Externe voeding + usb voeding probleem

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 12
Geregistreerd: 30 Dec 2016, 18:24

Externe voeding + usb voeding probleem

Berichtdoor Jarwik » 30 Dec 2016, 19:38

Hallo,

Ik heb mezelf de laatste tijd bezig gehouden met het bouwen van een button box met display's voor het sim racen op de pc.
Ik gebruik hiervoor een arduino uno en deze is aangesloten via usb naar de pc en met een externe 12V 1,25A voeding op VIN en GND.
Om de externe 12V voeding te onderbreken gebruik ik een 1-polige aan/uit schakelaar tussen de + draad , echter neemt de usb voeding het nu over en blijft de arduino en box onder spanning.
Is het nu mogelijk om alleen de "data" vanaf de pc te gebruiken zonder de 5v voeding? Ik heb al iets opgezocht over een powerless usb kabel door het verwijderen van de +5 vcc draad maar weet niet of dit juiste manier is en of dit schadelijk kan zijn voor de arduino of pc.
Ik wil dus de aan/uit schakelaar gebruiken voor het compleet spanningsloos maken van de arduino/box.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Externe voeding + usb voeding probleem

Berichtdoor nicoverduin » 30 Dec 2016, 20:50

dan zul je toch moeten sleutelen of aan de kabel of aan het bordje. Dus printspoor of pin openene.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 12
Geregistreerd: 30 Dec 2016, 18:24

Re: Externe voeding + usb voeding probleem

Berichtdoor Jarwik » 30 Dec 2016, 22:24

Het onderbreken van de usb +5v draad zal geen probleem zijn, binnenin de box is de usb kabel aan elkaar gesoldeerd. Dus kan makkelijk een kleine schakelaar tussen de +5v draad zetten.
Als ik maar zeker weet dat dit de juiste manier is en het usb "data" gedeelte blijft werken en de pc of arduino niet zal beschadigen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Externe voeding + usb voeding probleem

Berichtdoor nicoverduin » 30 Dec 2016, 22:40

Dat laatste zou niet kunnen tenslotte hebben we allemaal wel een rotte kabel meegemaakt.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 39
Geregistreerd: 04 Dec 2016, 22:32

Re: Externe voeding + usb voeding probleem

Berichtdoor ruud-572 » 31 Dec 2016, 01:26

Interessant, maar wat doet die box eigenlijk precies? Kun je er wat meer over vertellen?
Software engineer industriële automatisering

Berichten: 12
Geregistreerd: 30 Dec 2016, 18:24

Re: Externe voeding + usb voeding probleem

Berichtdoor Jarwik » 31 Dec 2016, 16:42

ruud-572 schreef:Interessant, maar wat doet die box eigenlijk precies? Kun je er wat meer over vertellen?


De box wordt gebruikt voor het sim racen op de pc en werkt met diverse recente (sim) race games , weet niet of hij ook op de PS4 werkt.
Via het programma Simhub gemaakt door user "wotever" van het assetto corsa forum wordt de box aangestuurd
De arduino sketch inclusief het programma Simhub is daar te downloaden, programma is gratis.
De spellen zenden een soort data of UDP stream uit (shared memory) waarvan deze box zijn informatie krijgt.
De informatie die op de lcd of 7-digit display's te zien is:
* huidige rondetijd
* snelste rondetijd
* persoonlijk record tijden
* wereld record tijden
* banden temperatuur
* rem temperatuur
* track condities
* brandstof verbruik
* enz....enz....

De LED's die ik heb gebruikt komen vanaf een TM1638 module en zijn elders geplaatst in de box, zodat ik ze kan gebruiken voor bandentemperatuur (blauw-koud /groen-optimaal) de 4 leds bovenin zijn rgb leds waarvan ik de blauwe pin gebruik terwijl de TM1638 het "rode" signaal uitzend.
en de overige LED's gebruik ik voor olie temperatuur, water temperatuur, hoeveelheid brandstof en delta tijden (groen is sneller en rood is langzamer)

De knoppen op de voorzijde zijn doorgelust met de knoppen van de TM1638 module. Deze kunnen worden gebruikt in het programma simhub om de helderheid van de displays te verhogen of te verlagen en het volume van het spel of windows te veranderen. Maar veel meer instellingen zijn mogelijk met dit programma.
De knoppen, d-pad en de 2 joysticks op de bovenzijde komen vanaf een gamepad en hebben verder niets met de arduino te maken.


Ik hoop vanmiddag of misschien vanavond nog even met het USB voedings probleem aan de slag te kunnen gaan. Maar heb ook al veel gelezen dat het misschien niet helemaal de juiste manier zal zijn om alleen de +5V pin van de usb kabel te onderbreken omdat ook de chip van de arduino dit signaal binnen moet krijgen voor een goede werking.
Wel staat er te lezen dat misschien de MOSFET verwijderd moet worden om de USB spanning te onderbreken. Is het niet alleen mogelijk om alleen de usbvcc pin te onderbreken naar die MOSFET? Dus 1 pin doorknippen van de drie? Zodat de rest van de arduino wel de +5V van de usb krijgt echter de aangesloten componenten niet?
Zoniet, hoe kan ik dan het beste de mosfet verwijderen en juist doorverbinden?


https://youtu.be/hYy-KuDOOn0

Berichten: 12
Geregistreerd: 30 Dec 2016, 18:24

Re: Externe voeding + usb voeding probleem

Berichtdoor Jarwik » 31 Dec 2016, 22:03

Ik heb zojuist de +5V pin van de usb onderbroken en kreeg geen connectie meer met de arduino.
Daarom heb ik de MOSFET fdn340 verwijderd van de arduino. De aan-uit knop op de box werkt nu naar behoren en als ik de box aanzet zie ik de arduino verschijnen op COM3.

Echter als ik het programma simhub opstart om het te testen tijdens het racen disconnect de arduino opeens met de pc, dit doet hij alleen als alle display's aan gaan. Met alleen de lcd display aan blijft hij werken.
Er is op VIN en GND een externe voeding aangesloten van 12V 1,25A
Het lijkt er nu op dat als ik mijn TM1638 module of Max7219 modules aanspreek op maximale brightness hij disconnect........


EDIT: Deze domkop :roll: heeft zojuist een andere voeding geprobeerd van 9V 300mA en alles werkt weer naar behoren. Het lijkt er dus op dat mijn 12V 1,25A voeding defect is en heb waarschijnlijk dit probleem elke keer gehad bij het opstarten van de display's, maar doordat de usb voeding het telkens overnam heb ik hier dus niets van vernomen. Nu de USB spanning is uitgeschakeld kreeg ik dus deze problemen.
Is deze 9V 300mA voeding eigenlijk niet te licht voor al deze componenten? Ik heb eventueel nog een andere liggen van 12V 2A..........


Ierdereen alvast een fijne jaarwisseling toegewenst........ik ga een borreltje nemen!!!! :D

Afbeelding

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Externe voeding + usb voeding probleem

Berichtdoor shooter » 02 Jan 2017, 10:59

Je zoekt heteen beetje verkeerd.
De voeding van 12 Volt is een beetje veel, je zult een 7805 erbij moeten zetten want de FET op de UNO kan al die stroom niet aan.
dus de 12 Volt naar de Vin zetten en al die externe componenten via een 7805 (of een andere 5 Volt voeding).
De USBvoeding kun je gewoon doorknippen want de FET op de uno zorgt dan voor de 5 V (maar alleen voor de UNO de 5V pin op de UNO niet gebruiken voor de externe componenten.
De 7805 wordt wel erg warm, dus beter is een 5 Volt voeding extern.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 12
Geregistreerd: 30 Dec 2016, 18:24

Re: Externe voeding + usb voeding probleem

Berichtdoor Jarwik » 02 Jan 2017, 13:14

shooter schreef:Je zoekt heteen beetje verkeerd.
De voeding van 12 Volt is een beetje veel, je zult een 7805 erbij moeten zetten want de FET op de UNO kan al die stroom niet aan.
dus de 12 Volt naar de Vin zetten en al die externe componenten via een 7805 (of een andere 5 Volt voeding).
De USBvoeding kun je gewoon doorknippen want de FET op de uno zorgt dan voor de 5 V (maar alleen voor de UNO de 5V pin op de UNO niet gebruiken voor de externe componenten.
De 7805 wordt wel erg warm, dus beter is een 5 Volt voeding extern.


Ok bedankt, ik zal vanavond even een schema in elkaar zetten en dan zal ik dit hier eerst even tonen ter controle.

Berichten: 12
Geregistreerd: 30 Dec 2016, 18:24

Re: Externe voeding + usb voeding probleem

Berichtdoor Jarwik » 02 Jan 2017, 19:38

Is dit de bedoeling met gebruik van een externe 9V 1A voeding en is dit voldoende?

http://imgur.com/JDPz9Q7

Afbeelding

Volgende

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot], Seo-Ul-Tip en 13 gasten