Origineel Arduino of Chinees spul

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 76
Geregistreerd: 05 Nov 2016, 09:42

Origineel Arduino of Chinees spul

Berichtdoor spaansebrabander » 26 Dec 2016, 11:14

Ik hoorde dat originele Arduino met Logo en benaming Arduino de beste kwaliteit hebben. Als ik me beperk tot bv Arduino Uno R3, dan hebben alle boardjes die ik vind het Arduino logo en de naam, de een kost echter 7-8 euro en de ander 20-25 euro. Ik neem aan dat die dure origineel zijn, maar die andere, die goedkopere, zijn die dan namaak?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Origineel Arduino of Chinees spul

Berichtdoor nicoverduin » 26 Dec 2016, 12:49

Het is open spurce dus iedereen mag het namaken. Of die klonen eerder stuk gaan? Denk eerder de originele. Die ftdi kunnen kapot gaan door verkeerd gebruik. En dan kun je jezelf afvragen wat is goedkoper.... 10 voor de prijs van 1. 7-8 euro is nog veel te veel geld. Komen tenslotte ook uit china.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Origineel Arduino of Chinees spul

Berichtdoor Koepel » 26 Dec 2016, 13:13

De echte zitten in een doosje en koop je via goede distributeurs. Je kunt er niet van uit gaan dat de duurdere de echte zijn.

Het is pas "namaak", als een goedkoop board er op zet dat het een echte Arduino is. De douane hoort trouwens namaak in beslag te nemen.
Aangezien alles open source is, mag iedereen het maken, maar dan zijn ze "Arduino compatible" of klones (ik noem ze meestal "clones"). Dus als er geen naam op staat of een fantasienaam "fantasie-duino" of zo, dan is het een clone, en dat is legaal.

Het aantal chips dat tegenwoordig wordt nagemaakt is ongekend. Dan gaat het om bijvoorbeeld usb-serial chips, sensoren, RF-chips. Dus op een legale kloon kan een namaak chip zitten, en dat is niet legaal.

Op de goedkoopste boards zitten de goedkoopste componenten. Meestal gaat het goed, maar niet altijd. Bijvoorbeeld: een kristal dat bij vriestemperaturen er mee stopt; een socket voor een SD kaart die geen vergulde contacten heeft; een verkeerde chip zoals een ATmega328 in plaats van een ATmega328P; een te kleine condensator; de SDA en SCL niet aangesloten; soldeerklodders die contacten kortsluiten; enzovoorts.

Mijn indruk is dat de slechte dingen meer van Ebay vandaan komen. En wat ik zoal las op forum.arduino.cc ook van Amazon. Bij AliExpress schijnt het zo te zijn dat de verkoper pas zijn geld krijgt wanneer je bevestigd dat het goed ontvangen is. Misschien dat het helpt. Op Ebay melden dat een product verkeerd is, lijkt bewust heel omslachtig te zijn. Dat werkt in de hand dat er vooral geld wordt verdiend en zo min mogelijk kosten worden gemaakt.

Ik ben het met nico eens. Wanneer je toch een kloon koopt, koop dan meteen de goedkoopste. Die van 7 of 8 euro zijn echt hetzelfde als die goedkope rechtstreeks uit China.
Wanneer je bijvoorbeeld één board op AliExpress koopt, dan betaal je zeer weinig verzendkosten. Maar als je er 10 koopt, dan komen er opeens forse verzendkosten bij. Bij een webshop betaal je dus die flinke verzendkosten vanuit China en nog eens de verzendkosten voor je bestelling.
Trouwens: Ik koop soms meerdere keren een los product op AliExpress bij verschillende verkopers, om zo onder de grens te blijven waarbij de verzendkosten opeens hoog worden. En soms stoppen ze die dan alsnog in dezelfde envelop voor de lage verzendkosten :lol:

(poeh, poeh, wat een lang bericht, het lijkt wel een kerstverhaal ;) )

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Origineel Arduino of Chinees spul

Berichtdoor nicoverduin » 26 Dec 2016, 13:31

Koepel schreef:Wanneer je bijvoorbeeld één board op AliExpress koopt, dan betaal je zeer weinig verzendkosten. Maar als je er 10 koopt, dan komen er opeens forse verzendkosten bij. Bij een webshop betaal je dus die flinke verzendkosten vanuit China en nog eens de verzendkosten voor je bestelling.
Trouwens: Ik koop soms meerdere keren een los product op AliExpress bij verschillende verkopers, om zo onder de grens te blijven waarbij de verzendkosten opeens hoog worden. En soms stoppen ze die dan alsnog in dezelfde envelop voor de lage verzendkosten :lol:
Same here. Ik druk rustig 10x op bestellen en afrekenen...Overigens heb ik nog nooit een kapotte of niet functionerende Arduino ontvangen terwijl mijn huis inmiddels vol ligt (tot ergernis van de chef) met die dingen...
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Origineel Arduino of Chinees spul

Berichtdoor shooter » 26 Dec 2016, 21:08

originele komen uit een printfabriek in italie, met een goede kwaliteit, echter andere fabrieken hebben ook kwaliteit hoor. en de componenten komen ook overal vandaan,

als je het zeker wilt weten dan maak het zelf, dan heb je precies wat je wilt.

Ik koop de goedkoopste die ik kan vinden, want als het niet werkt, dan schrijf ik een berichtje en ontvang gewoon een nieuwe.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 76
Geregistreerd: 05 Nov 2016, 09:42

Re: Origineel Arduino of Chinees spul

Berichtdoor spaansebrabander » 27 Dec 2016, 01:31

Ik heb een Arduino UNO R3 gekocht in een webshop. Aan de voorkant staat ARDUINO en het logo met een liggende 8 met + en - erin. De achterkant is wit en daar staat ook het logo in blauw op. Ik heb iets van 8 euro betaald. Overigens staat dat logo niet op de boards op de website. Dus 2 mogelijkheden, 1 de leverancier heeft zich vergist en mij een originele gestuurd, 2 wat waarschijnlijker is, ik heb echt een gefakete

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Origineel Arduino of Chinees spul

Berichtdoor Koepel » 27 Dec 2016, 02:51

Ach, als je fake honing uit China op je brood smeert en een pizza eet met fake kaas terwijl je een filmpje bekijkt hoe ze fake eieren maken, dan valt die fake Arduino nog mee.

Ik heb er geen moeite mee om de Chinese economie te steunen door daar iets te kopen, maar dan wel iemand die moeite gedaan heeft om er iets mooi van te maken en gewoon de eigen naam gebruikt, zoals deze : https://nl.aliexpress.com/item/UNO-R3-CH340G-ATmega328P-compatible-for-Arduino-UNO-R3/32523366108.html

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten