Mega versus Due

Hardware geleverd door Arduino
Gebruikers-avatar
Berichten: 43
Geregistreerd: 09 Jan 2015, 15:09

Mega versus Due

Berichtdoor hv0805 » 12 Jan 2015, 15:52

Ik ben aan een project bezig om een aantal tellers uit te lezen. Ik heb in totaal 5 interrupts nodig om deze uit te lezen plus nog een paar gewone inputs voor drukknoppen/schakelaars. Op de UNO heb ik maar 2 interrupts. Dus dacht ik een MEGA met 5 interrupts, wat nu voldoende is. Maar op een DUE kan men elke input als interrupt configureren. Op die manier zijn er dus veel meer dan de 5 die ik nu nodig heb. Maar waar zit nu het verschil, en hoe moet ik dit lezen tussen de 5v van de MEGA en 3.3 volt van de DUE? Wil dit zeggen dat de ouput maar maximaal 3.3 volt leveren ook als is deze aangesloten via USB of en externe bron van ongeveer 9V. Zijn de input dan ook maar 3.3 volt? Kan men een Temp controller (LM315) welke normaal werkt op 5v niet meer gebruiken? Hetzelfde voor een RTC ....
Wie kan mij hierbij helpen.
Dank U

Herman

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Mega versus Due

Berichtdoor nicoverduin » 12 Jan 2015, 16:43

klopt zo ongeveer allemaal/ de 5V levels verdwijnen steeds meer. De meeste 32 bitters zijn al 3.3V en zullen verder zakken naar 1.8V op termijn. Voor de temp controller zou ik ff de datasheet lezen. Daarin staat de minimale en maximale spanning en logic levels.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Mega versus Due

Berichtdoor shooter » 12 Jan 2015, 20:12

1 interrupt is ook genoeg hoor, de tellers op een normale ingang aansluiten en via een diode allemaal op 1 interupt input.
de interupt gaat dan aan, als er 1 of meerdere ingangen hoog zijn, dan kijken welke er hoog zijn die tellen en de rest niet.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Mega versus Due

Berichtdoor shooter » 12 Jan 2015, 20:13

met een simpel programma haal je al scanrates van 1 MHz. dus ach zo snel zal het toch niet zijn.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 43
Geregistreerd: 09 Jan 2015, 15:09

Re: Mega versus Due

Berichtdoor hv0805 » 13 Jan 2015, 09:03

Als ik het goed begrijp, aansluiten zoals in de figuur en in de routine van de "attachedInterrupt....." een lus maken om de ingangen via "analogRead(pin)" of "digitalRead(pin)" in te lezen.

void scan()
{
if (digitalread(5)==HIGH)
{

}
else if (digitalread(4)==HIGH)
{


}
else if (analogread(A5)>=100 or.....)
{

}
}


Herman
Bijlagen
int.jpg
Interrupts
int.jpg (14.85 KiB) 6323 keer bekeken

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Mega versus Due

Berichtdoor nicoverduin » 13 Jan 2015, 09:27

Je kan gewoon gebruik maken van pinChangeInt (zie: http://playground.arduino.cc/Main/PinChangeInt).
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Mega versus Due

Berichtdoor shooter » 13 Jan 2015, 12:31

ja HV zo bedoelde ik het, echter de diodes moeten wel in de lijn naar de interupt (even logisch kijken.
en nico heeft wel gelijk, maar dan kun je nog maar een pin tegelijk kijken.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Mega versus Due

Berichtdoor nicoverduin » 13 Jan 2015, 12:34

Hij moet toch voorzieningen treffen om onderscheid te maken tussen de pinnen. Immers als een van de andere pinnen de int genereert. en een van de ander pinnen is nog steeds hoog zou je een dubbele telling krijgen... Hier zitten voor de TS nog wel wat uitdagingen......
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 43
Geregistreerd: 09 Jan 2015, 15:09

Re: Mega versus Due

Berichtdoor hv0805 » 13 Jan 2015, 12:42

Shooter, Ik heb de tekening iets aangepast nadat alles getekend stond, die diode op A5 staat inderdaad verkeerd.

Nicoverduin, "2 inputs high op hetzelfde ogenblik." Daar moet ik inderdaad nog even over denken, maar het zal wel lukken

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Mega versus Due

Berichtdoor nicoverduin » 13 Jan 2015, 13:34

Ik heb ff door de code van pinChangeint. Het lijkt erop dat de int individueel wordt bewaard. Dus zou je bijvoorbeeld een int binnen krijgen op pin 4 en je bent die aan het afwikkelen en er komt er tijdens een binnen op pin 5 dan bijt dat mekaar niet en lijkt het erop dat ze keurig individueel worden afgewikkeld. dus niet verloren.
Dan heb je die diodes ed verder niet nodig. Zorg er wel voor de ISR's kort zijn. Dus bijvoorbeeld alleen tellen en klaar. Anders heb je kans op verstikking....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Volgende

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten