Nu het probleem:

Het inkomend signaal van de Arduino is dermate gevoelig, dat er al een reed-contact wordt gedetecteerd, terwijl deze niet eens is aangesloten... :|

- Programmatechnisch heb ik geprobeerd om mbv digitalRead en analogRead te werken.
- Diverse mogelijkheden qua aansluitingen doorlopen.
- Verschillende weerstanden geplaatst.

Maar het probleem blijft bestaan.

Het zal zeer waarschijnlijk statische elektriciteit zijn, zover ik het kan overzien.

De code kan ik evt plaatsen, maar het zijn bijna 600 regels...

Hoe kan ik dit oplossen??

Advertisement

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten