Welke Arduino heb ik nodig?

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 3
Geregistreerd: 26 Jun 2015, 16:33

Welke Arduino heb ik nodig?

Berichtdoor Quadro85 » 02 Jul 2015, 16:12

Hallo,

Op gebied van Arduino ben ik nog een leek dus vandaar de volgende vraag:

Ik zou graag Arduino gebruiken voor mijn home automation project.
Voor zo ver ik weet kan je er shields met relais op aansluiten zodat ik de 24V kan bedienen.
Maar welk board heb ik best nodig? Uno? Mega 2560? Een ander?

Wat moet het kunnen:
- 45 ingangen (digi)
- 30 uitgangen (digi)
- Ethernet aanluiting
- een paar analoge

Kom ik met 1 board toe? Hoe kan ik meer IO aan 1 bord koppelen?

Alvast bedankt voor de reacties!

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Welke Arduino heb ik nodig?

Berichtdoor nicoverduin » 02 Jul 2015, 18:32

Als je I2C gebruikt kun je een extra 64 bits toevoegen tegen inlevering van A4 en A5. Of je zou de 74HC575 kunnen gebruiken als schuif register.
De mega heeft genoeg flash geheugen en ram geheugen om eea te sturen. Wel zou ik eerst nadenken wat je precies wilt en of dat allemaal uberhaupt op de 8Bit mega kan. Je zal niet de eerste zijn bij wie het geld in zijn handen brand en de verkeerde bordjes en shields koopt.
Je kan alle programma's gewoon ontwikkelen op de IDE zonder dat er een bord aanhangt. Zo kan je kijken of het op de UNO of Mega (of geen van beide) past. Daarnaast moet je bedenken hoe de server gaat actereren. Fancy HTML pagina's is mooi maar het is geen PC (alhoewel sommigen dat denken). Hoe meer je over de lijn gaat pompen hoe trager alles wordt. Wederom een reden om eerst te denken en dan te kopen.
Opties voor pagina's opslaan zijn flash (=duur flash geheugen gebruik), RAM (=EN duur flash geheugen gebruik EN duur RAM geheugen gebruik) of SD (kost je wel iets van 10Kb aan filehandling gebruik in het flash geheugen. Daarnaast is de IO voor SD naar ethernet kaarten "duur" in processor gebruik.
Mocht dit allemaal niets zijn, dan moet bijvoorbeeld richting de Raspberry PI of andere 32 bits machines denken.

Nou kijken hoelang het duurt voordat die bestelling de deur uit is :)

Tenslotte realiseer je dat als je nog een NOOB bent en je moet alles nog leren, er nog heel wat leerwerk in het verschiet ligt omdat dit als eerste project, mijns inziens, veel te ambitieus is.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 26 Jun 2015, 16:33

Re: Welke Arduino heb ik nodig?

Berichtdoor Quadro85 » 02 Jul 2015, 21:11

Betreft de web pagina's en het programmeren ervan heb ik geen schrik. Zelf heb ik ervaring in C# en heb ik een programma geschreven op de WizIO220 module.
Op dit moment heb ik al een server (PC) draaien voor de visualisatie ervan. Ook heb ik al ergens een OPC server gevonden voor een Arduino.
Wat ik eigenlijk wil weten is wat heb ik nodig. (het is het elektronica gedeelte waar ik nog niet volledig in mee ben)

Dus als ik het goed begrijp kan ik met de mega en een uitbreiding van I2C bus wel IO toevoegen.
Dus vanuit gaan voor de mega, wat heb ik nog nodig?
Een ethernet shield.
IO uitbreiding op de I2C bus.

Alvast bedankt voor de reactie!

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Welke Arduino heb ik nodig?

Berichtdoor nicoverduin » 02 Jul 2015, 21:48

Ik zat nog te kijken of je er niet beter aan zou doen om een netduino te nemen. .Net, C# zelfde omgeving die je al gewend bent. Ik neem ff een dat de bedrading al ligt? anders zou een Wifi oplossing mogelijkheden kunnen bieden met bijv. ESP8266. Dedicated devices die op een lan kunnen draaien. Alleen ik vond niet zo gauw iets op het gebied van opc. Wel de Makitron omgeving. Had je eerst een PLC?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 26 Jun 2015, 16:33

Re: Welke Arduino heb ik nodig?

Berichtdoor Quadro85 » 03 Jul 2015, 08:51

Momenteel heb ik Wiz220IO kaartjes (geen PLC) die aan het netwerk hangen, maar ik kan ze niet meer uitbreiden. Wat de OPC betreft heb ik volgende gevonden
http://www.st4makers.com/arduino-opc-se ... opc-server

Ik denk dat het een mega word met ethernet shield en extra IO langs de I2C bus.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Welke Arduino heb ik nodig?

Berichtdoor nicoverduin » 03 Jul 2015, 09:55

Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Welke Arduino heb ik nodig?

Berichtdoor shooter » 03 Jul 2015, 11:53

tja die kleine wiz220 kaartjes zijn helaas niet meer leverbaar, maar zijn vervangen door 7500 serie. nog steeds een heel mooi concept.
je kunt ze ook gewoon door elkaar blijven gebruiken hoor, en ik denk dat als je een advertentie op marktplaats of ebay zet je er nog goed aan kunt komen hoor.

de 7500 is arduino compatible, dus lijkt me een goede keuze.
aan de andere kant een netduino, is ook een prima keuze.

analoog gaat prima via de I2C bus, net zoals digitaal, het hoeft toch niet allemaal supersnel te gaan.
er bestaan ook i2c decoders voor die goedkope afstandbedieningen infrarood, en eeprom geheugen etc.
dus ja prima keuze.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten