Welk arduino bord voor 4 stappen motoren

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 1
Geregistreerd: 13 Sep 2016, 10:00

Welk arduino bord voor 4 stappen motoren

Berichtdoor virgil » 13 Sep 2016, 10:08

Beste leden,

Ik ben bezig met het bouwen van een grote 3D printer. Tot op heden gebruikte ik een standaard bordje dat bij een gekochte 3D printer zat.

Helaas wordt deze printer zo groot dat de stappenmotoren met een externe driver worden aangestuurd, verder ga ik repetierhost gebruiken voor de sturing.

Heeft iemand een aanrader, liefst een zo hoog mogelijk kwalitatief bord dat hiervoor geschikt is?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groetjes Virgil

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Welk arduino bord voor 4 stappen motoren

Berichtdoor Koepel » 13 Sep 2016, 11:35

Ga je zelf de code schrijven ?

De officiële Arduino boards, zowel de Arduino.org als de Arduino.cc zijn van goede kwaliteit. Ik geef de voorkeur aan Arduino.cc omdat zij de libraries beter bijhouden. Ook bij Adafruit letten ze er op dat ze goede componenten gebruiken.

Ik weet niets van 3D printers, maar ik heb begrepen dat vaak de Arduino Mega 2560 wordt gebruikt of soms de Arduino Due.
De snellere ARM Cortex, zoals de M0+ wordt door Adafruit steeds meer gebruikt, zoals in de Feather serie, maar af en toe komt er nog wel eens een bug boven drijven in de libraries.

Een Arduino board van Ebay of AliExpress van 2 euro kan het misschien ook 10 jaar volhouden. De manier waarop je de hardware en software ontwerpt heeft veel meer invloed op de duurzaamheid.

Een externe driver voor een stappermotor is prima. Daar is toch niets mis mee ?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Welk arduino bord voor 4 stappen motoren

Berichtdoor nicoverduin » 13 Sep 2016, 11:44

De meeste 3d printer bordjes werken op de atmega128x of de atmega2560. Echter zie je steeds meer 32 bit bordjes. Die kunnen weer beter omgaan met mooie ronde bochten. Bijna altijd zie wel dat ze een Marlin variant hebben als firmware. Ik denk dat je deze vraag ook beter op het stellen op een 3d printer forum of een cnc forum.
Er is er wel een aan het prutsen op een 3d printer maar die wordt helemaal gerenoveerd en heeft een custom mega2560 die hij nog aan het ontdekken is.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten