ESP8266 en Arduino Deek Robot - AT Commando's

Hardware / electronica onderwerpen
Berichten: 15
Geregistreerd: 03 Apr 2015, 12:16
Woonplaats: Leuven

ESP8266 en Arduino Deek Robot - AT Commando's

Berichtdoor Herbdela » 06 Nov 2015, 00:19

Probleem :Versturen van AT+ commando's en uitlezen response van/naar ESP8266 via Arduino Deek Robot werken niet.
Ik wil een Arduino domotica programma besturen via de ESP8266 module. Hiervoor heb ik volgende fases voorzien:
Fase 1: Werking ESP8266 via een USB-TTLconverter controleren. Gebruik hiervoor de ESP8266 User Program V1.0 en kontroleer de ESP responses op de AT+ Commando's. Deze fase is succesvol verlopen!!!
Fase 2: Ik heb de ESP verbonden met een Arduino Deek Robot. Hierbij wil ik de ESP responses controleren door het invoeren van de AT+ commando's via een Arduino programma (gebruik SoftwareSerial.h)
Verbindingen: [u]ESP[/u] Deek-Robot
VCC 3,3 V afzonderlijke voeding
GND GND
Tx DI pin 10 (als Rx via een spanningsdeler (5//3.3 V)
Rx DI pin 11 (als Tx via een spanningsdeler (5//3.3 V)
CH_PD 3,3V
RST 3,3V
In mijn Arduino Test program stuur ik mijn AT+ commando naar de ESP en lees ik de response via mijn Seriele verbinding met mijn ARDUINO IDE programmer.
Dit werkt NIET en ik krijg GEEN response, het is alsof het sturen van de AT+ commando of de response van de ESP NIET doorgaan (Krijg telkens "Geen Seriële Response"). Heb ook de Rx en Tx verbindingen omgeschakeld
Bij de uitvoering van het programma zie je het blauw lichtje op de ESP oplichten.
Programa:
cpp code
#include <SoftwareSerial.h>
#include <string.h>
SoftwareSerial ser(10, 11); //Rx,Tx
String TotaleString;
void setup() {
Serial.begin(9600);
ser.begin(9600);
}
void loop() {
delay(2000); //opstartvertraging serials
ser.flush(); //flush all previous received and transmitted data
ser.println("AT+RST");
while (ser.available() > 0) {
// read the incoming byte:
char InkomendKarakter = ser.read();
TotaleString += InkomendKarakter;
Serial.print("Response AT+RST = ");
Serial.println(TotaleString);
}

if (!ser.available()) {
Serial.println("Geen Serial response");
}
}


@moderator: reformat code

Wat gaat er fout? Is het mijn Hardware aansluiting of ligt de fout in mijn programma?
De bedoeling is dat op basis van de uitgelezen responses, ik in de volgende fasen deze response data kan gebruiken voor een verdere uitbouw van mijn Arduino Domotica.

Fase 3: Verbinding maken met mijn WIFI netwerk door middel van AT+ commando.
Fase 4: Sturen van besturingscommando's via WIFI naar mijn Arduino.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: ESP8266 en Arduino Deek Robot - AT Commando's

Berichtdoor nicoverduin » 06 Nov 2015, 16:31

Dus als jij die ESP rechtstreeks benaderd via een USB-TTL convertertje werkt het goed en als je dat doet via de Arduino niet?

@edit: Ik zou trouwens alleen het gelezen teken printen en niet de TotaleString elke keer als er een (1) char is gelezen. Tenslotte zou ik String heel gauw gaan vergeten omdat je grote kans hebt dat straks de Arduino vastloopt om je RAM geheugen overschreven wordt. String() alloceert bij elk niet toegevoegde teken de hele voorgaande string + 1 teken aan geheugen. Hierdoor krijgt het bestaande geheugen allerlei fragmenten die hij straks niet meer (mogelijk) kan gebruiken. De Arduino kent net als de meeste microcontrollers geen garbage collection.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 15
Geregistreerd: 03 Apr 2015, 12:16
Woonplaats: Leuven

Re: ESP8266 en Arduino Deek Robot - AT Commando's

Berichtdoor Herbdela » 07 Nov 2015, 01:01

Heb de sketch gewijzigd zodat alleen het gelezen teken geprint wordt en niet de TotaleString . Maar het resultaat blijft hetzelfde: "Geen Serial response".

Volgens mij moet het te maken hebben met de Arduino Deek Robot en de toepassing van de SoftwareSerial.h librarie --- SoftwareSerial ser(10, 11); //Rx,Tx

Dit blijkt niet te werken.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: ESP8266 en Arduino Deek Robot - AT Commando's

Berichtdoor nicoverduin » 07 Nov 2015, 09:29

Nou die werkt als een speer hoor....
Moet die ESP niet op 115200 baud draaien?
En zijn alle GNDS met elkaar verbonden?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 15
Geregistreerd: 03 Apr 2015, 12:16
Woonplaats: Leuven

Re: ESP8266 en Arduino Deek Robot - AT Commando's

Berichtdoor Herbdela » 09 Nov 2015, 10:57

Krijg mijn ESP8266 maar NIET aan de praat met mijn programma en Deek-Robot opstelling!!!
Heb daarom nog eens op google nagezien en vond een tutorial (http://rancidbacon.com/files/kiwicon8/E ... _1.0.4.pdf). Ik heb de setup uitgevoerd en mijn ESP aangesloten op de Rx en Tx (DO en D1) van de Deek-Robot. Een ledige IDE programma opgeladen en dan de seriele monitor opgestart!
Tot mijn grote verbazing kon ik alle AT check commando's inbrengen en had de verwachte resultaten. Kon zelfs mijn ESP aansluiten op mijn Home Netwerk, kreeg met AT+CIFSR mijn IP adressen. Bij nazicht met ping Commando naar het IP adres werkte alles.
De verdere procedures betreffende instellingen als Client, TCP Server enz heb ik nog niet getest.

Blijft echter nog steeds de vraag waarom werkt het systeem niet als ik de AT Cmds wil invoeren via een Arduino programma en de SoftwareSerial.h bibliotheek (SoftwareSerial mySerial(0,1) //Rx,Tx. Moet dus aan mijn programma liggen!

Heeft iemand enig idee hoe betreffend een werkend Testprogramma met Deek Robot. Heb reeds heel wat programma's uitgetest, zonder enig positief resultaat!

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: ESP8266 en Arduino Deek Robot - AT Commando's

Berichtdoor nicoverduin » 09 Nov 2015, 14:13

Waarom draai je het probleem dan niet om door op de RX/TX de ESP aan te sluiten en softwareSerial te gebruiken via die USBTTL te gebruiken om toch output te kunnen zien. 't is maar een idee.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 15
Geregistreerd: 03 Apr 2015, 12:16
Woonplaats: Leuven

Re: ESP8266 en Arduino Deek Robot - AT Commando's

Berichtdoor Herbdela » 16 Nov 2015, 17:33

Na terug een WE diverse pogingen ondernomen te hebben verdwijnt alle hoop om de ESP via mijn Arduino aan de praat te krijgen!!!
Niets lukt!!! Heb alles terug geprobeert met een Arduino UNO en kreeg het niet in gang. Elke poging om die SerialSoftware bibliotheek te gebuiken mislukte.
Wat me nu in het bijzonder opviel was dat telkens bij het kompileren en upladen van een nieuwe sketch ik warnings kreeg!!!
Ik heb de SofwareSerial example gebruikt met diverse baudrates . Doch het programma ging NIET verder dan "Hello Moon", "Hello World" als response op de mySerial kwam NIET door!!!

c:Program Files (x86)\Arduino\hardware\arduino\avr\libraries\SoftwareSerial\SoftwareSerial.cpp:375:6 warnings:always_inline function might not be inlinable [-Wattributes] void SoftwareSerial::setRxIntMsk(bool enable)

c:Program Files (x86)\Arduino\hardware\arduino\avr\libraries\SoftwareSerial\SoftwareSerial.cpp:121:6 warnings:always_inline function might not be inlinable [-Wattributes] void SoftwareSerial::recvc

Is er dan toch iets niet in orde met de SoftwareSerial libraries? Nogthans wordt deze bibliotheek veel gebruikt in sketches voor Bluetooth en Wifi verbindingen.

Begrijp NIET wat er mis gaat!!!

Berichten: 15
Geregistreerd: 03 Apr 2015, 12:16
Woonplaats: Leuven

Re: ESP8266 en Arduino Deek Robot - AT Commando's

Berichtdoor Herbdela » 16 Nov 2015, 17:35

Buiten deze warnings compileert het programma zonder foutmeldingen !!!

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: ESP8266 en Arduino Deek Robot - AT Commando's

Berichtdoor nicoverduin » 16 Nov 2015, 18:33

Aangezien jij kennelijk een van de weinige bent die problemen heeft met de software serial, zou ik bijna gaan twijfelen aan die Deek robot. Heb je trouwens al geprobeert om gewoon via de SoftSer naar je terminal te communiceren?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 15
Geregistreerd: 03 Apr 2015, 12:16
Woonplaats: Leuven

Re: ESP8266 en Arduino Deek Robot - AT Commando's

Berichtdoor Herbdela » 16 Nov 2015, 19:01

Wat bedoel je met SoftSerial ? Is dit een andere librarie ?

Ik heb alles ook eens getest met een Arduino UNO en had ook geen resultaten.

Volgende

Terug naar ESP Hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten