Voeding advies gevraagd

Hardware geleverd door Arduino
Gebruikers-avatar
Berichten: 9
Geregistreerd: 04 Jan 2017, 11:54

Voeding advies gevraagd

Berichtdoor PieterE » 15 Jan 2017, 21:39

Beste forumleden,

Voor een project heb ik een GSM/GPRS/GPS 808 module. (Voor de oplettende forummer, het betreft niet de A7 module ;)). Voor de module is een externe voeding nodig. Op dit moment gebruik ik een netstroomadapter. Dit werkt prima, echter wil ik de module gebruiken zonder netstroom.

Afbeelding
Afbeelding

De handleiding spreekt over: "The range of DC044 and the V_IN pin voltage input is 5 - 26V, when use the 5V as the power, be sure that the power supply can provide 2A current. The range of voltage of Lithium battery input power is 3.5 - 4.2V. "

De voeding waar ik aan dacht is een Lipo accu. Echter heb ik ook gelezen dat deze niet altijd betrouwbaar zijn. Kunnen jullie dit bevestigen of zie ik beren op de weg? Hebben jullie mobiele projecten die minimaal 5V/2A nodig hebben? Zo ja, hoe voorzien jullie deze van voeding? Graag jullie visie en advies. :)

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Voeding advies gevraagd

Berichtdoor nicoverduin » 15 Jan 2017, 23:19

Ik heb ff die datasheet bekeken en daaruit blijkt dat de gemiddelde zendstroom zo rond de 0.5A is. Alleen bij peak bursts is het 2A. Je hebt dus een accu nodig die minimaal een piek kan leveren van 2A. Verder is de mAH (miliampèrehuur) relevant omdat die bepaalt hoelang hij het blijft doen totdat de accu leeg is. Stel een accu is 5000mAH dan kan hij 5A leveren in een uur of ideale situatie) 10 uur 0.5A. De piek moet wel 2A kunnen leveren mocht je gebruik maken van bursts.
Drones zijn vergelijkbaar omdat die ook vaak een piek opstart stroom hebben waarna het allemaal wat lichter wordt als de props eenmaal lopen. Mijn advies zou zijn ga eens met een Drone winkel praten. Die weten wat goede accu's zijn en kunnen een betere service leveren. Mijn ervaring met chinese accu's tot nu toe is dat ze het vaak niet halen wat ze gespecificeerd hebben. Dus dan zou je al naar oversized moeten om toch een bepaalde verwachting te kunnen halen.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten