Problemen met Dallas sensors

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 8
Geregistreerd: 23 Nov 2015, 23:30

Problemen met Dallas sensors

Berichtdoor juzo » 01 Jun 2016, 16:11

Goedemiddag allemaal,

Ik heb een project gemaakt voor een klant met een zwembad. Hierbij gebruik ik 2 sensors van het type Dallas ds1820 . De eerste sensor hangt naast het bordje met een kabel van 1 meter. De tweede sensor hangt bij de verwarming ongeveer 25 m verderop. Nu geeft de arduino de temp 0 aan als ik dit zo aansluit. Als ik beide voelers op het bordje rechtstreeks aansluit komen de temperaturen wel binnen. Is er een maximale lengte aan de kabel van de sensor ? De sensors heb ik in power mode aangesloten met een weerstand vanaf de plus naar de data lijn (4k7). Als ik de verlengkabel erafhaal geeft temp 1 de juiste temperatuur aan als ik alleen de kabel aansluit zelfs zonder sensor dan gaat de temp direct naar nul. Wat gaat hier fout ? Ik heb de sensors ook al in parasiet mode aangesloten met geen effect.

Temp 1 meting van zwembad
Temp 2 meting van de ketel ( ketel staat 30m verderop en ik wil zo dicht mogelijk bij ketel meten)

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Problemen met Dallas sensors

Berichtdoor nicoverduin » 01 Jun 2016, 17:28

Je moet met dit soort schakelingen nooit draden nemen die langer zijn dan iets van 3-4 meter. De capacitieve belasting wordt te groot en er blijft bij die afstand geen bal van het signaal over. Je zult drivers moeten toevoegen (bijv. current loop) of kijken of je wat kan doen met een aparte UNO of NANO bij die ketel plaatsen en dan over serieel. Maar bij 30 meter ben je denk ik ook wel de goden aan het verzoeken. Zul je moeten testen. Voordeel van Serieel is dat je de baud rate kan verlagen waardoor de betrouwbaarheid toeneemt.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 8
Geregistreerd: 23 Nov 2015, 23:30

Re: Problemen met Dallas sensors

Berichtdoor juzo » 01 Jun 2016, 22:18

Ok dank je voor de info, ik dacht dat het signaal met de i2c bus verder verstuurd kon worden ( had ik begrepen), Dus het nadeel van deze sensors is dat je dus niet verder kunt dan de maximale kabellengte die er aan zit.

Berichten: 8
Geregistreerd: 23 Nov 2015, 23:30

Re: Problemen met Dallas sensors

Berichtdoor juzo » 01 Jun 2016, 22:30

Wat is dan een goed alternatief voor deze sensor's die wel over grotere afstand meten ? Ik werk zelf veel met pt100 en pt500 maar hier ben je altijd weer een converter voor nodig. Daarom ben ik ook voor deze sensoren gegaan ik dacht simpel en snel, maar dit blijkt dus niet altijd het geval te zijn

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Problemen met Dallas sensors

Berichtdoor nicoverduin » 01 Jun 2016, 23:27

Als 2 kabels langs elkaar lopen heb je een prachtige kondensator. Die verkrachten je signaal. Het ligt dus niet aan de sensor maar de transmissie. Een alternatief is ook ethernet verbindingen maken en dan via bijv. websockets de data doorsturen. Ethernet wordt vaak gebruikt tussen verschillende sensoren in de industrie. De lengte die je dan mag gebruiken is max 90 meter.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Problemen met Dallas sensors

Berichtdoor shooter » 02 Jun 2016, 09:48

Die dallas sensoren zijn geen i2c maar onewire en de stroom wordt dus beperkt door een weerstand van 4k7, de power moet op dat moment wel in de sensor zitten dus dat is maar heel weinig.
bij i2c zijn de weerstanden een stuk lager, en loopt er dus meer stroom, verder is de voeding apart. en kun je dus best een eind komen. maar ook dat is afhankelijk van de elektronika in de sensor.
een Pt100 op afstand is zeer goed mogelijk 200 meter direct is goed te doen.
een converter kost slechts 6 US$ dus dat gaat ook nog wel. (ik koop ze tegenwoordig, vroeger maakte ze zelf.)
het signaal eruit is 4-20 mA en dat gaat dan via een weerstand direct de UNO in.
je hebt eigenlijk maar 1 converter en 1 ingang, alle andere kun je multiplexen met relais.
calibreren kan met 1 weerstand van 100 ohm als extra ingang.
Je kunt dan beter zijn dan 0.1 Celsius.

een dallas sensor is niet te calibreren en haalt ook nooit de resolutie
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Problemen met Dallas sensors

Berichtdoor nicoverduin » 02 Jun 2016, 13:23

Welke current loop converter gebruik jij Paul?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 11
Geregistreerd: 24 Mei 2016, 11:59

Re: Problemen met Dallas sensors

Berichtdoor Looneyt » 13 Jun 2016, 20:18

Probeer de pull-ups eens te verlagen naar 2K of zo, werkt bij mij uitstekend op 30 meter kabel met 10 sensoren.

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Problemen met Dallas sensors

Berichtdoor shooter » 13 Jun 2016, 22:50

@nico dat waren en zijn gewoon XTR105, hoge precisie en met een calibratie ook nog zeer nauwkeurig.

@looney 2K geeft te veel zelfopwarming van de sensor, dan moet je eigenlijk een koellichaampje erop zetten.
max sink is 4 mA, en normal operating is 1 mA.
dus dan kom je al aardig tegen het max aan.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 11
Geregistreerd: 24 Mei 2016, 11:59

Re: Problemen met Dallas sensors

Berichtdoor Looneyt » 14 Jun 2016, 11:46

Ik draai de DS18B20 op een 3V3 arduino Nano met een 2K2 weerstand. Als je op lange afstanden problemen blijft hebben, is het aanpassen van de timing wellicht een oplossing. In onderstaande topic gaat men zelfs zo laag als 1K2 als absolute minimum pull-up. De hersteltijd van de bus is, bij lange kabels, kennelijk het grootste struikelblok..

http://forum.arduino.cc/index.php?topic=20574.0

https://wp.josh.com/2014/06/23/no-exter ... mp-sensor/

Volgende

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten