ICSP-pins

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 9
Geregistreerd: 08 Mrt 2016, 14:51

ICSP-pins

Berichtdoor Duivleo » 26 Apr 2016, 22:20

Hallo Allen,

Ik ben echt 'n leek, maar kan intusssen wel 't een en ander aan de praat krijgen met Arduino Uno. Maar als ik naar 't boardje kijk, dan zie ik 6 pins bij elkaar met ICSP erboven. Ik heb dit ook gegoogle'd, maar dat was in 'n taal die ik niet begrijp. Kan iemand me vertellen wat ik daar mee kan doen?

Groet,
Leo

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: ICSP-pins

Berichtdoor nicoverduin » 27 Apr 2016, 11:05

ICSP staat voor In Circuit System Programmer. Daarmee kun je een chip programmeren terwijl deze in de schakeling is opgenomen. De Uno heeft afhankelijk van het type een zogenaamde DIP (dual inline package) of een SMD uitvoering. Bij het laatste wordt het lastig als je deze wilt programmeren zonder een speciale houder (eurotje of 45!). Dus kun je met een speciale programmer (4-5 euri op ebay) de chip ook rechtstreeks programmeren. De UNO die jij koopt heeft een Atmega328P chip. Die is standaard leeg maar wordt door de fabrikant geladen met het blink programma + een zogenaamde BOOTLOADER. Dat laatste is een heel klein programmatje dat bij het opstarten kijkt of er op de PC een programma draait die de UNO wil programmeren enz.
In principe heb je als gebruiker eigenlijk niets te maken met de ICSP connectoren tenzij je een bootloader hebt verknalt (wat ik overigens knap zou vinden). Ga je echter eigen boards ontwikkelen met een processorchip kun je eigenlijk niet zonder.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 9
Geregistreerd: 08 Mrt 2016, 14:51

Re: ICSP-pins

Berichtdoor Duivleo » 27 Apr 2016, 19:14

OK, bedankt. Dat is redelijk duidelijk voor me.

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten