Muziale ledstrip

Software vragen voor ESP chip familie
Berichten: 9
Geregistreerd: 20 Jun 2018, 15:49

Muziale ledstrip

Berichtdoor picturemaker » 18 Mei 2019, 11:22

Beste lezers,

Ik wil een APA102C ledstrip i.c.m met ’n Esp32 op het ritme van de muziek via een kleine microfoon laten oplichten.

Het gaat hier om een (eenvoudig) voorbeeld van hoe je het analoge signaal van de microfoon verder in het programma verwerkt om zo de ledstrip als een soort van ‘VU meter’ te laten oplichten.
Het digitaal aansturen van de data en clockpinnen om de leds in verschillende kleuren laten oplichten ken ik al.

Op internet staan wel wat voorbeelden maar daar heb ik niet zo veel aan want die gaan alleen maar over de WS2812B.
Verder zit die code vaak zo ‘verweven’ met elkaar dat het erg moelijk is om het ‘analoge deel’ daar uit te halen.


Bij voorbaat dank voor je reactie.
Martien

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Muziale ledstrip

Berichtdoor shooter » 18 Mei 2019, 18:57

en waar heb je nu dan problemen mee?
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 9
Geregistreerd: 20 Jun 2018, 15:49

Re: Muziale ledstrip

Berichtdoor picturemaker » 19 Mei 2019, 08:22

shooter schreef:en waar heb je nu dan problemen mee?




Met deze regel; ' Het digitaal aansturen van de data en clockpinnen om de leds in verschillende kleuren laten oplichten ken ik al.'
bedoel ik dat ik de leds zo kan aansturen dat de hele ledstrip bv een VASTE kleur heeft bv de kleur rood of iedere andere kleur in het RGB gebied.
De code kan ik ook zo aanpassen dat ik bv drie blokken krijg met bv rood, groen en blauw (ieder 3x 20 leds= totaal 60 leds )

Uitgaande van het bovenstaande wil ik dit effect krijgen;
https://www.youtube.com/watch?v=W8ye2O8ZQPM en daarvoor zoek ik een voorbeeld.

Hopelijk is het nu wat duidelijker wat de bedoeling is

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Muziale ledstrip

Berichtdoor shooter » 19 Mei 2019, 19:09

en wat is dan het verschil tussen apa102c en een ws2812 strip?
in die VU meter heb je een aantal waardes nodig zoals het maximum per seconde die dan telkens weer afloopt tot 0 dus elke seconde kijk je of jouw maximum groter is dan de input dan trek je erbijvoorbeeld 10 vanaf en dan weet je het maxledje. is input wel groter dan wordt het nieuwe maximum jouw input.
de leds tot aan je input bijvoorbeeld je input is 300 e je hebt 30 bovenelkaar dan doe je dus door 10 delen.
dat deelgetal steeds aanpassen aan het gemiddelde dan kun je de VU steeds blijven zien.
zoek op VU 2812
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 9
Geregistreerd: 20 Jun 2018, 15:49

Re: Muziale ledstrip

Berichtdoor picturemaker » 21 Mei 2019, 15:57

shooter schreef:en wat is dan het verschil tussen apa102c en een ws2812 strip?
in die VU meter heb je een aantal waardes nodig zoals het maximum per seconde die dan telkens weer afloopt tot 0 dus elke seconde kijk je of jouw maximum groter is dan de input dan trek je erbijvoorbeeld 10 vanaf en dan weet je het maxledje. is input wel groter dan wordt het nieuwe maximum jouw input.
de leds tot aan je input bijvoorbeeld je input is 300 e je hebt 30 bovenelkaar dan doe je dus door 10 delen.
dat deelgetal steeds aanpassen aan het gemiddelde dan kun je de VU steeds blijven zien.
zoek op VU 2812


De APA 102 heeft deze aansluitingen (6 stuks)
GND, VCC, CI (clock input), CO (clock output), DI (data input) en DO (data output)

De WS 2812 heeft ook 6 aansluitpennen maar heeft geen CI en CO
pen 1 = DO, pen 2 = DI, pen 3 = VCC, pen 4 = NC (not connected), pen 5 = VDD en pen 6 = VSS.
(heb dit hier opgezocht https://www.tweaking4all.nl/hardware/ar ... s2812-led/
Verder heb ik geen ervaring met deze ledstrip.
Ik heb wel ergens gelezen dat de WS 2812 soms niet goed werkt,maar ik weet niet of dat klopt.
Om die reden heb ik de APA 102C gekocht.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Muziale ledstrip

Berichtdoor shooter » 21 Mei 2019, 20:12

dat is dus een kwestie van de goede library erbij zoeken.
https://github.com/pololu/apa102-arduino
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar ESP Software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten