Beginner met een aantal vragen...

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Beginner met een aantal vragen...

Berichtdoor shooter » 17 Okt 2015, 23:05

halve stappen gaat nog goed, maar 1/4 is theoretisch te doen maar praktisch is het alleen bij heel dure te zien.
dan kun je beter met terugkoppeling werken, maar dat is voorlopig nietvoor jou als beginner.
een easystepper is er een er zijn andere.ik gebruik a4988 en uln2003.
bestel via ebay ongeveer 20% van lokale prijs, maar als het snel moet dan is de bits en parts prima.
kijk eens wat accelstepper doet, snelheid en eindpos,
je kunt meerdere steppers tegelijk aansturen, snelheid is een float dus zelfs 1 puls/24uur is mogelijk.
zelfs de camera is eenvjoudig met een puls te sturen optie 1 bij accel.
paul deelen
shooter@home.nl

Advertisement

Berichten: 52
Geregistreerd: 15 Okt 2015, 21:14

Re: Beginner met een aantal vragen...

Berichtdoor snewpers » 19 Okt 2015, 11:45

Hoi Paul, bedankt voor je antwoord!

Ik heb inmiddels een Uno en 2x een EasyStepper in bestelling (en breadboard en nog wat spul). Ik heb gekeken naar AccelStepper en dat ziet er veelbelovend uit, zeker ook de 'bounce'!
Maar als ik je goed begrijp (het is écht allemaal nieuw voor me) dan zou ik de puls van een Accel ook kunnen gebruiken als puls voor de camera alsof de cam een stepper is. Klopt dat?

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Beginner met een aantal vragen...

Berichtdoor shooter » 19 Okt 2015, 21:31

ja zeker , alleen weet ik natuurlijk niet hoe de camera bediend kan worden, dus bijvoorbeeld met een optocoupler, of een relais, of een trekmagneet naar de ontspanner.
je kunt dan synchroon gebruiken zelfs met glijdende snelheden.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 52
Geregistreerd: 15 Okt 2015, 21:14

Re: Beginner met een aantal vragen...

Berichtdoor snewpers » 19 Okt 2015, 22:25

Hoi Paul

Bij de Canon kun je met een simpel stekkertje een puls geven naar GND + Shutter of GND + Focus. Je kunt m dus vóór het afdrukken nog laten scherpstellen (hoef ik niet, maar kan). Dus een puls op GND+Shutter vanaf de Accel zou het moeten doen. Top!

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Beginner met een aantal vragen...

Berichtdoor shooter » 20 Okt 2015, 12:31

wat is de spanning op shutter, want die komt van de camerabatterij.
handigste is een optocoupler ertussen en het ledje via een weerstand aan een pulspin hangen, de dir pin niet gebruiken(of deze op focus zetten.
de transistor in de coupler met de positievde pin op de shutter en de - op gnd.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 52
Geregistreerd: 15 Okt 2015, 21:14

Re: Beginner met een aantal vragen...

Berichtdoor snewpers » 20 Okt 2015, 16:46

De Canon EOS serie (2 en 3 cijfer modellen) hebben blijkbaar de zelfde spanning nodig voor de focus/shutter.
http://www.doc-diy.net/photo/eos_wired_remote/

De arduino heeft 5v, correct? Dus ik moet 1,7V tegenhouden... doe ik dit met een pot of weerstand? Ik vraag me alleen af of die spanning van een remote van de batterij komt of externe voeding... want mijn oude remote (met kabel) heeft gewoon batterijen nodig. In principe heb ik alléén de schitter nodig want focus AF staat toch uit.

update: ok omvormertje gevonden van 5/8v na 3,3v met heatsink voor Arduino... ook maar bestellen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 270
Geregistreerd: 30 Dec 2012, 11:42

Re: Beginner met een aantal vragen...

Berichtdoor Rudi » 20 Okt 2015, 18:46

Je kan timelapse ook zonder Arduino of andere externe aansturing uitvoeren op een Canon DSLR.
Kijk eens naar Magic Lantern. Ik gebruik deze software al een aantal jaren op mijn 20D en 50D, weliswaar niet voor timelapse maar het is er wel mee mogelijk.
De software zet je op een geheugenkaartje. De firmware van je camera wordt niet gewijzigd, je kan beiden perfect naast mekaar gebruiken. Dus ook geen garantie inbreuk.
Dat geeft je het voordeel je nu te concentreren op het maken en aansturen van de cameraslede en ondertussen toch al te experimenteren met timelapse vanaf een vast camera standpunt.
Arduinows!
Why do computer programmers confuse Halloween with Christmas? Because Oct 31 = Dec 25
I got 01100011 problems but a bit ain't 00000001

Berichten: 52
Geregistreerd: 15 Okt 2015, 21:14

Re: Beginner met een aantal vragen...

Berichtdoor snewpers » 20 Okt 2015, 21:18

Hoi Rudi

Ik heb ML al jaren draaien en werkt inderdaad perfect, al gebruik ik m dan voornamelijk voor de videoinstellingen. Ik weet dat het simpel is in te stellen in ML en dat je zelfs de corefiles en overalls (heel handig) nog kunt aanpassen naar alternatieve waardes (ook bij de 2-cijfer serie). Het hele Arduino avontuur is nieuw vormen maar ik zie ook wel de voordelen van het timen van de shutter op het moment dat de slede niet beweegt, zeker bij nacht/bulb opnames. Dus als ik beweging kan krijgen over de slede, rotatie op de lens as én een getimede shutter dan heb ik m'n doel bereikt :)

Maar zeker bedankt voor het meedenken!

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Beginner met een aantal vragen...

Berichtdoor shooter » 20 Okt 2015, 22:02

laat AF inderdaad maar uit dan blijft die tenminste scherpstaan op je voorwerp, maar als je beweegt is het misschien wel nodig. maar dat kun je zelf instellen.
de shutter via een opto zoals ik al zei, dan kan er niets kapot, ook niet als je de 12 volt voor de stappenmotoren los hangt. bedenk shit happens als je niet voorbereid bent.
de transistor zonder weerstanden gebruiken want stroom wordt in de camera gedaan.
je kunt ook de flits aansturen met een optocoupler.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 52
Geregistreerd: 15 Okt 2015, 21:14

Re: Beginner met een aantal vragen...

Berichtdoor snewpers » 21 Okt 2015, 00:20

Hoi Paul

Het concept optocoupler was nieuw voor me dus moest even inlezen :) Maar begrijp nu dat het een contactloze schakeling is, zonder mechanische delen en zonder elektrische schakeling.
Helemaal super! Wederom bedankt!

VorigeVolgende

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Majestic-12 [Bot] en 28 gasten