ESP8266-01 programming board

Hardware / electronica onderwerpen
Berichten: 11
Geregistreerd: 03 Okt 2015, 22:25

ESP8266-01 programming board

Berichtdoor Luc Volders » 01 Nov 2015, 23:30

Steeds meer mesen gaan de ESP8266 gebruiken omdat dit kleine bordje niet alleen een snelle processor (80 Mhz), veel geheugen, I/O poorten en een sublieme prijs (4 euro) combineert maar ook omdat het zo makkelijk met de Arduino IDE te programmeren is waardoor er onnoemelijk veel libraries en programma's kant en klaar voorhanden zijn.

De grote broer (NodeMCU) is hier op dit forum al behandeld. Maar er is ook een kleine variant de ESP8266-01. Deze heeft maar 2 I/O poorten. Dat lijkt weinig maar is voldoende om 2 sensors aan te sluiten, of een sensor en een hele rits van Neopixels (WS8212). Uiteraard heeft ook deze kleine module Wifi aan boord zodat we hem vanuit de hele wereld kunnen aansturen.

Zijn er dan geen nadelen ?
Natuurlijk wel. De module is niet breadboard-vriendelijk. De pennen zitten wel op de juiste afstand van elkaar, maar hij heeft 2 rijen pennen vlak naast elkaar. En hij kan niet via USB geprogrammeerd worden zonder een FTDI (ttl-serieel naar USb board).

Speciaal daarvoor heb ik een programmeerbordje ontworpen.
Je vindt het op mijn web-log. Doe er je voordeel mee.

http://lucstechblog.blogspot.nl/2015/11 ... board.html

Luc Volders

Advertisement

Berichten: 11
Geregistreerd: 03 Okt 2015, 22:25

Re: ESP8266-01 programming board

Berichtdoor Luc Volders » 21 Nov 2015, 14:53

Even een vervolg.

Als jet het ESP programming board hebt gebouwd wil je natuurlijk ook een bepaalde firmware op het board zetten.
Welke ???

OP dit moment zijn er de volgende talen beschikbaar voor de ESP8266:
AT commands, Basic, Java, Lisp, Lua en Natuurlijk C++ (Arduino IDE die we gewend zijn).

Als je moeite hebt met hoe je ESP8266=01 te programmaren dan legt mijn vervolgverhaal op mijn weblog dat nader uit:

http://lucstechblog.blogspot.nl/2015/11 ... p8266.html

Veel plezier.
Luc

Terug naar ESP Hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast