2 arduino's verbinden zonder pull up weerstanden

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 45
Geregistreerd: 17 Dec 2014, 16:08

2 arduino's verbinden zonder pull up weerstanden

Berichtdoor appie21 » 13 Feb 2015, 11:33

Hallo
Deze keer heb ik 2 vragen


Ik ben aan het uitzoeken hoe ik het beste lege plaatsen op een parkeerplaats kan registreren. de parkeerplaats heeft meer dan 100 plaatsen. Is dit verstandig om met arduino's te doen i.c.m met Ultra sonic sensors, of bestaan er betere oplossingen? (wil het wel zelf maken)

In mijn test opstelling heb ik een aantal ultrasonic sensors draaien. Nu ben ik aan het uitzoeken hoe ik een 2e en 3e arduino kankoppelen.

Via google kom ik op I2C uit.
Nu kom ik diverse goede tutorials tegen

https://www.youtube.com/watch?v=Jndb2vpAWwU en http://www.instructables.com/id/I2C-bet ... /?ALLSTEPS

In deze tutorials hebben ze het over pull-up resistors.
Na wat verder googlen zag ik ook deze tutorial
http://marcoramilli.blogspot.nl/2011/10 ... duino.html

Mijn vraag is : Waarom kan het in deze tutorial wel zonder Pull-up weerstanden? Is dit wel betrouwbaar? En waarom kan het niet (gewoon) via RX en TX?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: 2 arduino's verbinden zonder pull up weerstanden

Berichtdoor nicoverduin » 13 Feb 2015, 14:07

appie21 schreef:Mijn vraag is : Waarom kan het in deze tutorial wel zonder Pull-up weerstanden? Is dit wel betrouwbaar? En waarom kan het niet (gewoon) via RX en TX?

Voor het eerste: Er moeten wel ergens een pullup weerstand zitten.... Mogelijk gebruiken ze de interne pullup aan de input kant in de library en heb je een beetje pullup.
Voor dat 2e... Als je nu bestudeerd had hoe Serieel en I2C werken (en daar is zat over te vinden), kun je die vraag zelf ook beantwoorden.
Op jouw eerdere vraag of die ultrasonic devices handig zijn? Ik hoop niet dat dit een werkelijke oplossing wordt..... ben ik wel benieuwd hoe je ze heel gaat houden....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: 2 arduino's verbinden zonder pull up weerstanden

Berichtdoor shooter » 13 Feb 2015, 18:52

als je dan 100 ultrasounds wil gebruiken , dan wordt het een dure zaak, dat zou betekenen een 10 tal UNO's om ze aan te sturen en een master om het te kunnen bekijken.
een andere manier is: met een laser/ontvanger op een servo ding en die laten scannen, of het spiegeltje dat dan op elke plaats zit onderbroken wordt. dat kan dan op een open parkeerplaats wellicht met 1 setje.

Een andere manier is om bij de ingang een teller te zetten (een soort encoder die kijkt of er een voertuig opkomt of afrijd.
dan heb je niks nodig als een encoder setje uit een muis.
koppeling kan heel makkelijk via I2C als je niet te snel wilt is 100 meter geen probleem.
De afsluitweerstanden zijn het beste aan twee zijden te zetten. En nee ze zijn niet altijd nodig, dat ligt eraan of het open collector of (zoals in de UNO) totempole zijn.
over het algemeen is open beter omdat daar meer stroom door kan. is heel eenvoudig met een uno gewoon een transistor op de data lijn.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 45
Geregistreerd: 17 Dec 2014, 16:08

Re: 2 arduino's verbinden zonder pull up weerstanden

Berichtdoor appie21 » 13 Feb 2015, 22:39

Allereerst dank voor de reacties
En bedankt voor het meedenken.

De parkeerplaats is in het bos en heeft losse plaatsen.


Momenteel ben ik bezig met verschillende merken Ultrasonic te testen (vooral water bestendig) van over de hele wereld).
En heb 3 proef paaltjes buiten staan.

Wat ik eigenlijk wil (zie schets) is dat als P1 (de onderste 3 rijen (zijn er in werkelijkheid meer plaatsen)) vol is er op een matrix bord een pijl komt met de rijrichting naar p2 (dus links af). als p2 ook vol is dan staat er ar aan de ingang van P3 (rechts op de tekening en daar rijden mensen ook eerst langs maar mag pas open als p2 en p1 vol zijn. Zodra er weer een auto van p1 weg rijdt wil ik dat er weer onmiddellijk wordt door gegeven dat P3 dicht is en dat er op het matrix bord tussen p1 en p2 weer een pijl staat richting p1 + eventueel de aantal vrije plaatsen
(zijn jullie er nog)

Ik wil het opbouwen door eerst alleen p1 te voorzien met sensoren ongeveer 30 a 50 plaatsen (is nog in aanbouw) zodra p1 vol is de matrix naar P2 wijst.

Afbeelding


En wat shooter zegt heb ik over na gedacht alleen wil ik misschien in de toekomst nog aanvullen met groene en rode lampen boven de parkeerplaats. (groen is vrij rood bezet) En ook wil ik dat er sneller actie ondernomen wordt omdat we hier met drukke dagen nog al eens file hebben. Daarom wil ik de informatie gelijk hebben zodra en auto weg rijd van zijn plaats. zodat er wat sneller gewerkt kan worden.

Natuurlijk weet ik dat dit aardig wat gaat kosten ,maar dat is opzich geen probleem als ik er maar een goed werkend systeem voor terug krijg!

Hoop dat het een beetje duidelijk is, anders hoor ik het graag.


En nog even op mijn echte vraag terug te komen

Ik heb 2 arduino mega's deze wil ik koppelen kan het fout gaan als ik deze met verkeerde (Pull-up) weerstanden verbind?

Berichten: 3
Geregistreerd: 06 Feb 2015, 17:22

Re: 2 arduino's verbinden zonder pull up weerstanden

Berichtdoor jaapschaap » 18 Feb 2015, 16:05

Ik heb 2 arduino mega's deze wil ik koppelen kan het fout gaan als ik deze met verkeerde (Pull-up) weerstanden verbind?
In principe niet, echter zorgt een te lage waarde voor ruis en dat is met data niet zo handig.

Een paar handige artikelen die ik kon vinden, heb het zelf nooit gedaan maar moet vrij makkelijk zijn als ik het zo zie (in ieder geval qua aansluiten):
http://www.techbitar.com/how-to-network ... g-i2c.html
http://hacknmod.com/hack/how-to-connect ... using-i2c/

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: 2 arduino's verbinden zonder pull up weerstanden

Berichtdoor shooter » 18 Feb 2015, 22:10

tja in een bos denk ik dat eenvoudigst toch camera of een array is.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 45
Geregistreerd: 17 Dec 2014, 16:08

Re: 2 arduino's verbinden zonder pull up weerstanden

Berichtdoor appie21 » 19 Feb 2015, 12:37

Hoi

Momenteel ben ik toch bezig met alleen het in en uit gaande verkeer te registreren (de parkeerplaats is gewijzigd) En mocht het echt te druk worden, dan wil ik een module inbouwen dat je het handmatig (met een mobiel ) kunt bij sturen.

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten