Beginner met een aantal vragen...

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 52
Geregistreerd: 15 Okt 2015, 21:14

Beginner met een aantal vragen...

Berichtdoor snewpers » 15 Okt 2015, 21:34

Hoi

Ik wil graag iets automatiseren met een Arduino, heb er nog nooit mee gewerkt maar wil het graag leren. Ik ben op zoek naar de juiste weg om mijn project te starten en meestal lukken dingen door andere mensen die meer weten te vragen...

Ik heb een camera slider voor time-lapse fotografie. De slider werkt met een stappenmotor en een simpele aan/uit en links/rechts schakelaar.

Wat ik zou willen is een Arduino welke het volgende kan (en nu is de vraag óf het kan en wat ik er voor nodig heb);

- Met een potmeter de rotatiesnelheid van motor aanpassen;
- Met een drukschakelaar de huidige positie op de slider als 0 instellen [geen noodzaak, wel handig]
- Met 2 drukschakelaars (links en rechts op het einde van de slider) de directie omzetten bij het bereiken van het einde van de slider;
- Een stop/reset knop

Wat me volledig onduidelijk is hoe mensen met een Arduino een camera kunnen aansturen zodat deze een getimede opname maakt, misschien kan iemand daar licht op schijnen?

En over de hardware ook nog een andere vraag wat me niet in de youtube videos duidelijk wordt...
Kun je ook 2 motoren aansturen met 1 Arduino? Dan zou ik naast dat de slider (motor 1) bv een uur doet over 1,5 meter glijden ook de camera zelf een aantal graden kunnen laten draaien (bv 20 graden in een uur). Voor timelapse een mooi iets om de beelden meer dynamiek te geven.
Dan zou er voor motor 2 ook een pot moeten komen met een reset/nulpunt schakelaar.

Is dit (allemaal) met één Arduino bord te doen?


Alvast bedankt!

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Beginner met een aantal vragen...

Berichtdoor nicoverduin » 16 Okt 2015, 07:38

Yep:
a) 1 analoge poort : Potmeter
b) 2 digitale poorten: eindschakelaars
c) 2 x digitale poortenn: Richting
d) 1 x digitale poort: 0-instelling
e) 1 x digitale poort: stop/reset knop (er vanuitgaande dat je niet de standaard reset wilt gebruiken)
f) 2 x 4 digitale poorten voor de motor drivers (als je bijv. ULN2003 oid gebruikt) of 2 x 2 digitale poorten (als je een standaard stepperdriver gebruikt)
g) 2 x digitale poort voor de reset/0punt voor de rotatie motor
h) 1 x analoge poort voor de draai motor pot.

Worstcase gebruik je dus:
2 x analoge poort
16 x digitale poort.

Via de I2C zou je zelfs nog een LCD (I2C) schermpje kunnen toevoegen.
Daarnaast zou je de eindschakelaars parallel kunnen schakelen. Immers je weet welke richting je op gaat dus ook welke schakelaar van belang is.
Als je Stepperdrivers gebruikt kun je waarschijnlijk een mooier verloop over die 1,5 meter geven door micro stepping.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 52
Geregistreerd: 15 Okt 2015, 21:14

Re: Beginner met een aantal vragen...

Berichtdoor snewpers » 16 Okt 2015, 11:02

Hoi Nico

Superbedankt voor je antwoord. Is het, aangezien het druk wordt op een Uno, misschien beter om voor een Mega te gaan, i.v.m. het aantal poorten en wellicht capaciteit?

Ik was van plan om de EasyStepper te gebruiken voor beide motoren zodat ik 2x2 draden kan gebruiken voor aansturing i.c.m. een externe voeding. De motoren komen op de dolly (het karretje zeg maar) samen met de EasySteppers en ik had bedacht om een netwerkkabel te gebruiken om de dolly aan te sturen met de Arduino, die hoeft natuurlijk niet mee op de dolly dan zijn het 4 draden voor twee motoren, 2 draden voor twee schakelaars en 1 voor de start stop. Dit alles zit op de dolly.

Klopt dit nog steeds? Als voeding voor de motoren en de Arduino wil ik een 6v/12v gel-accu gebruiken.

De schakelaars voor richting wil ik later (als het allemaal wil lukken) gebruiken om de dolly te laten bewegen. Ik wil ze nu als mankeerpunt gebruiken om de richting te wijzigen maar realiseerde me ook dat als de dolly op de terugweg is hij de zelfde snelheid houdt en er dus een uurtje over doet. Is niet erg want het kan zomaar zijn dat die richting gewenst is. Maar als ie dan toch 'snel' ergens heen moet om bv in te camerahoek in te stellen, dan zou het handig zijn als je de restknop plus één van de schakelaars gebruikt om 'snel' een richting op te gaan, een soort bypass zeg maar. Dan is de snelheid niet variabel meer maar fixed in de code.

Ik zag dat er shields zijn met een LCD+keypad, zou ik die kunnen gebruiken om alles in te stellen i.p.v. de potjes? En dan een voorlopig laatste vraag over de schakelaars; kun je die dubbel uitvoeren? Dus op 1 poort van de Arduino 2 (dip)schakelaars met dezelfde functie? Bijvoorbeeld de richtingschakelaar op de dolly óók op de arduino behuizing?

Alweer bedankt!

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Beginner met een aantal vragen...

Berichtdoor nicoverduin » 16 Okt 2015, 12:44

Tot op heden zie ik nog geen enkele reden om met een MEGA aan de gang te gaan. Je maakt vrijwel geen gebruik van libraries op een LCD en mogelijk stepper driver na. Ik zou het knap vinden als je meer dan een UNO nodig het. Maar mocht je dit nu leuk vinden allemaal. Koop gewoon een UNO (kloon = 2.30 euro) en een Mega. Dan kun je altijd nog kiezen. Voor ontwikkelen heb je zelfs geen van beide nodig omdat je toch eerst moet ontwikkelen. alleen voor het testen heb je 'blik' nodig.
Een ethernet heeft 8 draden. Dus kun j er 7 signalen overheen pompen.
Zelf ben ik geen fan van die LCD bordjes met knoppen. Die werken met een analoge spanning uit een weerstandsladder en dat is een andere manier dan bij een digitale input. Niet moeilijk, maar wel anders.
Daarnaast heb ik mijn eigen experimenteer shield met leds en buttons op elke pin
Afbeelding
Potmeters heb je nog steeds voor de motoren nodig of je maakt een algoritme met up/down buttons.
Tenslotte kkan je de IO's van de Arduino nog uitbreiden via de I2C (A4 en A5) naar 128 extra IO lijnen via de PCA9555. Daar voor heb ik recentelijk nog een library gemaakt (staat op GITHUB).
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Beginner met een aantal vragen...

Berichtdoor shooter » 16 Okt 2015, 22:46

zet alles op de dolly, gebruik een display met een keyboard, en geen potmeters. dan kun je glijdend werken met versnelling etc.
een nulpunt is niet echt nodig, maar wel handig.
een camera kun je bijna altijd op afstand bedienen, vroeger met een ballon, tegenwoordig met een digitaal signaal.
dus ja leuk project, en zeker goed te doen.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 52
Geregistreerd: 15 Okt 2015, 21:14

Re: Beginner met een aantal vragen...

Berichtdoor snewpers » 16 Okt 2015, 23:31

Hoi Nico, wederom dank voor je antwoord!

Helder verhaal, LCD sla ik over :)

Is het bijvoorbeeld dan wel mogelijk om de snelheid te berekenen en controleren met een readout op een digit shield? Bijvoorbeeld de lengte van de track is 1500 mm, de pulley op de stepper is 18mm diameter, dan zou 1 rotatie ~56,5 mm afstand overbruggen, dus zo'n ~26,5 rotatie van de stepper is dan 1500 mm tracklengte.
Kun je dan de snelheid mappen naar bv minuten/seconden op de digit? Zodat je door aan de pot te draaien ziet wat de uiteindelijke snelheid wordt over de lengte van de track? Ik heb begrepen dat een steppen 200 steps heeft en een EasyStepper er 16 microsteps per step van maakt, dus 3200 stappen per rotatie. Ik heb echter geen idee wat dan de snelheid per rotatie is.

Ik heb, als aanvulling op mn eerste post gevonden hoe ik een canon op de arduino kan timen voor de opname's. Wat ik niet goed begrijp is dit:

nicoverduin schreef:Koop gewoon een UNO (kloon = 2.30 euro) en een Mega. Dan kun je altijd nog kiezen. Voor ontwikkelen heb je zelfs geen van beide nodig omdat je toch eerst moet ontwikkelen. alleen voor het testen heb je 'blik' nodig.


Hoe ontwikkel ik iets zonder een Arduino? Alleen door aan de sketch te werken? Ik krijg de simulator van AutoDesk niet aan de praat (server error).
En waar hebben ze een clone voor 2,30?
Excuses dat ik het steeds aan pas maar lees en kijk zoveel dat alles wel interessant is!

Bedankt alweer!

Berichten: 52
Geregistreerd: 15 Okt 2015, 21:14

Re: Beginner met een aantal vragen...

Berichtdoor snewpers » 16 Okt 2015, 23:35

shooter schreef:zet alles op de dolly, gebruik een display met een keyboard, en geen potmeters. dan kun je glijdend werken met versnelling etc.
een nulpunt is niet echt nodig, maar wel handig.
een camera kun je bijna altijd op afstand bedienen, vroeger met een ballon, tegenwoordig met een digitaal signaal.
dus ja leuk project, en zeker goed te doen.



Hoi ik had je post nog niet gezien!

Nu ben ik in de war :) Is het wel of niet verstandig om een display met keys te gebruiken? Ik had zelf de indruk dat er dan misschien wat meer te regelen zou zijn, numeriek met plus en mi-knopje zeg maar ipv een positie van een pot. Dat heb ik nu op mn gitaarversterkers ook, plakkertjes met favoriete posities (potmeters dan eh).

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Beginner met een aantal vragen...

Berichtdoor nicoverduin » 17 Okt 2015, 18:10

Shooter en ik verschilllen soms (meestal) van mening :)
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Beginner met een aantal vragen...

Berichtdoor shooter » 17 Okt 2015, 19:16

je kunt wel microsteppen, maar beter is full step gebruiken en een vertraging met tandwielen indien nodig.(niet echt want je zit nu op 0.3 mm )
1500/56= 30 seconden bij 200 stappen/sec. je kunt natuurlijk wel langzamer.
probeer maar uit je zult in microstep de motor nog steeds stappen zien maken, dat komt door de magnetische constructie.
een potmeter is simpeler, maar je kunt dan geen supermarionation (thunderbirds) doen.
eerst maar een simpele afloop en dan pas een sequence maken met tijden, snelheden, sluiter, afstand, acties etc.

nico en paul hebben gelukkig een verschillende kijk, en dat is nou juist mijn bedoeling.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 52
Geregistreerd: 15 Okt 2015, 21:14

Re: Beginner met een aantal vragen...

Berichtdoor snewpers » 17 Okt 2015, 21:39

shooter schreef:je kunt wel microsteppen, maar beter is full step gebruiken en een vertraging met tandwielen indien nodig.(niet echt want je zit nu op 0.3 mm )



Hoi Paul, bedankt voor je antwoord. Verschil in visie is alleen maar goed! Ben erg geholpen met alle antwoorden tot nu toe!

Wat betreft bovenstaande, ben ik uitgegaan van de EasyStepper omdat die in zo'n beetje elk filmpje of tutorial waar een steppen in zit daar gebruik van wordt gemaakt... zien is doen :)

Als ik je goed begrijp met bovenstaande berekening dan zou 1,5 meter in 30 seconden zijn gehaald op normale snelheid van de motor, die 200 stappen per seconden.

Als ik dat omreken naar bijvoorbeeld een meter, dan kom ik op ~18 rotaties van 200 stappen - 3600 stappen voor één meter.
Nu heb ik traagheid nodig voor timelapse fotografie, dus als ik een uur wil doen over een meter, dan zou ik per seconde (3600s in een uur) maar 1 stap hoeven te doen. Een half uur over de zelfde meter is dan 2 steps per seconde etc. Klopt dat? Het zou inderdaad misschien niet eens een probleem zijn om met hele stappen te werken, aangezien dat prima te vertragen is! Supertip!

Maar begrijp ik je dan ook goed dat het geen echte microsteps zijn die worden toegevoegd met de EasyStepper? Anderhalve step bestaat dan niet echt?

Volgende

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten