zonnepanelen in serie afzonder meten

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 2
Geregistreerd: 30 Jan 2016, 12:32

zonnepanelen in serie afzonder meten

Berichtdoor lex70 » 30 Jan 2016, 12:44

Hallo ik ben Lex en ben nieuw op dit forum.
Ik ben bezig een projectje te bedenken waarmee ik met een arduino de spanning per zonnepaneel kan meten maar de panelen staan in serie.
6 stuks waarbij de eind spanning dus op kan lopen tot zo`n 120 volt dc.
Nu weet ik dat de analoge ingangen maar tot 5 v gaan.
Weet iemand of deze ingangen potentiaal vrij zijn ?
Of is er een slimmere manier om dit te realiseren ?
Ik heb nog geen arduino

Advertisement

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: zonnepanelen in serie afzonder meten

Berichtdoor shooter » 30 Jan 2016, 18:03

allereerst voorzichtig worden, want een werkend zonnepaneel kan je ego behoorlijk beschadigen!!!, brandwonden en de DOOD zijn reeds gebeurt.
Het is gewoon een apparaat dat weliswaar niet onder de NEN1010 valt maar net zo gevaarlijk is.
zelfs een gewone multimeter is eigenlijk niet geschikt om te meten, maar ach gebeurt wel veel.
dus je wil een soort voltmeter bouwen.
gebruik een batterij als voeding dan is de hele schakeling gelijk potentiaal vrij.
en NEE de ingangen zijn niet potentiaal vrij, dat wordt alleen maar gebruikt bij digitale schakelingen.
Het kan wel, maar dat is een verhaal apart. (werkt met optocouplers en calibratie.)
dan 5 weerstanden achter elkaar van bijvoorbeeld 240 kiloohm dan loopt er 1 mA en een deler van 5kiloohm dat brengt de maximale spanning op 125 Volt.

Het geheel in een plastic kastje, goed geisoleerd met slechts twee pinnen eruit een aarde (maar die mag overal op en een plus pin.
persoonlijk zou ik nog een diode gebruiken, om de ingang te beschermen.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 2
Geregistreerd: 30 Jan 2016, 12:32

Re: zonnepanelen in serie afzonder meten

Berichtdoor lex70 » 31 Jan 2016, 22:52

Super bedankt voor je reactie !
Ik kan niet naar aarde de sinus die van de gelijk spanning word gemaakt wisselt dus van polariteit van de panelen.
snap alleen niet precies hoe je dit bedoelt met die 5 weertanden moet ik dus stroom gaan meten ?.
wat ik probeer te bedenken is een 6 voudige spanning meter, liefst ethernet die 6 spanningen kan meten tot 24 volt dc maar wel met telkens een verschil van die 24 volt, dus tussen de volgende volt meting zit 48 en de volgende 72 enz.
Ik probeer iets te bedenk of ik kan zien wanneer een paneel iets minder werkt of zelfs wegvalt dat is eigenlijk mijn bedoeling, nu weet ik alleen via de soladin dat men totaal spanning zakt.
met vriendelijke groet, Alex

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: zonnepanelen in serie afzonder meten

Berichtdoor shooter » 01 Feb 2016, 11:04

eigenlijk hoef je dus maar 24 Volt te meten (zeg 30 Volt max.)
je moet dan wel tussen elk paneel een draadje naar je meterplaats trekken.
op je meterplaats een gescheiden voeding (een stekkervoeding is prima)
en een galvanische scheiding omdat een ethernet shield niet gescheiden is.

een 30 volt spanningdeler naar 5 Volt is simpel 25kiloohm en 5 kiloohm.
je meting is dan het nauwkeurigst.
elke cel afzonderlijk meten met een paar relais ertussen om te schakelen.(wel zorgen dat er geen kortsluiting kan ontstaan, maar dat kan schakeltechnisch met wisselcontacten)
dan in de software de metingen verwerken en via een optocoupler naar een ontvanger sturen die via ethernet kan praten.)
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten