*duino keuze

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 40
Geregistreerd: 14 Aug 2012, 01:15
Woonplaats: Arnhem

*duino keuze

Berichtdoor arduinosmurf » 14 Aug 2012, 12:50

Hoi mensen,
Ik wil met een duino beginnen en heb nog niks in huis. Daarom is dit toch het beste moment om te overwegen welke soort ik ga bestellen.
Ik lees over veel verschillende zaken, Arduino Uno, Mega, Boarduino, Netduino en dr zal wel meer zijn.
Boarduino klinkt me erg leuk, maar om daarmee fe functionaliteit en aansluitingen allemaal te krijgenzoals de Uno kan ik me misschien verslikken?
Netduino.. Dat is een ander type programmeren he, vooralsnog lijkt het of er minder over te vinden is.
Dan de Uno of de Mega.. Wat is wijsheid?
Het doel: Is dr niet echt, gewoon experimenteren en kennismaken met electronica op zich en daarbij ook de microcontroller. Outputs via leds en lcd schermen zijn leuk evenals diverse motoren., De inputmethodes zullen me ook boeien. (zeg ik dit goed?)

Ik heb een startbudget van MAX 100 euro. Daarvoor wil ik natuurlijk maximale lol krijgen.

Wat is wijsheid?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: *duino keuze

Berichtdoor pjh » 14 Aug 2012, 15:10

Als ik mezelf aan het begin van mijn hobby zou zetten (nu een jaar geleden) zou ik weer beginnen met de meest gangbare en officiele: de Arduino UNO R3. Ik heb hiervoor een aantal argumenten:
1. Deze Arduino heeft de ATMega328p-pu chip in DIP. Dit betekend dat je de chip er zo uit kunt halen en er een nieuwe in kunt zetten. Losse chips kosten ongeveer 4-5 euro.
2. Dat je de ATMega-microcontroller eruit kunt halen, betekend ook dat je zelf (t.z.t.) je eigen chips kunt bootloaden met je arduino bordje.
3. Door de officiele te kopen en niet een net zo goede en veel goedkopere van eBay of dealextreme.com, betaal je in iedergeval een keer netjes voor al het werk dat andere in de ontwikkeling van het bordje hebben gestoken.
4. De MEGA is ook aantrekkelijk, maar het is veel beter naar een mega te groeien, dan er meteen mee te beginnen. De meerderheid van de community werkt met een reguliere arduino en niet met een MEGA. Hierdoor is je 'spontane support' op internet minder groot. De MEGA heeft een aantal zaken anders georganiseert dat de UNO. Hier loop je als beginneling zeker tegenaan.
5. het extra geheugen en IO-lijnen zijn in het begin van je hobby niet nodig. Wanneer je bijvoorbeeld tegen te weinig IO op je arduino UNO aanloopt, wordt je gedwongen buiten het kader te denken, wat de boel nog leerzamer maakt.
6. De shields, die toch een belangrijk onderdeel van het arduino-gebeuren uitmaakt, zijn vooral passend op de UNO.
7. Een NETduino zou handig kunnen zijn als je direct het internet op wilt met het ding. Ik zou niet 'dedicated ' beginnen als je net start.
8. Het is niet moeilijk zelf een arduino te maken. Maar je kunt dat pas doen als je er eerst mee gespeeld hebt.

Je hebt MAX 100 euro. Daar heb je een heel interessant starterspakket voor.
Als ik je een tip mag geven: zoek eens WERELDWIJD op eBAY met de zoekterm ARDUINO. De meest goedkope sensors enzo kom je tegen. Als ik je een paar voorbeelden kan geven:
- de DS18B20 temperatuursensor gaat vanaf 121 eurocent. Dan heb je 12 bits temperatuur-info. En je kunt honderden van die dingen aan elkaar rijgen en op één arduinopinnetje uitlezen.
- Ultrasone afstandssensor: 1,81 incl verzendkosten.
NADEEL is wachten. Duurt soms lang voor china-express er is.
Verder raad ik je aan alle elektrische apparaten van andere mensen uit elkaar te halen. Ze zitten vol bruikbare onderdelen! ;)

Berichten: 40
Geregistreerd: 14 Aug 2012, 01:15
Woonplaats: Arnhem

Re: *duino keuze

Berichtdoor arduinosmurf » 14 Aug 2012, 16:18

Mja ik heb ook niet stilgezeten natuurlijk.
Fritzing ondersteunen vind ik goed want ik gebruik nu al hun software. Ze kunnen daar een bonus voor krijgen maar mn koop laat ik er niet van af hangen.
De meer exotische duno's laat ik dan vallen.

Ik speel met deze gedachte:
http://www.earthshineelectronics.com/11 ... r-kit.html
Of
http://shop.fritzing.org/products/fritz ... rduino-uno

Wat ebay betreft: inderdaad handige tip, ik zoek het meestal wat dichterbij en mis dan blijkbaar veel. Dealextreme kan trouwens ook prettig zijn. Beide vergen veel geduld maar de prijzen zijn om te smullen. Ik kan me voorstellen dat ik daar een assortiment weerstandjes en condensatortjes e.d. koop.

De lidl heeft donderdag trouwens assortimentsdoosjes, een stuk of 3 is denk ik een slimme koop voor de te verzamelen rommeltjes.

Zal ook een bordje aan de schuur hangen met electronica gevraagd. Ik recycle wel ;)

Bedankt voor de reactie!

Edit: Ik heb nog wat ebaywerk gedaan en kwam tijdens het kwijlen op deze..
http://www.ebay.nl/itm/160842879467?ssP ... 1423.l2649
Lijkt me wel erg compleet in vergelijking met de andere 2, soms ook wat overkill.

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: *duino keuze

Berichtdoor pjh » 14 Aug 2012, 20:41

Van je twee links zs ik de onderste nemen. De afgebeelde uno bij link 1 is geen uno r3. Kan natuurlijk oud plaatje zijn.
Verder gebruik ik de pillendoosjes van de gamma voor iniminispul. Kost 1 euro.

De action heeft trouwens ook bruikbaar spul. Hun nachtlampje heeft 3 leds met weerstanden in zich, naar een pirsensor met chip die op pinnetje twee een leuke output heeft. En er zit een licht sensor in.
Een betere licht sensor vind je in een ander lampje van ze. Alles spotgoedkoop.
Een oud tapedeck heeft transistors, weerstanden en natuurlijk dc motors.
Ik heb laatst twee solenoids uit een taperecorder gehaald.

Succes.

Berichten: 40
Geregistreerd: 14 Aug 2012, 01:15
Woonplaats: Arnhem

Re: *duino keuze

Berichtdoor arduinosmurf » 14 Aug 2012, 20:57

Ha ja de action.. moet ik toch even heen. Die heeft betere doosjes dan de lidl aanbied zag ik. Gamma zal ik ook met bezoekje vereren!
Verder zal ik vooral rommelmarktjes afstruinen voor oude hardwaremeuk. Dat is weer eens een leuk doel. Zeker in Duitsland want al vind ik dr niks, es ist gut vressen daar :lol:
In de beschrijving van de bovenste link staat dat het wel om de originele Arduino uno rev.3 gaat. En deze bleek bij vergelijking een stukje uitgebreider.
Nu nog twijfelen tussen de 60 euro van die link en de 90 euro van de ebaylink..

Edit: Fritzing geeft geen enkele contactopties, ook verzendkosten zijn niet te vinden. Jammer, dat hoort een webshop op orde te hebben.
De ebaylink vraagt 14 euro verzenden
Die andere zorgt dat ik het voor in totaal 63 euro in huis heb. Die klinkt wel aantrekkelijk zolangzamerhand.

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: *duino keuze

Berichtdoor pjh » 15 Aug 2012, 10:46

Voordeel van een kit is dat je meteen op meerdere terreinen aan de slag kunt. Nadeel is dat je betaalt voor dingen die je los misschien net wat anders had willen zien. Neem nu de dht11 in het eBay pakket. Dit is de meest simpele luchtvochtigheidsmeter die er is. Niet echt precies en accuraat. Voor 2-3 euro meer heb je een dht2302 en voor net weer iets meer een dht2303. Maar als je alle onderdelen zo opplust, wordt het pakket al snel te duur. Zoook de losse 7segment displays. Deze zijn niet plug and play. De meeste 7segment displays zoals door bijvoorbeeld Sparkfun worden verkocht, zijn 'serial enabled', waardoor ze vele malen makkelijker zijn te integreren in je projectjes. Maar natuurlijk ook weer veel duurder. Aan de andere kant heb je 1,8 inch TFT kleurenschermpjes voor net boven de tien euro. Ik heb zoeentje in huis en het werkt prima. http://www.ebay.nl/itm/1-8-TFT-LCD-module-TF-Card-socket-break-out-for-arduino-/270866804157?pt=BI_Electrical_Equipment_Tools&hash=item3f10eb6dbd#ht_1917wt_1016
Dit is hetzelfde scherm als die van adafruit.com. Die heeft er een mooie tutorial bij. https://www.adafruit.com/products/358
Ook de weerstandjes: 10 van elk is net genoeg voor één ding, kun je meteen bijbestellen.
Deze "catch-22" blijft bestaan, dus ik zou gewoon voor de goedkope kit gaan en vandaar uitbreiden op geleide van je vorderingen en interesse.

Berichten: 40
Geregistreerd: 14 Aug 2012, 01:15
Woonplaats: Arnhem

Re: *duino keuze

Berichtdoor arduinosmurf » 15 Aug 2012, 12:58

Inderdaad uitbreiden naar interesse. Maar ik ben zeer alert op ouwe cd drives enzo nu want mja.. motortjes en dergelijke, aandrijvinkjes..
De electronica zal ik dr niet snel uit slopen want weerstanden en condensatoren met lange pootjes zijn makkelijker en kosten ook geen drol.
Ik kwam trouwens een leuk adresje tegen voor onderdelen: http://www.baco-army-goods.nl/index.php
Hebben van alles maar ik ben bang dat ik in paniek raak bij zoveel moois :D

Bedankt voor al je input he :)

Edit: interessant kleurenschermpje. Is wel voor later misschien, eerst maar eens beginnen. Het bewijst wel dat goed zoeken bergen geld bespaart!

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: *duino keuze

Berichtdoor pjh » 15 Aug 2012, 14:37

BACO betekent voor mij Bij Aankomst Centen Op.
Hier in Groningen hebben we MAMMA MINI, niet te vergelijken met baco. MM Is een tweedehandszaak met tasjes stoelen en heel veel rotzoii.
Maar ze hebben ook wat bruingoed. Ik haal daar voor 50 cent een 12 volt 1000mA adapter met juiste power-plug voor arduino. Voor een paar euro een oud tapedeck. Prachtige VU meters op afgedankte taperecorders. Voor 3,50 een zonnelamp voor het gezicht, waar je weer pcbs mee kunt be-ultravioletten. Soms denk ik wel eens dat dat zoeken leuker is dan welk eindresultaat dan ook. Een hobby ís zijn doel. Het heeft het niet.

Misschien is het een idee een soort database van meuk te maken. Wat jij vindt, kan een ander nodig hebben. Veel van mijn spul ligt bij anderen zinvol bezig te zijn. Vooral Amerikaans spul is met invoerbelasting en transportkosten erg duur. Alleen de Chinezen zetten op elk pakje dat het een 'gift' is (geen belasting). Wat aanzienlijk scheelt. Maar goed. Mijmer de mijmer. Denk dat dit topic hier klaar is. Tot ziens op een andere plek op dit forum! Succes met kopen!

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: *duino keuze

Berichtdoor pjh » 16 Aug 2012, 08:15

Nog even over die pirsensor van de action: heb het er al eerder op dit forum over gehad, maar je hoeft eigenlijk maar drie draadjes te solderen. Hier is hoe ik het deed: http://huinink.info/pir-van-de-action-hack/

Berichten: 40
Geregistreerd: 14 Aug 2012, 01:15
Woonplaats: Arnhem

Re: *duino keuze

Berichtdoor arduinosmurf » 16 Aug 2012, 11:45

Dank je, ik ga effe langs de Action om te zien of ze die nog verkopen.
De rest is besteld en zal volgende week wel binnen zijn.
Het is dus de arduino uno rev3 geworden, de originele plus wat liflafjes.
Ben best wel gespannen hierover want het is of een begin van een geweldig leuke nieuwe hobby of een komplete flop. Nou ja, tijd zat en geen tijdsdruk dus het zal wel meevallen.

Volgende

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten