Arduino Genuino R3 - Uploaden sketches opeens niet meer ...

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 12
Geregistreerd: 07 Mrt 2016, 23:50

Arduino Genuino R3 - Uploaden sketches opeens niet meer ...

Berichtdoor btkgenuino » 07 Mrt 2016, 23:58

beste,

Als eerste, top dat dit forum bestaat, en actief is!

Voor een project werk ik met twee Arduino Genuino R3's. Beide werkte prima maar vandaag kreeg ik opeens de melding: Programmer not responding.
Ik heb de juiste poort geselecteerd, alsmede het juiste board, deze ziet hij ook namelijk. Zodra hij begint met het uploaden (duurt vrij lang) wordt dit snel afgekapt met deze melding.

avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding


Wat met opvalt is dat de LED van poort 13 blijft branden, TX RX knipperen niet, dus geen activiteit.
De Arduino's werken icm met een muntinwerper van Adafruit. Hiermee lees ik een digitale pin uit.

Ik heb al het een en ander gegoogled maar ik lees vrij recente berichten van mensen met hetzelfde probleem. Hoe kan dit opeens optreden?
heb van alles geprobeerd waaronder de loop-back test; krijg geen echo terug. :roll:

Hoop dat iemand mij kan helpen, thx!

Grt, Joost

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Arduino Genuino R3 - Uploaden sketches opeens niet meer

Berichtdoor nicoverduin » 08 Mrt 2016, 00:16

Heb je wat veranderd in je code? bijvoorbeeld een heleboel 0xFF codes bij elkaar?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 12
Geregistreerd: 07 Mrt 2016, 23:50

Re: Arduino Genuino R3 - Uploaden sketches opeens niet meer

Berichtdoor btkgenuino » 08 Mrt 2016, 10:24

Nee, de arduino's hebben prima gewerkt, ik wilde juist een test uploaden maar dat lukt helaas niet.
Ik heb voordat ik gebruik kon maken van johnny five library (Javascript library) de standardfirmata geupload. Voor de rest niks aan veranderd?

Het enige wat ik kan bedenken, en waar ik bang voor ben is dat de boardjes nu "bricked" zijn. of hopelijk niet kapot :(

Er komt vanuit de muntinwerper een wit draadje die direct op een digital pin zit.
Nu opereert deze pin op +5v? kan het zijn dat dit het probleem heeft veroorzaakt?
Enige wat het draadje doet is een pulse geven.

Groet

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Arduino Genuino R3 - Uploaden sketches opeens niet meer

Berichtdoor nicoverduin » 08 Mrt 2016, 10:34

Die pin kan gewoon 5V hebben. Dus dat zal het niet zijn. Maar ik vermoed wel een opgeblazen bootloader om onduidelijke redenen. Welke UNO is het (link naar board graag).
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino Genuino R3 - Uploaden sketches opeens niet meer

Berichtdoor shooter » 08 Mrt 2016, 10:40

shit happens, vermoedelijk de driver in de PC, dat gebeurt als je een andere USB ding eraan hangt.
de poort verwijderen en opnieuw installeren.
kijk maar eens in je configuratie als je de genuino eraan hangt.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 12
Geregistreerd: 07 Mrt 2016, 23:50

Re: Arduino Genuino R3 - Uploaden sketches opeens niet meer

Berichtdoor btkgenuino » 08 Mrt 2016, 10:51

Ja ding is, ik heb het geupload met os x..
maar arduino opereert op een windows... heeft gewerkt. dus daar kan het gewoon niet aan liggen.
Kan die muntinwerp de boel opgeblazen hebben? Hij herkent hem wel gewoon nog in Windows op COM3.

idd denk bootloader. Ik heb hem gekocht bij KIWI ELECTRONICS.
https://www.kiwi-electronics.nl/arduino ... ch=arduino

Ik lees wel meerdere berichten dat dit type problemen kan geven.. waaronder dus het opeens niet kunnen uploaden van sketches

Heeft overigens 2 weken prima gewerkt..

Hopelijk hebben jullie nog tips...
Als niks lukt, dan moeten we helaas een alternatief bestellen.. welke arduino types zijn het meest betrouwbaar?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Arduino Genuino R3 - Uploaden sketches opeens niet meer

Berichtdoor nicoverduin » 08 Mrt 2016, 10:59

Zou toch nog een driver probleem kunnen zijn. Je kan nog kijken of je hem wel kan flashen op OsX. Lukt dat wel is het de windows driver anders mogelijk de bootloader.
Anders mag je ze opsturen kijk ik ze wel ff na en reflash ze met een bootloader. Of ik prik er wel een nieuwe 328P in en zet er een bootloader in. Wat nog wel kan is dat de interface chip is opgeblazen, maar dan houd het op. Die chip vervangen is een vrij kostbare zaak.

Of je moet in de buurt van Heemskerk wonen. Dus opsturen mag ook, maar dan wel met retour postzegels. Ander stuur ik ze niet terug.
Kijk maar. Anders stuur je me maar een PM.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 12
Geregistreerd: 07 Mrt 2016, 23:50

Re: Arduino Genuino R3 - Uploaden sketches opeens niet meer

Berichtdoor btkgenuino » 08 Mrt 2016, 11:19

Hi Nico, bedankt voor het aanbod, nee baarn, maar ik zal even overleggen!
Ik heb de tools niet om die bootloader te flashen. Of kan dit ook softwarematig?

We gaan in ieder geval even controleren hoeveel voltage uit die muntinwerper komt. Ik kan dit nergens vinden, in de manual niet, kan geen schema vinden. (coin acceptor van adafruit)
Het klopt wat ik zeg dat digital pin 0,1,2 etc max 5v aankunnen toch? Dus er bestaat een kans dat deze chinese makelaardij te veel voltage doorgeeft waardoor nu de chip opgeblazen is?

Berichten: 12
Geregistreerd: 07 Mrt 2016, 23:50

Re: Arduino Genuino R3 - Uploaden sketches opeens niet meer

Berichtdoor btkgenuino » 08 Mrt 2016, 11:49

Heb de arduino opnieuw geflashed via terminal met dfu programmer, reageert wel, en kan nieuwe hex installeren, TX en RX knipperen
maar na het resetten dan blijft hij hetzelfde probleem houden. Ben bang dat deze arduino kapot is.

Kan een arduino op zowel 12v adapter als usb tegelijkertijd draaien? is dat verstandig?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Arduino Genuino R3 - Uploaden sketches opeens niet meer

Berichtdoor nicoverduin » 08 Mrt 2016, 12:15

12V heeft geen enkele zin. Gewoon meten of je 5V hebt.
Ik ga er even vanuit dat je verder niets hebt aangesloten. En dan gewoon terug naar de basis. Eerst weer blink laden.
Die pinnen kunnen best nog wel wat hebben.
Heb je nog op OsX geprobeerd?
Dit gezien: https://www.arduino.cc/en/Hacking/DFUProgramming8U2
Heb je via DFU al geprobeerd bootloader branden (staat ook in het menu)
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Volgende

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten