Ontstoring ADC's

Hardware geleverd door Arduino
Gebruikers-avatar
Berichten: 136
Geregistreerd: 06 Jun 2012, 15:45

Ontstoring ADC's

Berichtdoor hmjswt » 29 Apr 2016, 15:47

In verschillende publicaties staan artikelen over de relatief grote hoeveelheid ruis op de analoge ingangen van de Arduino.
Bij bestudering van het Atmel gegevensblad van de ATMEGA328 viel mij op dat voor de voedingsspanning van de ADC's ( bij de AREF pin ) wordt aanbevolen om de 5 Volt voedingsspanning
aan te sluiten via een 10uH spoel en over deze VCC en GND een aparte 100nF condensator op te nemen. Zie blz. 245 van het 'Complete' data sheet.
Dat heb ik bij de SWTDuino ( http://swtcomp.com )inmiddels gedaan.
De resultaten wijzen er op dat deze toevoeging inderdaad de uitlezing van analoge sensoren stabieler maakt.
Dus minder fluctuaties bij snelle uitlezingen achter elkaar.
Van harte aanbevolen.
Bij bestudering van het officiële Arduino UNO schema, en het bordje zelf, is mij niet gebleken dat deze onderdelen op de officiële uitvoering zitten.

Groet,
Henk SWT

Advertisement

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Ontstoring ADC's

Berichtdoor shooter » 29 Apr 2016, 17:08

ja henk daar heb je wel een goed punt hoor, en doe je ook aan ontstoring van de ingangen zelf?
eigenlijk is het hele analoge ding bijzaak, want daar is in het ontwerp geen rekening mee gehouden (waarom ook bij een resolutie van 0.1 %)
een nog betere is een aparte referentiediode gebruiken, die maakt het ook wat betrouwbaarder omdat een voeding toch wat fluctueert naar de stroom die je afneemt.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 136
Geregistreerd: 06 Jun 2012, 15:45

Re: Ontstoring ADC's

Berichtdoor hmjswt » 29 Apr 2016, 18:22

Hi Paul,

Het enige dat ik gebruik is oversampling.
Maar misschien zou je ook filters kunnen gebruiken.
Leg in ieder geval alle niet gebruikte ingangen aan massa of maak er outputs van.
In ieder geval ook de spanning op de sensor stabiliseren met 100nF, zo dicht mogelijk bij de sensor.
Soms wil ook 100nF over de output van een sensor nog wel eens helpen.

Groet,
Henk Siewert

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Ontstoring ADC's

Berichtdoor nicoverduin » 29 Apr 2016, 18:59

Als je zuivere metingen wil doen moet je je eigen gaan afvragen of je wel de juiste componenten gebruikt. De meeste nauwkeurige ADC IC's geen in de applicatie beschrijving aan om:
a) een precisie opamp te gebruiken (enkel stuks duurder als een UNO bij elkaar)
b) goede filtering te gebruiken
c) een met IC gestuurde referentie spanning. de meest regulators hebben vaak nog een rimpel van een paar mV (die jij dus weghaalt met de spoel en de condensator)
d) als je een scope op de voeding zet, zie je dat deze niet constant is maar vaak zweeft tussen de 4.98-5.02v? En dan heb je al een goede.
Zuivere ADC meters is een complexe materie en vereist nogal wat ontwerp specificaties. Wil je dat met de Arduino bereiken? Dan die ADC niet gebruiken maar een eigen schakeling maken (en gelijk een hogere resolutie chip gebruiken, BNC connectoren, afscherming, de nodige filters enz enz.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 136
Geregistreerd: 06 Jun 2012, 15:45

Re: Ontstoring ADC's

Berichtdoor hmjswt » 29 Apr 2016, 19:25

Hoi Nico,

Ik zat al op je reactie te wachten...
Natuurlijk heb je helemaal gelijk.
Als ik echt heel precies wil meten gebruik ik geen Arduino.
Maar voor veel toepassingen, neem bijvoorbeeld een LM35, is de Arduino best wel leuk.
En met een paar extra onderdeeltjes er bij wordt het nog leuker...

Groet,
Henk Siewert

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Ontstoring ADC's

Berichtdoor nicoverduin » 29 Apr 2016, 19:51

Da's ook waar.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 133
Geregistreerd: 10 Jan 2016, 16:39

Re: Ontstoring ADC's

Berichtdoor Nightmystic » 23 Mei 2016, 01:50

Misschien moet dit eigenlijk in een nieuwe topic, maar goed, het heeft te maken met een ADC, dus ik plaats het hier maar even.

Ik heb een Arduino UNO, 100uF over 5v en GND, Inputs 0, 1 en 2 als output, 3 aan GND, SDA en SCL zijn in gebruik (dan ga ik ervanuit INPUT 4, 5 automatisch ook?).

Input 1 -> MCP3008

Potmeter -> MCP3008

Ik gebruik een slider in de Blynk app (iPhone) en een ESP8266 om via I2C te communiceren met de Arduino UNO.

Ik heb het zo geprogrammeerd dat als er een verschil gedetecteerd wordt van 2, de voorkeur gaat naar bediening van een RGB LED (HSV kleur) via of de Potmeter of de slider in Blynk app.

Echter de waarde die binnenkomt van de potmeter kan flink schommelen. Als ik hem pas laat reageren bij een verschil van 10 (op de pot, slider kan verschil van 1 aan) blijft het stabiel, maar heb ik niet voldoende precisie.

In sommige standen blijft de pot wel stabiel.

Heeft dit te maken met de kwaliteit van de potmeter? Zou een betere kwaliteit potmeter de oplossing bieden?

Een 100nF over de ingang + middelste pootje van de pot en de GND maakt hem niet stabieler.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Ontstoring ADC's

Berichtdoor nicoverduin » 23 Mei 2016, 06:00

Ik heb geen idee waar je het over hebt en ik had liever dat je hier ff een nieuw topic over start. Dit heeft niets met het huidige topic te maken en is eigenlijk alleen maar vervuiling. Dan kaj je gelijk een wat duidelijkere omschrijving maken.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten