Meerdere malen Rx Tx

Hardware geleverd door Arduino
Gebruikers-avatar
Berichten: 102
Geregistreerd: 26 Okt 2015, 16:07

Meerdere malen Rx Tx

Berichtdoor Atwist » 17 Nov 2016, 08:45

Hallo

Een vraag over Rx Tx.
Ben bezig met een projectje waar in een LCD, SD.card en een bluetooth module wil gebruiken.
Deze drie modules gebruiken alle drie Rx Tx , maar kan ik deze allemaal te gelijk aansluiten.
Ik wil softwareSerial.h LiquidCrystal.h en SD.h gebruiken.
Als dit kan waar moet ik dan rekening mee houden ik gebruiken een MEGA 2560 r3.

Later in de tijd zal ik ook nog een vraag hebben over SD en een database (sqlite) maar dat later.

Ben blij met elk nuttig antwoord.
Ik ben niet de slimste maar doe wel mijn best.
Andreas

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Meerdere malen Rx Tx

Berichtdoor Koepel » 17 Nov 2016, 09:25

Kun je links geven naar die modules ? Of heb je ze zelf gemaakt ? Kun je het schema laten zien ?
Zijn het hele speciale modules met een seriële poort ? of zijn het de gewone gangbare modules ?
Als het speciale modules zijn met een seriële poort, dan kun je bijvoorbeeld de SD module niet gebruiken.

Bij de gangbare modules heeft de SD module een SPI bus. Let er wel op, dat je dan een SD module neemt, die geschikt is voor 5V signalen. Het SD kaartje is zelf namelijk 3.3V. De goedkope modules hebben SD kaart sockets met slechte contacten, dus ik zou voor een betere module kiezen.

De LCD modules kunnen een I2C interface hebben.

Een Arduino Mega 2560 heeft 4 seriële poorten, waarvan één nodig is voor het uploaden van een sketch. Dan heb nog een hardware seriële poort nodig voor Bluetooth, en dan hou je er nog twee over.

De SoftwareSerial kan handig zijn, maar des te meer dingen je gaat toevoegen aan de Arduino Mega, des te lastiger wordt het om SoftwareSerial goed te laten werken. Dus probeer om SoftwareSerial niet te gebruiken.

Als sqlite wilt gaan gebruiken, dan kun je beter overstappen naar een mini-linux-computer zoals de Raspberry Pi.

Gebruikers-avatar
Berichten: 102
Geregistreerd: 26 Okt 2015, 16:07

Re: Meerdere malen Rx Tx

Berichtdoor Atwist » 17 Nov 2016, 20:07

Hallo Koepel,

De modules zijn:
HC-06 (Bluetooth)
LCD 1602
Micro SD Shield
Dus niets spannends

Ik zou wel een Raspberry Pi of BananaPi willen gebruiken maar dan zou ik ook weer alles anders programmeren ben blij dat ik het Arduino gebeuren onder de knie begin te krijgen.
Heb ook wel een BananaPi liggen daar moet je eerst een linux arm opzetten en diverse andere progs. erop voor dat het een beetje draait (heb er wel mee gespeeld maar niet verder getest).
Ik ben niet de slimste maar doe wel mijn best.
Andreas

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Meerdere malen Rx Tx

Berichtdoor nicoverduin » 17 Nov 2016, 20:47

Alleen die BT is via serial. De SD via SPI en de lcd mogelijk I2C. Allemaal verschillende type interfaces. En met 3 hw seriele poorten snap ik al niet waarom je software serial wil gebruiken. Is dit trouwens het vervolg op het project van een jaar geleden? Want voor sqlite kun je de arduino wel vergeten
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 102
Geregistreerd: 26 Okt 2015, 16:07

Re: Meerdere malen Rx Tx

Berichtdoor Atwist » 18 Nov 2016, 07:53

Hallo Nico,

nicoverduin schreef:Is dit trouwens het vervolg op het project van een jaar geleden?


Nee dit is weer iets anders, het andere project heb ik draaiend gekregen het zei met zeer veel moeite.
Met het vorige project ben ik naar een ander forum gegaan om dat ik nogal moeite had met de antwoorden die ik hier kreeg.
Er word vaak vanuit gegaan dat men gelijk alles onder de knie heeft en dat gaat bij jongeren misschien wel op maar niet in mij geval, ik ben blij dat ik weet wat ik vorige week heb gedaan.
Heb 2008 een hersenbloeding gehad en ben sinds dien afgekeurd.
Dus als ik dan met vragen hier op het forum stel die in de ogen van de meeste vrij simpel is, krijg ik antwoorden waar ik meestal niets mee kan en als ik dan daarover weer een vraag stel en dan een antwoord krijg van "zoek het zelf maar op in de manual" of iets van die strekking.

Dus hoop ik met deze uitleg nu hier het weer eens te proberen omdat het Engels bij mij niet meer is wat het was.

PS. het is niet persoonlijk bedoelt maar algemeen.
Ik ben niet de slimste maar doe wel mijn best.
Andreas

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten