Arduino stappenmotor aansturing

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 1
Geregistreerd: 16 Dec 2016, 10:06

Arduino stappenmotor aansturing

Berichtdoor Techno » 16 Dec 2016, 10:26

Vooreerst even laten weten dat ik een absolute leek ben op het gebied van Arduino.

Ik ben echter momenteel bezig met een project om een wikkelmachientje te bouwen en om deze volledig automatisch te laten werken meen ik dat Arduino wel eens geschikt zou kunnen zijn.

De bedoeling is om een stappenmotortje aan te sturen die de wikkeldraad geleid zodat de draad mooi naast elkaar op de spoel gewikkeld wordt.
Anderzijds wil ik ook nog een 12 volt motor van maximaal 8 Ampere aansturen.
Het ongeveer toerental van de motor instellen, hem laten starten en stoppen en links of rechtsom laten draaien.

Wat de stappenmotor betreft moet ik een programma hebben waarin ik eenvoudig de lengte van de spoel kan instellen en als het einde van de spoel bereikt is moet de stappenmotor de andere richting om lopen en dit steeds weer op en neer totdat alle ingesteld wikkelingen op de spoel gewikkeld zijn.

Ik moet ook de dikte van de draad kunnen instellen om zodoende de stappenmotor juist de verplaatsing te laten maken die nodig is om de wikkelingen mooi naast elkaar te laten liggen

Verder moet ik het aantal wikkelingen kunnen instellen

Er moet op de uiteinden van de lineaire geleiding van de stappenmotor op elk uiteinde een eindschakelaar komen

Liefst zou ik een standalone systeem hebben met een eigen toetsenbord en klein LCD scherm waarbij de boven vernoemde waarden gemakkelijk kunnen ingesteld worden.

Mijn vraag nu.

Welke hardware heb ik precies nodig en hoe kan ik deze programmeren.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 39
Geregistreerd: 04 Dec 2016, 22:32

Re: Arduino stappenmotor aansturing

Berichtdoor ruud-572 » 16 Dec 2016, 10:48

eh.. wil je er ook meteen een offerte bij? :lol:

Volgens mij zul je jezelf eerst eens moeten verdiepen in de materie, Google is je vriend! Dan zul je al heel snel een beeld krijgen van wat je nodig hebt, maar dan moet je het ook nog programmeren. Dat gaat wel lukken?

Ik wil je wel op weg helpen met je boodschappenlijstje:
- Arduino Mega
- Nextion touch TFT als interface
- juiste motor en driver selecteren

Succes!
Software engineer industriële automatisering

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino stappenmotor aansturing

Berichtdoor shooter » 16 Dec 2016, 13:33

op de DC motor moet dus een toerenregeling en een encoder om te zien hoe snel het is.
op de stappenmotor kan of een eindschakelaar of gewoon tegen een limiet aanlopen. als je twee eindschakelaars erop zet dan hoef je de lengte niet in te stellen op een scherm maar kun je mechanisch zetten (handiger want als je de kern opspant dan stel je dat ook gelijk.
zoek eens op coilwinder, er zijn er al gemaakt met arduino)

en kom naar de radiovlooienmarkt 11 maart 2017 in rosmalen, daar zullen er best een paar aangeboden worden.
het programmeren kun je helemaal zelf doen in gratis software.

en om je helemaal te helpen zelfs nico (die dit ook bekijkt zal wel zeggen kijk naar verelec.nl daar staat er een, kun je gelijk zien wat er allemaal nodig is.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten