verschillen met DS18B20

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 97
Geregistreerd: 05 Nov 2014, 22:04

verschillen met DS18B20

Berichtdoor MarcelK » 26 Nov 2014, 23:07

Hallo allemaal,
zit hier sinds kort mee te lezen en heb een eerste vraagje aan de doorgewinterde knutselaars.
Ik ben sinds 2 maandjes bezig met Arduino.

Wat is het geval: ik heb 3 stuks DS18B20 aangesloten op de plus, min en gemeenschappelijke datalijn.
Datalijn zit met 4K7 pull-up.
2 stuks zitten in TO92 behuizing, nummer 3 is een uitvoering in een metalen behuizing met een metertje kabel.
Het is de bedoeling dat ze alle 3 met een metertje kabel worden.

Nu het fenomeen: de 2 stuks TO92 geven nagenoeg dezelfde temperatuur aan met 0,1 graad verschil, nummer 3 geeft 0,7 graden lager aan dan de eerste 2.
het hele spul ligt al een paar uurtjes naast elkaar op tafel in een testopstelling, dus de temperaturen moeten gelijk zijn.

Nu heb ik ergens eens gelezen dat je zodra je meer opnemers toepast dat je de pull-up weerstand moet gaan aanpassen.
Iemand ervaring hiermee en een goede tip ?

Advertisement

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: verschillen met DS18B20

Berichtdoor shooter » 27 Nov 2014, 10:12

doe eens een koelvinnetje op de plastic. als de temperatuur dan dichter bij elkaar komt heb je last van zelfopwarming.
Niet vreemd hoor, en 0,7 is echt niet veel, komt ook nog afwijking bij van fabricage, dus eigenlijk heb je een mooi stel sensoren.
Calibratie is natuurlijk altijd nodig. 1 punt is vaak genoeg, en anders 2 punten pakken.
ijswater is een heel goede, en afhankelijk van de toepassing een blokje aluminium.
De pullup maakt hier niets uit, het is digitaal.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 97
Geregistreerd: 05 Nov 2014, 22:04

Re: verschillen met DS18B20

Berichtdoor MarcelK » 27 Nov 2014, 22:02

shooter schreef:doe eens een koelvinnetje op de plastic. als de temperatuur dan dichter bij elkaar komt heb je last van zelfopwarming.
Niet vreemd hoor, en 0,7 is echt niet veel, komt ook nog afwijking bij van fabricage, dus eigenlijk heb je een mooi stel sensoren.
Calibratie is natuurlijk altijd nodig. 1 punt is vaak genoeg, en anders 2 punten pakken.
ijswater is een heel goede, en afhankelijk van de toepassing een blokje aluminium.
De pullup maakt hier niets uit, het is digitaal.


Ik verwacht eigenlijk geen zelfopwarming aangezien ik maar 4 keer per minuut poll.
Zoals eerder gezegd, begin pas met dit spul, heb je een linkje voor me met beschrijving waar ik kan vinden hoe ik de ds18B20 kan calibreren ?

alvast dank Shooter

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: verschillen met DS18B20

Berichtdoor shooter » 28 Nov 2014, 21:33

deze kun je niet calibreren, maar de miswijzing kun je wel in de software wegrekenen.
het ic staat altijd aan,
probeer maar eens door de de voeding naar de sensoren aan te zetten, en dan snel een stel temperaturen op te nemen, zeer vermoedelijk zal de temperatuur stijgen en langzaam stabiel worden. Ik denk dat je binnen 10 seconden ongeveer stabiel bent.

Voor calibratie worden sensoren op een aluminium blok vastgeschroefd of geklemd, dat blok gaat dan in een isolatie en dan wordt er na stabilisatie gemeten. Daar zijn hele mooie protocollen voor. Er mag geen licht bijkomen want ook dat is energiestraling. Vooral luchtsensoren hebben veel last van hun omgeving. Een goede is dus voorzien van een lichaampje om eventuele zelfopwarming af te voeren. Een ouderwetse kwikthermometer heeft dat niet nodig, omdat er geen energie aan toegevoerd wordt.
Zet maar eens een amperemeter in de 5V lijn, dan kun je precies uitrekenen hoeveel milliwatts er in je sensor gaan zitten.

stukje van cc:
If I do some math, I end at the thermal resistance of a TO-92 with about 160 to 210 °C/W, depending on whom you ask. Maximum energy consumption of DS18B20 is about 5 mA at 5 V. Gives 25 mW or a deltaT of 5,25 °C. Taking only the "active" current of 1 mA it gives 1 °C.
dus niet zo vreemd eigenlijk.
je hebt dus ook nog een nonactive current en daar zou je mee moeten rekenen, plus een klein beetje als deze active is.
allereerst zul je merken dat als je ze op een plaatje legt de uitkomsten beter zullen zijn.
en er blijft natuurlijk altijd een fout inzitten die zoals maxim zegt 0.5 graad is. zie diagram op de datasheet.
ze zijn onderling nooit precies gelijk.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 97
Geregistreerd: 05 Nov 2014, 22:04

Re: verschillen met DS18B20

Berichtdoor MarcelK » 29 Nov 2014, 15:53

shooter schreef:deze kun je niet calibreren, maar de miswijzing kun je wel in de software wegrekenen.
het ic staat altijd aan,
probeer maar eens door de de voeding naar de sensoren aan te zetten, en dan snel een stel temperaturen op te nemen, zeer vermoedelijk zal de temperatuur stijgen en langzaam stabiel worden. Ik denk dat je binnen 10 seconden ongeveer stabiel bent.

Voor calibratie worden sensoren op een aluminium blok vastgeschroefd of geklemd, dat blok gaat dan in een isolatie en dan wordt er na stabilisatie gemeten. Daar zijn hele mooie protocollen voor. Er mag geen licht bijkomen want ook dat is energiestraling. Vooral luchtsensoren hebben veel last van hun omgeving. Een goede is dus voorzien van een lichaampje om eventuele zelfopwarming af te voeren. Een ouderwetse kwikthermometer heeft dat niet nodig, omdat er geen energie aan toegevoerd wordt.
Zet maar eens een amperemeter in de 5V lijn, dan kun je precies uitrekenen hoeveel milliwatts er in je sensor gaan zitten.

stukje van cc:
If I do some math, I end at the thermal resistance of a TO-92 with about 160 to 210 °C/W, depending on whom you ask. Maximum energy consumption of DS18B20 is about 5 mA at 5 V. Gives 25 mW or a deltaT of 5,25 °C. Taking only the "active" current of 1 mA it gives 1 °C.
dus niet zo vreemd eigenlijk.
je hebt dus ook nog een nonactive current en daar zou je mee moeten rekenen, plus een klein beetje als deze active is.
allereerst zul je merken dat als je ze op een plaatje legt de uitkomsten beter zullen zijn.
en er blijft natuurlijk altijd een fout inzitten die zoals maxim zegt 0.5 graad is. zie diagram op de datasheet.
ze zijn onderling nooit precies gelijk.

Dank je wel voor je antwoord, helemaal duidelijk. ;)

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten