Wat is het verschil tussen analoge i/o en digitale i/o?

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 3
Geregistreerd: 18 Mei 2015, 18:39

Wat is het verschil tussen analoge i/o en digitale i/o?

Berichtdoor kluytpep » 18 Mei 2015, 19:08

Ik ben me sinds kort gaan verdiepen in arduino, maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen de analoge pins en de digitale pins? Wanneer is het handig om in specifieke situaties de een te gebruiken en niet de ander, en wat is simpelweg het verschil tussen de twee?

Alvast bedankt!

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Wat is het verschil tussen analoge i/o en digitale i/o?

Berichtdoor pjh » 18 Mei 2015, 21:08

alle pinnen zijn digitale pinnen, maar enkelen hebben 'extra' functies.
De analoge pinnen, KUNNEN dus als analoge INPUT worden gebruikt. Dan zetten ze de spanning (typisch 0-5 volt) om in een (typisch 8-bits op de arduino) getal. 0 volt wordt binair 00000000, 2,5 volt wordt 10000000 en 5 Volt 11111111. Bijvoorbeeld.
Dan zie je dus dat EEN PIN een getal van ACHT bits oplevert, die je in je sketch tevoorschijn haalt met een analogRead(pin).
Een gewone digitale pin geeft bij INPUT een 1 bij 3,5-5 volt (ofzo) en een o bij 0-0,5 volt (digitalRead(pin)).
Een gewone digitale pin op OUTPUT 'geeft' (sourcen) 5 volt bij een 1 (digitalWrite(1))
Een gewone digitale pin op OUTPUT 'neemt' (sinken of aarden) 0 volt bij een 0 (digitalWrite(0))

Berichten: 3
Geregistreerd: 18 Mei 2015, 18:39

Re: Wat is het verschil tussen analoge i/o en digitale i/o?

Berichtdoor kluytpep » 18 Mei 2015, 21:27

Dankje, hier kan ik mee verder!

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Wat is het verschil tussen analoge i/o en digitale i/o?

Berichtdoor shooter » 18 Mei 2015, 21:42

allereerst is het zoals pjh verteld dat alle pinnen digitaal te gebruiken zijn. Dat is het mooie van een ATMega. er zijn pinnen met wel 4 soorten vanaf een timer tot communicatie en nog veel meer.

dus eerst maar even digitaal, dat is wat pjh precies verteld.
voor output is het zo dat er een transistor naar aarde en eentje naar plus.
als je dat heel snel doet en dan bijvoorbeeld 100 klokken hoog en 155 klokken laag dan is de waarde op de uitgang na een beetje filteren 100/255 en dan staat er dus ongeveer 2/5 van de voedingsspanning dus bij 5 Volt 2 volt staat.
dat is pseudoanaloog, en na een beetje filteren dan heb je een mooi analoog signaal om de snelheid van een motor of helderheid van een led te regelen. zie voorbeeld fading led die op de UNO pin 13 is. je kunt dan mooi een led laten faden.

rest nog de analoge ingangen.
extern leg je bijvoorbeeld 2 volt aan een analoge ingang, en intern draait er een klein programma om de waarde om te zetten naar digitaal, anders dan pjh zegt is het met 10 bits dus van 0 tot 1023.
het is wel zo dat ook dit digitaal benaderd wordt, maar daar zie je niets van.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Wat is het verschil tussen analoge i/o en digitale i/o?

Berichtdoor shooter » 18 Mei 2015, 21:46

maar wat wil je eigenlijk weten?
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 18 Mei 2015, 18:39

Re: Wat is het verschil tussen analoge i/o en digitale i/o?

Berichtdoor kluytpep » 19 Mei 2015, 16:11

ongeveer wat jullie antwoordden haha! ik snapte niet helemaal waarom er twee soorten pinnen waren en wat ze dan anders deden.

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten