Arduino voor escape room

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 5
Geregistreerd: 15 Aug 2016, 21:41

Arduino voor escape room

Berichtdoor melchett » 15 Aug 2016, 23:12

Hallo,


ik ben nieuw op het forum, dus mocht deze vraag niet op de juiste plek staan of tout court niet op dit forum thuis horen laat het me gerust weten, dan zoek ik verder :).

Ik wil graag in het najaar beginnen met een escape room in ons bijgebouwtje en wil voor de sturing oa gebruik maken van arduinos. Ik ben geen vreemde met elektriciteit en electronica (middelbare school opleiding) maar heb hier geen dagelijkse ervaring mee en ik ben nog maar net begonnen met het universum van de arduino te verkennen, vandaar dat ik mezelf trial and error wil besparen.

er zijn 3 situaties waarbij ik een arduinosturing bij nodig heb.

1 deur moet er een knikker passeren voorbij een sensor waardoor er een elektroslot opent (deze lijkt me het makkelijkst om uit te zoeken en kan ik waarschijnlijk zelf vinden).

1 deur met electroslot moet geopend worden nadat er 5 specifieke voorwerpen op een specifieke plek zijn geplaatst op de vloer. Ik weet niet welk systeem hier het best zou kunnen werken, ik dacht meteen aan 5 magneetsensors die in serie net onder de vloer geplaatst worden. Zijn er andere, effectievere manieren ?


De laatste sturing is voor de einddeur en is misschien niet noodzakelijk, maar in functie van het thema lijkt het me leuk mocht dit mogelijk zijn (het thema vereist dat alle gebruikte elektronica verborgen is, aangezien het zich afspeelt in een pre-electronica tijdperk). Aan de einddeur had ik graag 4 cijfersloten gehad die dmv ijzeren lussen aan muur en deur, de deur gesloten houden. Nu had ik graag gehad dat als de deelnemers na een uur niet alle 4 de cijfersloten open gekregen hebben de deur automatisch opent. Hiervoor zouden de lussen in de muur (of deur) moeten loslaten. Ook hier dacht ik aan krachtige magneten (elektrosloten) met tijdsslot maar ik weet niet als dit mogelijk/praktisch haalbaar is.

Mijn vragen zijn

zijn de sturingen die ik vraag mogelijk met de Arduino ?

voor al deze sturingen, hoeveel arduino's heb ik nodig ? (momenteel heb ik het basispakket)

is er iemand die me een schematisch plan voor alle sturingen die ik vraag kan opmaken + andere benodigdheden zoals sensors en aparte voedingen ?


ziezo dat was het, denk ik.


Alvast bedankt om m'n vraag te lezen.


met vriendelijke groet

Thomas

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Arduino voor escape room

Berichtdoor Koepel » 16 Aug 2016, 01:34

Het is allemaal wel mogelijk, maar hoe zit het met de veiligheid ? Misschien ga je het zelf uitproberen en door een foutje in de code kun je er niet meer uit. Wie haalt je er dan uit ? Is er camerabewaking ? voor het geval iemand niet tegen kan om opgesloten te worden ? Dekt je rechtsbijstandverzekering het als er iets mis gaat ? Kun je misschien iets leukers verzinnen ? Maak van het bijgebouw een prehistorische-pannekoek-smul-en-smikkel-hut 8-)

Magneten met reed-switches is eenvoudig, dus dat werkt betrouwbaar. Magneten moeten vrij precies bij de reed-switches liggen.
Met RFID kan ook, en is misschien meer geschikt omdat de RFID in de buurt van de ontvanger moet zijn, maar dat is ingewikkelder : https://www.adafruit.com/category/55

De Arduino kan op zichzelf geen zware dingen aansturen, dus daar zijn heel veel uitbreidingen voor te koop. Het hangt natuurlijk van het elektroslot af, hoe het aangestuurd moet worden.

Het kan met één Arduino board, of met meerdere.

Er zijn nogal veel soorten sensoren, dus je hebt veel mogelijkheden. Radar en PIR sensoren voor beweging. Druksensoren in de vloer. Proximity sensoren (wat is de goede nederlandse naam?). Geluidssensoren. Aanraaksensoren. Iets met licht. En zo zijn er vast nog veel meer sensoren.

Je zou een hele reeks van (eenvoudige) puzzels kunnen maken, en de beschrijving in de escape room erbij hangen. Dan hebben de spelers het gevoel dat ze toch stapje voor stapje verder komen, in plaats van hopen dat ze er ooit uit komen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Arduino voor escape room

Berichtdoor nicoverduin » 16 Aug 2016, 07:46

Koepel schreef:Proximity sensoren (wat is de goede nederlandse naam?).
nabijheids sensor
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 5
Geregistreerd: 15 Aug 2016, 21:41

Re: Arduino voor escape room

Berichtdoor melchett » 16 Aug 2016, 11:35

Koepel schreef:Het is allemaal wel mogelijk, maar hoe zit het met de veiligheid ? Misschien ga je het zelf uitproberen en door een foutje in de code kun je er niet meer uit. Wie haalt je er dan uit ? Is er camerabewaking ? voor het geval iemand niet tegen kan om opgesloten te worden ? Dekt je rechtsbijstandverzekering het als er iets mis gaat ? Kun je misschien iets leukers verzinnen ? Maak van het bijgebouw een prehistorische-pannekoek-smul-en-smikkel-hut 8-)


ik neem je idee van de smul-en-smikkel-hut zeker mee . maar ik kan je nu al geruststellen, er is een gewone uitgang die kan gebruikt worden, er komen ook wel camera’s maar das meer om mensen tips te kunnen geven. Het is zeker niet de bedoeling om de mensen die aan de escape-room deelnemen een claustrofobisch of onbehaaglijk gevoel te geven.

Koepel schreef:Magneten met reed-switches is eenvoudig, dus dat werkt betrouwbaar. Magneten moeten vrij precies bij de reed-switches liggen.
Met RFID kan ook, en is misschien meer geschikt omdat de RFID in de buurt van de ontvanger moet zijn, maar dat is ingewikkelder : https://www.adafruit.com/category/55
De Arduino kan op zichzelf geen zware dingen aansturen, dus daar zijn heel veel uitbreidingen voor te koop. Het hangt natuurlijk van het elektroslot af, hoe het aangestuurd moet worden.

Alvast bedankt voor deze tips, dit zoek ik zeker verder uit. Wat bedoel je met je laatste zin “het hangt natuurlijk van het elektroslot af,…”? Heb je het over de soorten voltage (6V, 12V) of bedoel je nog iets anders ? [/quote]


Koepel schreef:
Het kan met één Arduino board, of met meerdere.



is het mogelijk om alle 3 de sturingen te doen vanaf 1 Arduino ? das goed nieuws.
Koepel schreef:
Er zijn nogal veel soorten sensoren, dus je hebt veel mogelijkheden. Radar en PIR sensoren voor beweging. Druksensoren in de vloer. Proximity sensoren (wat is de goede nederlandse naam?). Geluidssensoren. Aanraaksensoren. Iets met licht. En zo zijn er vast nog veel meer sensoren.

Je zou een hele reeks van (eenvoudige) puzzels kunnen maken, en de beschrijving in de escape room erbij hangen. Dan hebben de spelers het gevoel dat ze toch stapje voor stapje verder komen, in plaats van hopen dat ze er ooit uit komen.

nogmaals dank voor de reply en de geleverde tips. Ik heb nog wat opzoekwerk te doen, vooral het aansluiten denk ik. ;)

ik kom terug als ik meer vragen heb

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino voor escape room

Berichtdoor shooter » 16 Aug 2016, 11:52

voor de mechanische vergrendelingen zou ik die deuropeners gebruiken die met een spoel een plaatje omhoog trekken waardoor de deur met een veer opengaat, zijn erg stevig en werken met vrij lage stromen.
een simpele transistor is al voldoende (of een ULN2003 bijv.)

de voorwerpen allen voorzien van een magneet, en dan onder de vloer telkens een reedswitch is goedkoop, en toch stevig. (bij de action zijn soms van die raamalarmen te koop, daar zit een magneet en een reedswitch in, verder nog een pieper maar die heb je net nodig.
ik zou ze wel allemaal apart naar de arduino leiden, en detecteren, dan kun je nog eens iets veranderen in volgorde of tijd.
en ja je kunt zeker allerlei aan een UNO hangen, en als je plek te kort komt gebruik je een MEGA.

die einddeur zou ik in principe oplossen met een mechanische ding dus bijvoorbeeld een emmer met zand die langzaam leegloopt, kan overigens wel hoor met dezelfde arduino, want een simpele spoel is al voldoende,
ach lekker puzzelen en proberen, en het zal echt niet allemaal gelijk lukken.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 5
Geregistreerd: 15 Aug 2016, 21:41

Re: Arduino voor escape room

Berichtdoor melchett » 16 Aug 2016, 14:27

shooter schreef:voor de mechanische vergrendelingen zou ik die deuropeners gebruiken die met een spoel een plaatje omhoog trekken waardoor de deur met een veer opengaat, zijn erg stevig en werken met vrij lage stromen.
een simpele transistor is al voldoende (of een ULN2003 bijv.)

de voorwerpen allen voorzien van een magneet, en dan onder de vloer telkens een reedswitch is goedkoop, en toch stevig. (bij de action zijn soms van die raamalarmen te koop, daar zit een magneet en een reedswitch in, verder nog een pieper maar die heb je net nodig.
ik zou ze wel allemaal apart naar de arduino leiden, en detecteren, dan kun je nog eens iets veranderen in volgorde of tijd.
en ja je kunt zeker allerlei aan een UNO hangen, en als je plek te kort komt gebruik je een MEGA.

die einddeur zou ik in principe oplossen met een mechanische ding dus bijvoorbeeld een emmer met zand die langzaam leegloopt, kan overigens wel hoor met dezelfde arduino, want een simpele spoel is al voldoende,
ach lekker puzzelen en proberen, en het zal echt niet allemaal gelijk lukken.



Bedankt voor de info Paul, ik heb al even gezocht op het net naar die specifieke deuropeners waar je over spreekt, maar kan ze niet meteen vinden, mocht je hier een link naar hebben, wil je die eens doorsturen ?

Die reedswitchen lijken inderdaad de weg te zijn die ik wil opgaan (bedankt ook voor de tip om alles naar de arduino te leiden) het enige nadeel is dat met reedswitchen de switchen en magneten niet uniek zijn toegewezen, maar daar leren we dan wel mee leven :)

nogmaals merci voor de hulp !

groeten

thomas

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Arduino voor escape room

Berichtdoor Koepel » 16 Aug 2016, 18:02

Voor dingen aansturen die stroom nodig hebben, kun je een relais module gebruiken. Die hebben vaak een paar relais met een paar transistors, en werken perfect voor de Arduino. Er zijn ook motor drivers die gebruikt kunnen worden om elektro-magneten te bedienen. Een "motor driver" is het printje dat de motor aanstuurt.
Hier zie een heel stel van die motor drivers : https://www.sparkfun.com/categories/179
Kijk ook eens bij Pololu.
Maar een relais module is eenvoudiger.
Een enkele transistor is nog eenvoudiger.

Het internet staat vol met door locks met Arduino. Sommigen gebruiken een motor, andere een speciaal elektrische-deur-vergrendelings-mechanischme.
Dit is met een relay : https://hackaday.com/2016/05/26/keyless-apartment-entry-with-relatively-little-effort/
Dit is met een transistor en deur mechanisme van Ebay : http://www.instructables.com/id/Arduino-RFID-Door-Lock/
Hier zie je zo'n deur mechanisme : https://www.youtube.com/watch?v=EyWWpRhkQtk

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino voor escape room

Berichtdoor shooter » 16 Aug 2016, 19:39

die dingen ken je wel, als je op een etage woont.
de switchen zijn uniek, want die zitten op een bepaalde plaats, de magneten kun je ook op een unieke plek zetten, dan kun je dus binnen grenzen zien of je het goede blok hebt geplaatst.
bijv met 2 magneten (en dus ook 2 sensoren) heb je al 3 mogelijkheden, met 3 stuks is dat al 7 etc.
maar je kunt ook simpele microswitches gebruiken en met een pinnetje bedienen, dat is wat zekerder.
en uiteraard een combinatie om het moeilijk te maken voor de gebruikers.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten