Arduino als besturing voor pelletkachel?

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 1
Geregistreerd: 15 Aug 2012, 22:11

Arduino als besturing voor pelletkachel?

Berichtdoor jean » 15 Aug 2012, 22:48

Ik ben bezig om een pelletkachel zelf te bouwen waarbij ik gebruik wil maken van een besturingsplatform dat iets meer mogelijkheden biedt dan de standaard verkrijgbare regelunits voor pelletkachels. Zo zou het handig zijn om b.v. een simpele webserver en wifi te integreren zodat je de pelletkachel op afstand kan bedienen/uitlezen/herconfigureren.
Een besturingsunit voor een pelletkachel werkt in principe als volgt: het ding start/stopt de kachel gecontroleerd op instelbare tijdstippen en past het brandvermogen aan aan de gemeten ruimtetemperatuur. Het brandvermogen wordt geregeld door een 230V pellettoevoermotor met korteintervallen te laten draaien en een 230V ventilator harder of zachter lucht door de verbrandingsruimte te laten blazen. Deze lucht wordt als hete rook door een warmtewisselaar geblazen waarbij een tangentiale ventilator koudere omgevingslucht opwarmt door deze tegengesteld door de warmtewisselaar te blazen (op verschillende snelheden/afhankelijk van het gewenste vermogen). De regelunit controleert of kachel zelf niet te warm wordt door een temperatuursensor in de kachel zelf en of de rook niet te warm wordt (betekent systeem werkt niet goed of inefficient) via een temperatuursensor in het rookkanaal.

Het Arduino platform leek me een prima startpunt maar na veel gesurf op internet krijg ik het idee dat Arduino misschien niet heel erg geschikt is: het gecontroleerd aansturen van 230V kom ik zelden tegen en ik heb ook nog niks kunnen vinden met een geintegreerd webservertje. Op zich hoeft dat laatste niet zo'n probleem te zijn maar de Arduino programmeertaal is misschien iets te beperkt om een webserver erin te programmeren (als ik dat al zou kunnen).

Heeft iemand van jullie hier misschien wat ervaring mee of ideeën hoe ik dit zou kunnen aanpakken?
Alvast bedankt!

Jean

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 116
Geregistreerd: 23 Dec 2011, 00:11
Woonplaats: Enschede

Re: Arduino als besturing voor pelletkachel?

Berichtdoor bigred » 16 Aug 2012, 17:51

Het schakelen van 220 volt is vergelijkbaar met 12 en 24 volt, meestal wordt er een relais gebruikt van 12 of 24 volt die dan een apparaat schakelt.
Een web applicatie is ook geen groot probleem, meestal wordt het dan wel een text site met informatie.
Je kunt ook afbeeldingen opslaan op een sd kaart (zit op het ethernet shield) maar daar wordt het natuurlijk wel trager van.
ik heb een web interface gebouwd waar ik arduino uitgangen kan schakelen via een webpagina en dan feedback krijg op de site wat aan en uit staat.
Dit project is wel erg specifiek voor een bepaalde toepassing maar ik zal binnenkort de software even aanpassen zodat je ook gewoon de 16 uitgangen live op een pagina kunt schakelen.
De ethernet shield kan maar 4 gebruikers tegelijk aan dus voor een grote webpagina met veel bezoekers is die niet geschikt maar voor het schakelen en uitlezen van jou pelletkachel kan het prima.

Berichten: 1
Geregistreerd: 08 Okt 2012, 09:55
Woonplaats: Hoorn NH

Re: Arduino als besturing voor pelletkachel?

Berichtdoor wouter a » 08 Okt 2012, 10:26

het besturen van de palletkachel is technisch geen probleem voor de arduino....

Ik zou voor het aansturen van de motor een ssr (solid state relais) gebruiken.

zorg er overigens wel voor dat je ook kijkt wat de originele besturing allemaal regelt en met welke inputs dat gebeurd.
De verbranding van de desbetreffende pellets is namelijk niet alleen gabasserd op het aanvoeren van lucht en pallets, er komen meer factoren bij kijken.

Het lijkt me namelijk niet de bedoeling dat je vanaf je werk de kachel aan zet via internet en thuis komt in een huis daat blauw staat.

mvg
wouter a

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten