Arduino + relay

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 52
Geregistreerd: 15 Okt 2015, 21:14

Arduino + relay

Berichtdoor snewpers » 02 Nov 2015, 13:48

Hoi

Ik wil aan een arduino 4 12v LED lampen schakelen. Ik heb nu losse LEDs in mn project zitten om te controleren of alles werkt. Ik wil nu dus een 4 of 8 kanaals relay bestellen, maar snap niet precies hoe de omschrijving daarvan werkt. Een module van bv 4 kanalen is er voor 12v en voor 230v. Is dat de maximale belasting? Ik neem even aan dat alle voor arduino geschikte modules gewoon op 5v werken, correct? Ik kan dan bv op een 12v relay een arduino aansluiten en de 12v lampen en ook 12v rechtreeks op de module als voeding,klopt dat?

Thanks

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Arduino + relay

Berichtdoor nicoverduin » 02 Nov 2015, 15:52

De meeste relais bordjes hebben een optische koppelaar zitten tussen de relais aansturing en de Arduino. Dit om alles galvanisch te scheiden (volledige ontkoppeling).
De relais zelf zijn in verschillende varianten te vinden. Ze zijn er die 5V voedign nodig hebben, of 12V of 24V.
Het schakelen zelf kan zijn 230VAC, 110VAC of 24VDC. Bij die verschillende spanningen AC of DC staan ook de stromen die er maximaal door mogen.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 52
Geregistreerd: 15 Okt 2015, 21:14

Re: Arduino + relay

Berichtdoor snewpers » 02 Nov 2015, 17:17

hoi Nico

Bedoel je met 5v, 12v of 24v voeding aan de arduino kant of aan de geschakelde kant? Ik weet niet hoe ik de opdruk van een relais moet lezen.
Deze bijvoorbeeld: http://www.bitsandparts.eu/Relais_board_1-kanaals_12V_(Relais)-p107309.html is een 12v relais. Maar de onderste regel op het bloke zegt 5v. Dat wil dan zeggen dat de andere kant van het relais gevoed moet worden met 12v?

Dus dan moet de onderste regel altijd 5v zijn (voor de arduino) en de uitgangswaarde gewoon aan de andere kant verbinden (12, 24 etc).

Begrijp ik het zo goed?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Arduino + relay

Berichtdoor nicoverduin » 02 Nov 2015, 18:43

SRD-05VDC betekent dat de spoelspanning 5VDC is. Dat heeft nog niets te maken met de logische niveaus. Je ziet ook een jumper op die foto (die overigens niet bij die beschrijving hoort).
Het schema zijn van die standaard dingen zoals deze:
Afbeelding
De truuk die ze met die jumper uithalen is bepalen of de voeding voor de relais spoel dezelfde is als die op de opto-koppelaar (U1). De reden om deze te splitsen is dat de VCC spanning (5V) gerust van de Arduino gehaald kan worden terwijl bij meerdere relais de relaisspoelspanning van een aparte voeding moet komen. Die kan dus 5V, 12V of 24V zijn. Afhankelijk van het type.
Dus mocht je 4 van die relaisbordjes aan de Arduino willen hangen, dan zou ik gewoon de 5V variant nemen. Dan kun je de jumper gebruiken en hoef je alleen de datapin en GND door te verbinden met de Arduino. De belasting op de Arduino is dan minimaal En voor de relais kan je dan een aparte 5V-DC 1A oid gebruiken.

De spanning zal niet het grootste probleem zijn met Relais. Wel de max stroom. Bij een 12V LED is de DC stroom van belang. Dat is per type LED aangegeven. Zo niet dan is het opgenomen vermogen wel bekend (Watt).

De stroom is eenvoudig te bereken door de formule P (watt) = U(spanning) * I (stroom). Dus I = P / U. Stel je wilt een 24W Led aansturen met het relais dan loopt er 24/12 = 2A doorheen. Ver onder de max van 10A. Die max van 10A is de beperking van de dikte van de contacten. Als er meer stroom door zou lopen worden de schakel contacten warm of zelfs heet waardoor het relais zou kunnen smelten.

Bij het inschakelen is er een piekstroom, maar die is zo kort dat je er geen last van zal hebben.

Mocht je meerdere LEDS parallel schakelen dan moet je de stromen optellen.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 52
Geregistreerd: 15 Okt 2015, 21:14

Re: Arduino + relay

Berichtdoor snewpers » 02 Nov 2015, 20:55

Dank voor de heldere uitleg!
Ik zit dan nog met 1 dingetje... De arduino schakelt 5 van die bordjes van 5v, of 1 bordje met 4 relais natuurlijk, dat begrijp ik nu. Ik begrijp als het goed is dat de opto kan schakelen met 2 verschillende spanningen, in mijn geval 5v <> 12v.
Ik moet aan de relais kant waar de LEDs aan komen dan toch 12v toevoegen aan het bordje? Als schakelspanning?

Zoals ik het begrijp is er de arduino met 5v. -> [opto] <- 12v Leds

Thanks!


Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Arduino + relay

Berichtdoor nicoverduin » 03 Nov 2015, 06:54

yep al klopt de tekst niet (de 2576 is een switch mode buck regulator is iets anders).
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 52
Geregistreerd: 15 Okt 2015, 21:14

Re: Arduino + relay

Berichtdoor snewpers » 03 Nov 2015, 10:46

Thanks! Ik heb weer wat tutorials gekeken en daar wordt het soms niet helderder door :)
Ze schakelen dus allemaal op 5v, maar hebben soms een eigen voeding nodig (ipv jumper) on het te laten schakelen. De voeding die ik daarvoor gebruik (bij bv 8 relais module) is wat op de jumper wordt aangesloten, in mijn geval dus 12v. Dat staat los van de andere kant van het relais.

Stel ik heb 220v en een omvormer naar 12v voor de arduino en een 220v relais, dan zou ik ipv de jumper ook 220v op de module mogen zetten als schakelspanning? En de andere kant zou dan weer bv 24v mogen zijn?

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino + relay

Berichtdoor shooter » 03 Nov 2015, 21:09

NNNNNNNNEEEEEEEEEEEEEEEEEE
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Arduino + relay

Berichtdoor nicoverduin » 03 Nov 2015, 21:12

Geeft wel een mooie kortstondige klapper...... En daarna alles weer nieuw kopen....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Volgende

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten