Arduino pomp

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 4
Geregistreerd: 08 Jun 2015, 17:36

Arduino pomp

Berichtdoor Alienn » 15 Aug 2015, 16:11

Hallo allemaal,

Voor mijn project heb ik een waterpomp nodig in combinatie met Arduino. Ik heb hiervoor de volgende tutorial gevolgd: http://www.instructables.com/id/Automatically-water-your-small-indoor-plant-using-/?ALLSTEPS
Het probleem is alleen als ik mijn Arduino via mijn adapter aansluit dat mijn transistor enorm warm wordt (Pomp begint wel te draaien) en mijn transistor begint te roken.
Meerdere malen heb ik de tutorial gecontroleerd, maar toch begrijp ik niet waar de fout kan zitten. Het enige wat ik anders heb gedaan volgens de tutorial is een weerstand toe te voegen aan de base pin van mijn transistor. Dit op aanraden van mensen in de comments die aangaven dat anders de Arduino kapot kan gaan.

Via de volgende link is mijn aansluiting te zien:
http://postimg.org/gallery/zhdcv3va/a665a051/

Iemand die mij kan vertellen wat ik over het hoofd zie?

Advertisement

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino pomp

Berichtdoor shooter » 15 Aug 2015, 18:31

het pompje in de instructable is 200 mA.
hoeveel trekt jouw pompje?
de transistor kan 600 mA max hebben als deze goed gekoeld wordt,
de weerstand is prima als stroombeveiliging voor e arduino, maar heeft het nadeel dat de transistor niet schakeld en dus veel warmte gaat geven.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 270
Geregistreerd: 30 Dec 2012, 11:42

Re: Arduino pomp

Berichtdoor Rudi » 15 Aug 2015, 18:48

De opdruk (fabrikant en type aanduiding) staat normaal op het vlakke deel van de transistorbehuizing maar dat is op de foto niet te zien.
Waarschiijnlijk heb je collector en emitter van de PN2222 omgewisseld en daar kan ie niet goed tegen.
Arduinows!
Why do computer programmers confuse Halloween with Christmas? Because Oct 31 = Dec 25
I got 01100011 problems but a bit ain't 00000001

Berichten: 4
Geregistreerd: 08 Jun 2015, 17:36

Re: Arduino pomp

Berichtdoor Alienn » 15 Aug 2015, 19:04

Bedankt voor de reacties.

Ik heb het volgende pompje:
http://hackerstore.nl/Artikel/566

Ik zie nu inderdaad dat dit een ander pompje is dan aangegeven staat in de tutorial.

De transistor is precies dezelfde als aangegeven in de tutorial (PN2222A).

Gebruikers-avatar
Berichten: 270
Geregistreerd: 30 Dec 2012, 11:42

Re: Arduino pomp

Berichtdoor Rudi » 16 Aug 2015, 11:45

Ik bedoelde eigenlijk dat, afgaande op de foto met de transistor in beeld, de platte zijde (met de opdruk) naar beneden is gericht.
Dat zou betekenen dat je de emitter van een NPN transistor aan de +5V hebt gehangen in plaats aan Gnd.
En een transistor die rookt zou ik al helemaal niet meer vertrouwen.
Arduinows!
Why do computer programmers confuse Halloween with Christmas? Because Oct 31 = Dec 25
I got 01100011 problems but a bit ain't 00000001

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Arduino pomp

Berichtdoor nicoverduin » 16 Aug 2015, 11:56

Zoals Rudi al aangaf:
- Die tor kun je beter gelijk in het ronde archief gooien en een nieuwe nemen
- Van die motor is niets bekend behalve dat hij werkt van iets van 5-12V. Dus geen indicatie van de stroom. Je mag gerust een wat kleinere weerstand gebruiken op de Basis. iets van 220 ohm (rood-rood-bruin). Dan gooit die tor in ieder geval gelijk in de verzadiging waardoor het het minst warm wordt.
- Vergeet vooral die diode niet over de motor (en goed aansluiten)
Als die tor nog heet wordt dan is hij te licht voor de motor (er loopt teveel stroom door). Dan kun je beter gelijk een "logic level mosfet" gebruiken. Die worden minder warm en kunnen veel meer hebben.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino pomp

Berichtdoor shooter » 16 Aug 2015, 22:44

in het voorbeeld wordt een relais gebruikt, kun je de stroom door de pomp meten als je hem direct op voeding zet.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten